Vandaag presenteerde Kawasaki haar vernieuwde racespeeltje: de Kawasaki ZX-10R
Het groene monster wint de ene na de andere Superbike race en mag zichzelf dit jaar zelfs kampioen noemen. Toch vonden ze het bij het Japanse motormerk tijd voor een grondige upgrade aangezien de ZX-10R alweer uit 2011 dateert.
Vermogen
Waar het oude model 197,3 pk produceerde, zal het nieuwe model (met RAM-air) 206 pk’s aan het wegdek slijten. Hoe ze dat voor elkaar kregen? Een nieuwe en lichtere krukas laat zich gemakkelijker op toeren jagen, grotere in en uitlaatpoorten zorgen dat er meer en sneller brandstof verwerkt kan worden door het 998cc 4-in-lijn blok. Ook de airbox groeide van 2 naar 8 liter om zo de instroom van voldoende lucht te stimuleren.
Gewicht
De vernieuwde ZX-10R heeft niet alleen een vermogenstoename, maar is ook op een afslankkuurtje geweest. De zuigers verloren een gewicht van 5 gram per stuk, de uitlaat is nu van titanium en de krukas is dus aanzienlijk lichter. Toch bleek het kuurtje ook te zijn voorzien van een uitgebreid buffet aangezien het totaalgewicht van de superbike op 206 kilogram is komen te staan. Dat zijn 5 zware kilootjes meer dan zijn voorganger.
Opties
Het 2016 model van de ZX-10R is uitgerust met de nodige speeltjes. Zo heeft de motor een up quickshifter om razendsnel van versnelling te wisselen. De Japanse schokbreker fabrikant Showa bouwde speciaal voor de Kawa een nieuw type voorvork. De Balance Free-voorvork zorgt dankzij zijn enorme externe compressiekamer voor constante demping en betere stabiliteit bij het afremmen. Cool! Ook Traction Control en ABS zijn verbeterd en afremmen wordt gedaan met behulp van radiale Brembo M50 aluminium monobloc’s met kolossale 330 mm remschijven.
Race-kit
Speciaal voor de raceliefhebber komt Kawasaki ook met een racekit. Met behulp van een performance ECU (boordcomputer) en de race-uitlaat stijgt het vermogen van de ZX-10R met 10 pk! Bovendien is met de ECU de motorrem, traction control en wheelie control aan te passen. Daarnaast zijn de balhoofdhoek en swingarmpositie met de racekit aan te passen.
De nieuwe Kawasaki ZX-10R is verkrijgbaar in de schreeuwerige Kawasaki-Racing kleuren of carbon grijs. Voor welke ga jij?
4 reacties
Pingback: De dikste superbikes van dit moment | MotorFans.nl
Pingback: 6 Belangrijkste feiten over de nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade 2017 | MotorFans.nl
Pingback: Save the date: 2 oktober 2016 British Superbike op Assen | MotorFans.nl
Pingback: De 10 mooiste motoren van 2016 | MotorFans.nl