Serieus benzinenieuws: Euro95 gaat verdwijnen bij de Nederlandse pompstations. Dit heeft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Sharon Dijksma bekend gemaakt. Vanwege strengere milieuregels moeten er drastische maatregelen genomen worden.
Euro95 wordt E10
Euro95 is de brandstof die we nu nog in de benzinetank gooien. Maar als het aan Dijksma ligt wordt Euro95 nog vóór 2020 vervangen door de milieuvriendelijkere variant E10. Deze nieuwe brandstof bestaat voor 90% uit fossiele brandstof en voor 10% uit biobrandstof. Die biobrandstof (ethanol) is plantaardig, dus beter voor het milieu. Het grote verschil tussen deze twee brandstoffen: in Euro95 wordt maximaal 5% biobrandstof toegevoegd, bij E10 is dat dus 10%. De nieuwe brandstof zal 1 tot 3 cent duurder zijn, ook zal de motor iets meer gaan verbruiken.
In onze buurlanden Belgie en Frankrijk is sinds dit jaar de E10 verplicht geworden.
Problemen voor (oude) motoren
We zouden dit nieuws niet delen, als het niet ook iets zou betekenen voor motoren. Het is namelijk zo dat niet alle motoren tegen de nieuwe brandstof kunnen. Waarom? Omdat bio-ethanol een corroderende werking heeft. Onbeschermde delen die in aanraking met deze brandstof komen kunnen serieus beschadigd worden. Dat kan van benzinetank tot slangen en van keerringen tot inlaatkleppen zijn. Geen goed nieuws dus. Nu is het zo dat deze onderdelen bij meeste motoren na bouwjaar 2000 zijn voorzien van een teflon coating, waardoor de biobrandstof geen schade meer kan doen.
Het is trouwens zo dat de schade langzaam wordt opgebouwd. Tank je per ongeluk een keer E10 terwijl jouw motorfiets daar niet geschikt voor is, is er nog niet zoveel aan de hand. Pas na veelvuldig gebruik kunnen er onderdelen serieuze schade oplopen.
Oplossing
De staatssecretaris heeft in haar brief aangegeven dat ze de verandering voor 2020 doorgevoerd te wil hebben. Om te zorgen dat jouw motor niet in de problemen komt kun je eigenlijk maar een ding doen:
- Euro98 tanken
Het duurdere Euro98 blijft beschikbaar en is beter voor nagenoeg alle oude motorblokken. Om je klassieker lopend te houden zal de dus in de buidel moeten tasten.
Motor geschikt?
De website Brandstofverbruik.com heeft zeer recentelijk een overzicht voor motoren gemaakt waarin te zien is welke modellen geschikt zijn voor de nieuwe E10 brandstof. Vooral de blokken van Kawasaki en Ducati zijn gevoelig voor het nieuwe goedje. BMW, Harley, Triumph, Yamaha en Honda rijders hebben over het algemeen weinig zorgen. Alleen motoren voor 1990 zijn niet geschikt bij deze merken. Voor KTM en Suzuki geldt dat vanaf het bouwjaar rond 2000.
14 reacties
In Duitsland was de prijs voor E10 1.37 pl. Een week eerder 1.32 pl. Ero 95 kost 1,62 pl en dat is bij een benzine station waar je ook nog goedkoper tankt dan bij anderen. Dat was vorige week 20 euro cent verschil. Raar dat het NL veel duurder word dan de huidige Eiro 95. Wederom worden we in NL in het ootje genomen. Ik woon vlak bij de duitse grens en tanken doe daar. Scheel me 20 euro op een volle tank.
Blijf ik mooi in Duitsland E 95 tanken, geen probleem.
stop maar eerst met verbreken die maken alles stuk en niet de benzine wij gaan echt niet betalen aan milieu zooi
Lekker gers er zijn hier veul uitkeringen en kinderbijslag en toeslagen en mensen di ni werki doen. Daar is veul geld voor nodig. Dus of dure benzine of hoge inkomsten belasting. Maakt niet uit. Accepteren of rechts stemmen. Sterkte.
Ze verzinnen ze hier waar je bij staat .stelletje milieu mongolen !!!
Die E10 is al vervelend genoeg en volgens dit artikel blijkt Frankrijk ook nog een buurland van Nederland te zijn…
Beter voor het milieu terwijl je meer verbruikt????
Kut land
leuker kunnen ze het niet maken wel kutter
Dit doen ze alleen om iedereen te sarren zodat wij genoodzaakt zijn om de duurdere variant te gebruiken. Hier in Nederland zijn het gewoon stel uitbuiters hoe meer ze van de bevolking uit hun portemonnee kunnen halen. Het liefst net zoals bij de belasting gunnen ze de bevolking niet om geld over te kunnen houden. Het liefst willen ze iedere vijf cent die heb nog uit je zak persen. Schandalig wat er hier gebeurd. Zelf merken ze het niet want ze zorgen heus wel dat ze zelf niets tekort komen.
voor de mensen aan de grens van Duitsland dus maar 1 keuze…..
Typisch Nederland. In Belgie is er geen prijsverhoging geweest toen men van euro 95 naar E10 overging
In Duitsland is E10 zelfs 2ct goedkoper dan euro95. En wat doet NL? 1 tot 3ct duurder. Zo gaan nog meer mensen in onze buurlanden tanken.
Kan je nu al zeggen dat het geen 3ct wordt maar eerder 5-10ct..
Ik zou eerst een bron willen zien waar gezegd wordt dat de prijs omhoog gaat voor ik “Nederland” hier op zou aanvallen. Zoals je zegt, in duitsland is het goedkoper en in belgie is het even duur gebleven. De aanname die in dit artikel gedaan wordt door (voor zover ik kan zien alleen de auteur) is gewoon stemming makerij.
Blij ben ik overigens niet met de aankomende wijziging, maar goed ik tankte sowieso voornamelijk in duitsland omdat de benzine daar sowieso veel goedkoper is en daar hebben ze gewoon beide.