The king of the road, camper op twee wielen, bankstel of gewoon de Honda Goldwing. Hij is terug. Groter en luxer ooit. En hoewel de Goldwing niet perse onze lievelingsmotor is, is het 2018 zeker het bekijken waard.
VIDEO Honda Goldwing 2018
Honda Goldwing 2018 specificaties
De nieuwe Honda Goldwing komt met een waslijst aan nieuwe specificaties, elektronische snufjes en veiligheidfutures. Diegene die wij het meest bijzonder vinden pikken we er even voor je uit.
- motorblok: 1833cc zescilinder
- vermogen: 125 pk, 170 Nm koppel
- gewicht: vanaf 362 tot 383 kilogram
- aandrijving: cardan
- vering: wishbone constructie, elektronisch instelbaar
7 versnellingen + automaat
Wat is er vermoeiender dan schakelen? Op de nieuwe Goldwing hoeft dat niet meer. De tour-editie is namelijk uitgerust met het DTC systeem van Honda, wat betekent dat je niet meer zelf hoeft te schakelen. Er wordt gebruik gemaakt van een zeventraps automaat met dubbele koppeling, waardoor overschakelen razendsnel gebeurt. Je kan eventueel via de knopjes nog wel zelf op en terug schakelen.
Er komt trouwens ook een versie met een gewone versnellingsbak die je ouderwets met de voet moet bedienen. Deze heeft ‘slechts’ zes versnellingen.
Apple Car Play
Al eerder waren de Goldwings uitgerust met een complete homecinemaset. Nu is dat allemaal onder gebracht in het ingenieuze Apple car play. Een multimediasysteem dat eigenlijk gemaakt is voor auto’s, een perfecte uitkomst voor de Goldwing dus. Je kan er alles mee bedienen: muziek, telefoon, navigatie, instellingen, etc. Via een grote draaiknop is alles (ook met handschoenen aan) eenvoudig in te stellen. Maar naast de uitgebreide middenconsol zijn er ook nog een tal van knopjes aan beide stuureindes bevestigd.
Airbag
Is welliswaar een optie (standaard bij de Tour-versie), maar de Goldwing kan uitgerust worden met een airbag. Daarmee is het de eerste motor die een airbag op de motor heeft zitten. Het luchtkussen zit net onder de middenconsole. Safety first.
Achteruit
362 kilo achteruit duwen is niet eenvoudig. Vroeger moest alleen al voor dit euvel de vrouw mee achterop. Mocht je dan ergens naar achter gerold moeten worden, kon zij helpen. Nu is er een elektrische achteruit versnelling. Met maximaal 1,2 kilometer per uur zich teruguit bewegen. Ook is er een elektrische stapvoetsversnelling met een topnelheid van maximaal 1.8 kilogram.
Wat is er verder nieuw:
Tot zover de meest opvallende nieuwigheden, maar uiteraard is er meer. Zo beschikt de 2018 Goldwing nu over vier verschillende rijmodi. Hierbij wordt onder andere de vering en de gasrespons geregeld. Daarnaast is er nu traction control om de 170Nm aan koppel in het gareel te houden. Geavanceerde bochten ABS zorgt dat de wielen nooit blokkeren bij hard remmen. De verlichting is volledig LED. Het windscherm is elektrisch te verstellen. Er is cruisecontrol. Je kan je telefoon via Bluetooth verbinden en er is een USB-poort. Tot 100 liter aan bagageruimte. Tot slot zijn er volledig nieuwe speakers die voor een beter geluid moeten zorgen dan thuis op de bank.
Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, maar hou rekening met zeker €30.000 euro.