Kawasaki maakt het waar: H2 met 300pk

2

Vannacht heeft het Japanse motormerk Kawasaki dan eindelijk haar nieuwste creatie gelanceerd tijdens de motorbeurs in Keulen. De Kawasaki H2 Ninja is een feit.

kawasaki h2Afgelopen weken heeft Kawasaki alle marketing-trucs uit de kast gehaald om zo veel mogelijk nieuwschierigheid te trekken voor een nieuw type motor. Met zinnen als ‘de motorwereld zal nooit meer het zelfde zijn’ werd toch wel erg hoog van de toren geblazen. Niks voor het Japanse merk dat altijd degelijke maar toch wat saaie motorfietsen bouwt. We waren dan ook erg sceptisch over de geruchten die rond gingen.

Maar Kawasaki heeft alle speculaties helemaal waar gemaakt. Het merk heeft inderdaad een baanbrekend model gepresenteerd. De nieuwe Kawasaki H2-R perst een ongekende 300 pk uit het 998cc blok. Stelt u het zich even voor: al het vermogen van de Audi A7 Quattro, maar dan tussen je benen en op twee wielen. Hoewel de R versie van de nieuwe Kawasaki H2 niet straatlegaal zal zijn, blijft het een prestatie van ongekende klasse. De ‘gewone’ H2 zal wel met kenteken beschikbaar zijn.

Bijna 15 jaar geleden presenteerde Suzuki een ander baanbrekend model; de Hayabusa. Dit model behaalde als eerste productiemotor de magische grens van 300 km/h. Inmiddels lijkt er een heuse pk strijd te zijn losgebarsten, die het andere Japanse merk Kawasaki, wel eens zou kunnen gaan winnen. Want waar de concurrenten vaak maximaal 200 pk uit het motorblok weten te persen, doen ze er bij Kawasaki nog even 100 bij op.

Later zal ook de straatlegale Kawasaki H2 gepresenteerd worden. Deze zal waarschijnlijk minder vermogen hebben dan de H2-R, maar dat mag de pret niet drukken. Zowel de straatversie en de race-uitvoering zijn binnenkort al te koop. Voor een schamel bedrag van 50.000,- euro heb jij 300 pk onder je kont.

“When Kawasaki first conceived the Ninja H2R, the driving development concept was to offer the kind of acceleration no rider had experienced before”

Technische specificaties

kawasaki h2 engineBij het lezen van dit artikel zult u zich ongetwijfeld afvragen: hoe is het in vredesnaam mogelijk om 300 pk uit 998 cc blok te halen? Wat het exacte geheim van Kawasaki is weten wij ook niet precies, maar de supercharger speelt hier wel een belangrijke rol bij. Een supercharger perst de lucht onder hoge druk de cilinders in. Je kan een supercharger vergelijken met een een turbo. Doordat de lucht in de cilinders geperst wordt, ontstaat er flink wat extra vermogen. Daardoor is het dus mogelijk een 998cc vier-in-lijn blok 300 pk te laten produceren. Door de motor extra downforce te geven zijn er aan de voorkant van de fiets twee vleugels gemonteerd. Hierdoor wordt de aërodynamica verbeterd en was het niet nodig de achterbrug te verlengen. Het nieuw ontwikkelde buizenframe houdt het blok in bedwang en zorgt voor optimale stijfheid. Meer technische gegevens zullen later onthult worden.

Het doel

Kawasaki bouwde de afgelopen jaren geen bijzondere motorfietsen meer. We hebben weinig spectaculaire dingen gezien wat het imago niet ten goede is gekomen. Maar Kawasaki kan meer dan alleen betrouwbare motorfietsen bouwen. De luchtvaart, ruimtevaart en de zware industrie van Kawasaki heeft veel technische kennis in huis. De handen zijn ineen geslagen om te laten zien dat Kawasaki wel degelijk revolutionair kan zijn. Hoewel de Kawasaki Ninja H2-R niet te gebruiken zal zijn als wegmotor, is de vooruitstrevende techniek een stap in de toekomst.

Conclusie

Alle credits voor Kawasaki. Ze hebben de veelbelovende speculaties waar gemaakt en de motorwereld letterlijk en figuurlijk op zijn kop gezet. De H2 is volledig intern ontwikkeld en daarmee zijn alle concurrenten goed te kijk gezet. De fiets heeft niet alleen fabelachtige prestaties, ook het ontwerp is naar onze mening meer dan geslaagd. Op deze Kawa willen wij wel gezien worden.

Gerelateerde artikels

About Author

Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.