De krachtigste Ducati ooit, dat is de nieuwe Ducati Panigale V4R. De V4R is gemaakt om zo hard mogelijk over het circuit mee te jagen. Gelukkig wordt hij ook geleverd met een kentekenplaat, zodat je ook lekker over de A2 kan knallen.
Ducati Panigale V4R: specificaties
De Panigale V4R is gebouwd als homologatiemotor voor de WK Superbike. Dat betekent een limiet voor de maximale motorinhoud. Het V-vormige motorblok heeft een inhoud van 998cc, verdeeld over vier cilinders. De gewone Panigale V4 heeft een motorblok van 1103cc, maar omdat deze V4R gebruikt gaat worden in de WK Superbike, mag het motorblok niet groter zijn dan 1000cc. Toch heeft de verkleining van het motorblok niet geleden onder het vermogen.
De straatversie van de V4R heeft een vermogen van 221 PK en 112 Nm koppel. Dat is 6 PK meer dan de gewone V4. Daarnaast is het mogelijk een volledig titanium Akrapovic race-uitlaat te monteren. Dit zorgt voor wat extra vermogen: 234 PK in totaal!
Dan moeten we het nog even over het gewicht hebben. Dat is namelijk net zo indrukwekkend als het vermogen van de motorfiets. Het drooggewicht komt uit op een waanzinnige 172 KG. Met de race uitlaat gemonteerd is trouwens nog eens zeven kilo lichter. Afgetankt en rijklaar komt het gewicht dan op 193 KG. Daarmee komt de PK/KG verhouding op 1,28 PK per KG in de straatuitvoering. In de race-uitvoering worden deze cijfers opgekrikt naar 1,41 PK per Kilogram. Hallo dan!
Ook leuk om te vermelden is de maximale RPM. Die is namelijk ten opzichte van de gewone V4 met 2250 omwentelingen per minuut toegenomen. De Panigale V4R loopt tot maximaal 16.000 rpm. Daarnaast wordt er een snellere acceleratie gerealiseerd door betere efficiëntie van de luchtinlaat.
Electronica van de Panigale V4R
Naast krankzinnig veel vermogen is de V4R ook voorzien van de laatste snufjes op het gebied van electronica. Heb je even?
- Riding Modes
- Power Modes
- Bosch Cornering ABS EVO
- Ducati Traction Control (DTC) EVO
- Ducati Wheelie Control (DWC) EVO
- Ducati Slide Control (DSC)
- Engine Brake Control (EBC) EVO
- Auto tyre calibration
- Ducati Power Launch (DPL)
- Ducati Quick Shift (DQS) up/down EVO
- GPS module
- Lap Timer EVO
- PIT limiter
- Ducati Data Analyser+ (DDA+)
- Ducati Multimedia System (DMS)
Aërodynamica
Ook aan de aërodynamica is gewerkt. De nieuwe Ducati Panigale V4R is voorzien van heuse vleugels. De carbon vinnen aan de voorkant van de kuip zijn goed voor extra stabiliteit en neerwaardse druk. Volgens Ducati zorgen de vleugels voor 30 kilogram extra neerwaartse druk bij een snelheid van 270 kilometer per uur.
Ook is het windscherm vergroot. Dit zorgt voor een betere windbescherming en dus een betere aërodynamica.
Daarnaast is de kuip voorzien van extra gaten. Deze koelvinnen zorgen ervoor dat het blok beter gekoeld kan worden. Iets dat een flinke uitdaging is met een motor van dit kaliber.
Ducati Panigale V4R prijs
De prijzen voor de V4R zijn helaas nog niet bekend. We schatten minimaal 45.000 euro, maar dat kunnen er zeker meer worden. Kost een paar centen, maar dan heb je de snelste, meest brute straatlegale motorfiets ooit gebouwd. Hebben dus!
Lees alles over de laatste Ducati motoren.