Het zal je niet ontgaan zijn, deze week wordt de Isle of Man weer verreden. De spectaculairste straatrace aller tijden. Tijdens de Superbike TT (1000cc) rijdt Guy Martin dit jaar voor Honda. Onder zijn kont krijgt hij de hagelnieuwe Honda CBR1000RR Fireblade SP2 geschoven, om zo als snelste het stratenparcours af te leggen. Maar het gaat mis.
Guy Crasht tijdens Isle of Man
Tijdens een warming-up begint de motor van Guy vreemd te schudden. De coureur kan zijn machine niet meer onder controle krijgen en crasht. Goed, kan gebeuren denk je misschien. Maar er is iets vreemds aan de hand. Guy was in zijn sessie niet aan het pushen. Hij rijdt zijn Fireblade niet op de max. Later gaf Guy volledig gedesoriënteerd een interview waarin hij aangaf absoluut geen idee te hebben wat er mis ging. Op de vraag: “are you angry?” moet Guy lang nadenken, om vervolgens met de vraag: “angry at who?” te antwoorden. “Angry at de bike”, gaat de interviewer verder. Guy stemt vastberaden in. In het filmpje hieronder zie je zijn crash en het interview.
In de complete training kwam Guy Martin niet verder dan een 20ste plek. En dan te bedenken dat hij normaal gesproken altijd in de top-5 terug te vinden is.
Bij McGuinness liep het minder goed af
Crashen tijdens de Isle of Man is zeer risicovol. Alleen dit jaar zijn er al drie coureurs om het leven gekomen tijdens de races op het eiland Man. Het had dus veel slechter kunnen aflopen. En dat is precies wat er gebeurde tijdens de NorthWest 200, twee weken voor de Isle of Man. Hondarijder John McGuinness crashte tijdens de race met zijn Fireblade, met zwaar lichamelijk letsel tot gevolg. Hij crashte in een van de langzaamste bochten van het circuit, zonder duidelijke oorzaak.
Goed, kan gebeuren, misschien is het toeval. Maar misschien ook niet. McGuinness crasht namelijk zelden. In zijn complete racecarrière ging de beste man slechts twee keer tegen het asfalt. Twee keer.
Honda in de Superbike
Ook in de World Superbike gaat het niet echt soepel bij Honda. De Nederlander Michael van der Mark leek de problemen aan te voeken en verruilde vorig jaar zijn trouwe Honda in voor een blauwe Japanner; de R1. Dit jaar komt de Fireblade van het Ten Kate team gemiddeld niet verder dan een tiende plek. Voorafgaande aan het nieuwe seizoen werd de Superbike Blade te laat geleverd, waardoor goed testen bijna onmogelijk bleek.
Conclusie: is er iets serieus mis met de Fireblade?
Geen idee. Maar merkwaardig is de situatie zeker. Bijna net zo merkwaardig als het feit dat er in de andere motormedia nauwelijks gesproken wordt over het “Fireblade issue”. Zal dit komen vanwege de financiële ondersteuning die het Japanse motormerk geeft? Bij ons is dat in ieder geval niet het geval, dus bij deze bent u op de hoogte van de kwestie 😉