Vorige week konden we weer volop genieten van de nieuwste motoren en toebehoren. De motorbeurs Intermot 2014 zit er weer op en daarom is het tijd de balans op te maken.
Sommige merken waren erg goed in het groots aankondigen van hun nieuwste creaties. Al maanden van tevoren werden we lastig gevallen met filmpjes die wel interesse wekten, maar nooit iets prijs gaven. Zoals altijd zijn er dan tegenvallers en meevallers. Of misschien wel grote verassingen. We zetten ze even op een rijtje.
Hoogtepunten
Kawasaki Ninja H2
Uiteraard was de Ninja H2 de grootste verassing van de beurs dit jaar. Kawasaki is het als eerste gelukt om succesvol een supercharged motorfiets te ontwikkelen. Helaas werd alleen de H2R gepresenteerd en moeten we nog een paar weken wachten op de straatlegale versie van dit groene monster, maar dat mocht de pret niet drukken. Want de in een carbon gehuld schepsel met vleugels én 300 pk onder de tank is het aanschouwen meer dan waard. Uiteraard is het ook goed om even te relativeren, want de H2R is eigenlijk compleet nutteloos. Hij mag niet op de openbare weg, hij kan aan geen enkele raceklasse deelnemen en is daarom dus alleen geschikt voor boven de schouw. Niet erg, want hij ziet er goed uit.
Ducati Scrambler
Net zo’n irritante marketingcampagne als bij Kawasaki, maar ook Ducati heeft niet teleur gesteld. Vier veries van de nieuwe Scrambler werden getoond. Geen extreme racer of een patserige Diavel maar een bescheide enduro. Vooral credits voor Ducati omdat ze eindelijk een betaalbaar instapmodel in de markt hebben gezet. Want wie kan er nou op zijn 23e een Panigale betalen? Laat staan het onderhoud dat er bij komt kijken. De Scrambler is al verkrijgbaar vanaf € 9290,- wat ‘m zeer geschikt maakt voor de jongere rijders. Tijdens Intermot 2014 konden we uitebreid proeven van de vier modellen: Icon, Urban Enduro, Classic en Full Throttle. Voor ieder wat wils dus. Enige nadeel: de fiets is wat klein, niet ideaal dus voor mensen langer dan 1,85 meter.
Suzuki GSX RR
Iedere twee weken geven we u een update over MotoGP race van dat weekend. Vaak winnen de Honda’s en een enkele keer nemen de Yamaha’s de punten mee. Jammer vinden wij, want dit komt de spanning niet ten goede. Daarom hopen we dat volgend jaar de spanning kan toenemen met de deelname van Suzuki. Wij zijn nu al fan van de beeldschone GSX RR, hopenlijk kan Suzuki volgend jaar meekomen in de top van de MotoGP. Dit is niet alleen bevorderlijk voor de MotoGP zelf, ook voor het Japanse merk zal het extra publiciteit opleveren. Goede keuze dus!
Dieptepunten
Yamaha 01 GEN
Een driewieler die ook offroad inzetbaar is? Waar zijn ze bij Yamaha mee bezig? Intermot is misschien wel de grootste motorbeurs van Europa en Yamaha komt met een concept-driewieler. De 20.000 motorliefhebbers die afgelopen week de INTERMOT 2014 bezochten moesten hier maar genoegen mee nemen. Dat je als motormerk niet veel nieuws te melden hebt is één ding, maar dat er dan als hoogtepunt een driewielig gedrocht wordt gepresenteerd die nog in conceptfase is, gaat wel ver. Er zijn nog niet eens technische gegevens bekend. Belachelijk!
BMW S1000RR
Het paradepaardje van BMW is de S1000RR. In 2009 kwam dit scheurijzer op de markt en BMW maakte haar intrede in de supersport wereld. Nu vijf jaar later is de nieuwe versie van de S1000RR gelanceerd. Hij viel tegen. De tweede generatie beschikt over zes paardenkrachten meer dan zijn voorganger. Het totaal komt daarmee op 199 pk te staan. De RR is ook op dieet geweest, vier kilo gingen er af. Zoals we van BMW kennen is er méér electronica aan boord wat resulteert in Launche control, cruise control en een scala aan rijstanden. De S1000RR is nog steeds de lelijkste supersport die we ooit gezien hebben. Helaas denken de heren van BMW daar zelf anders over want het design is wel aangepast, maar alleen ter verbetering van aërodynamica. Over vernieuwing kunnen we dus niet echt spreken en dat is wat ons betreft een gemiste kans. Volgende keer beter BMW.
Suzuki
Ja, we zijn fan van de nieuwe GP racer van de Jappaners. Maar wat we tijdens de motorbeurs in Keulen hebben gezien van Suzuki ging onze pet te boven. Door middel van een te groot podium, bonkende muziek en vier dansers probeert Suzuki haar motorfietsen te slijten. Met een paar danspasjes van twee heren en twee dames gaan wij Suzuki weer op de kaart zetten, moeten de knappe koppen hebben gedacht. Want dat achterlijke motorvolk weet vast niet beter. Waar Kawasaki het hele bedrijf aan het werk heeft gezet om te laten zien wat ze kunnen was Suzuki liever lui dan moe. Naast deze achterlijke presentatie hebben we verder weinig nieuws van het motormerk gezien. Na de goede zet om weer mee toen met de MotoGP hebben ze zichzelf goed belachelijk gemaakt met deze presentatie.
Conclusie
Motorbeurs Intermot 2014 in Keulen was weer een groot spektakel. We hebben veel nieuwe modellen gezien, de ene wat meer vernieuwend dan de ander. We hebben veel elektrische dingen gezien, een paar mooie zelfbouw motoren en uiteraard mooie dames. Bepaalde merken hebben ons teleurgesteld en bepaalde merken hebben ons blij verrast. Op naar volgend jaar!
1 reactie
Pingback: FIRST LOOK: Honda CBR250RR 2017 | MotorFans.nl