Nieuw van Harley-Davidson: deze kekke XG750R Flat Track racemonster
Rond het jaar 1900 werden de eerste echte motorfietsen ontwikkeld. Het waren letterlijk fietsen met een piepklein hulpmotortje. Amerika was voorloper van de fiets met hulpmotor en diverse fabrieken schoten uit de grond. Indian was een van de eerste, maar niet veel later volgde Harley-Davidson. Met de opkomst van de motorfietsen werden er ook diverse motorsporten ontwikkeld. In een van de sporten; flat track racing genaamd bleek één motorfietsfabrikant uitzonderlijk goed. Dat was inderdaad Harley-Davidson.
Harley en Flat Track
Harley-Davidson goed in motorsport? Er zullen ongetwijfeld flink wat wenkbrauwen gefronst worden tijdens het lezen van deze zin, maar het is echt waar. We moeten wel flink bladeren in de geschiedenisboeken want het betreft de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw. Tijdens het Flat Track racen wordt er over een zanderige baan gescheurd die je nog het best kan vergelijken met een 400 meter atletiekbaan. Rondje na rondje wordt daar afgelegd met als doel om als eerste over de finish te komen. Een super bekende sport in Amerika, voor wij Europeanen klinkt het wellicht een tikkeltje saai (zie Isle of Man TT).
Opvolger van de XR750
Met de nieuwe XG750R brengt Harley een ode aan zijn roemruchte tijd in de Flat Track racerij. En de motor is best revolutionair, aangezien deze totaal niet lijkt op wat dan ook dat H-D tegenwoordig bouwt. De XG750R is een opvolger van de 42 jaar oude XR750.
Specificaties en details
Het luchtgekoelde V-Twin motorblok komt uit de Street 750 en is flink getuned. Verdere specificaties zijn nog niet bekend gemaakt. Wel weten we dat de Harley-Davidson XG750R gebouwd is om races te winnen, het oogstrelende design is daar slechts een leuke bijkomstigheid van. Een straatversie zit er tot dusver nog niet in. Daar moet snel verandering in komen want wij willen dit ding zien rijden. Dus Harley, aan de bak!