Op de Italiaanse motorbeurs EICMA in Milaan heeft Kawasaki de nieuwe Hayabusa gepresenteerd; maak kennis met de Kawasaki H2 SX.
Video EICMA
Kawasaki H2 SX – specificaties
We kennen de H2 en de H2R, twee motoren met een supercharged 1000cc motorblok. De ene heeft een bescheiden 200pk, de andere perst 326 paardenkrachten uit zijn krachtbron. De basis van beide motoren is hetzelfde, maar alleen de H2 mag ook op de openbare weg. Maar nu is er een nieuwe variant in de H2-lijn: De H2SX.
De H2 SX is ook voorzien van het 1000cc vier-in-lijn motorblok, inclusief supercharger. Deze zorgt voor een soepele 200pk en 137Nm aan vermogen. Verder is de SX helemaal ingericht om comfortabel te touren, maar wel op extreem hoge snelheid.
De verbrede kuip zorgt voor meer windbescherming, net als het hoge kuipruitje. Ook de zithouding aangepast op lange afstanden rijden. Ook is het mogelijk extra bagage mee te nemen met behulp van twee zijkoffers. Uiteraard is er cruisecontrol, zodat je gewoon met losse over de autobahn kan knallen.
Verder blijft de SX gewoon heel erg sportief. Zo is er wheeliecontrol, traction control, verschillende powermodes en een instelbare motorrem. Gewicht van de Kawasaki H2 SX is 259 kilogram rijklaar.
Kawasaki H2 SX ‘Special Edition’
Er komt ook een luxere variant van de H2 SX, deze wordt onder de originele naam ‘Special Edition’ verkocht. Hierbij krijg je launch control en een quickshifter standaard. Sowieso voor de special gaan dus! Verder krijg je stalen remleidingen (wauw) en een TFT-kleurendisplay.
Prijzen van de SX en de Special zijn helaas nog niet bekend. De gewone H2 kost ruim 30k, reken dus niet op een koopje.
Busa killer
In 1999 werd de wereld opgeschrikt. Suzuki kwam met de snelste wegmotor aller tijden. De GSX 1300 R doorbrak de legendarische 300 km/h grens. Iets dat daarvoor alleen de Honda Blackbird lukte. Met de Hayabysa werd ook een compleet nieuw segment gecreëerd: heel hard rechtdoor racen. In 2008 werd de laatste grote ontwikkeling bij de Hayabusa doorgevoerd (volgend jaar een nieuwe Busa?). Sinds dien is de machine nagenoeg ongewijzigd gebleven.
Nu is er; volledig volgens Hayabusa-recept; de Kawasaki H2 SX. Hij heeft alles wat de Busa ooit legendarisch maakte, maar dan voorzien in de modernste uitvoering. En hoewel de SX met zijn 200pk niet krankzinnig veel vermogen produceert, kennen we de potentie van het H2 motorblok. Autobahn-blazen doe je nu met de Kawasaki H2 SX.