Zijn ze helemaal gek geworden bij Honda? Ja dat zijn ze, want ze gaan definitief stoppen met het bouwen van de Honda CBR600RR.
Eind van dit jaar gaat Honda voorgoed een punt zetten achter het hoofdstuk genaamd CBR600RR. De baby-superbike zal in 2017 niet meer bij de Honda-dealer staan. De Japanse motorfietsenfabrikant krijgt het niet voor elkaar om de 600RR aan de nieuwe Euro-4 emissienormen te laten voldoen. Met de dalende verkoopcijfers heeft dat de Japanners doen besluiten het iconische model voorgoed af te stoten.
Honda CBR600RR; de verloren zoon
Als dit bericht een paar jaar geleden geschreven werd, had niemand het gelooft. Maar tijden veranderen. Supersports worden nauwelijks nog verkocht, laat staan de ‘laffe’ 600 varianten. We rijden liever allroads met krachtige literblokken zoals de BMW S1000XR of Ducati Multistrada, met groot windscherm en comfortabele zitpositie.
600 Supersports zijn te Duur
Volgens de kenners kost het de fabrikant net zo veel om een 600cc motorblok te bouwen, als een 1000cc variant. Ook elektronica, frame en chassis verschilt nauwelijks. Toch moeten de 600 varianten met een lager prijskaartje dan de grote 1000cc broer worden aangeboden. Het is immers een instapmodel en dus goedkoper. Maar omdat de ontwikkelingskosten nagenoeg gelijk zijn aan de grote jongens, wordt er haast geen winst op deze motoren gemaakt. Daarnaast moet IEDERE nieuwe motor volgend jaar aan strenge emissienormen voldoen (Euro-4 noemen ze die). Dat is niet altijd even eenvoudig. Honda gaf aan het het nagenoeg niet mogelijk bleek bij de 600RR.
Exclusieve oplage
Het afscheid van misschien wel de bekendste baby-superbike zal niet stilletjes voorbij gaan. Onder het mom van de ‘afbreuk’ regulatie wordt er naar alle waarschijnlijk nog wel een exclusieve oplage van de laatste serie Honda CBR600RR gebouwd. Deze zullen begin 2017 verkocht worden in Europa. Mocht je dus nog erg gehecht zijn aan de 600RR, er is nog een laatste kans!
Honda CBR1000RR komt wél (toch?)
Hoewel er momenteel extreem weinig interesse is in een supersport motor, komt Honda volgend jaar wel met een nieuwe 1000. Na ongeveer 50 jaar zonder serieuze updates, gaat de Honda Fireblade dan eindelijk vernieuwd worden. Afgelopen jaar zagen we al dat Kawasaki zijn ZX-10R al vernieuwde (206 pk). Vorig jaar kwam Yamaha met zijn nieuwe R1 (200 pk) en ook de 1299 Panigale (205 pk) van Ducati is nog redelijk vers.
Als onze Nederlandse held Michael van der Mark volgend jaar in de Superbike bij Honda blijft, zijn er misschien wel meer mogelijkheden om voor de titel te strijden!