De motorbeurs in Milaan is voor Ducati een echte thuiswedstrijd. Rede genoeg dus om flink uit te pakken. Eén van die nieuwe speeltjes is de Ducati 1299 Panigale 2015.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de nieuwe Panigale is de krachtigste straatmotor die er momenteel te koop is. Het enorme L-Twin blok levert 205 pk bij 145 Nm. Directe concurrenten als de BMW S1000RR en de Yamaha R1 leveren maximaal 200 pk. Voor de Kawasaki H2 fans onder ons; de straatlegale versie (met supercharger) levert officieel ook 200pk. Nou moet daar wel bij gezegd worden dat de 1299 ook de grootste cilinderinhoud heeft van al zijn concurrenten. Met een boring van 116 bij 60,8 millimeter heeft de tweecilinder een totaal inhoud van 1285 cc. Maar wat geeft het?
Blok
Natuurlijk, het is erg knap om 205pk uit een L-Twin blok te persen. Ducati is het enige merk dat trouw vast blijft klampen aan dit type motorblok. Vergelijkbaar zijn V-twin van KTM en EBR, maar deze leveren beduidend een stuk minder vermogen. KTM weet uit haar 1195cc V-Twin een krappe 175 pk te persen, bij EBR is het blok van gelijke grootte en wordt er 185 pk aan de krukas afgeleverd. De overige concurrenten tellen allemaal vier cilinders.
Vering
Om al dit geweld letterlijk in goede banen te kunnen leiden werd het Zweedse Ohlins aan het werk gezet. Samen met Ducati ontwikkelden ze de ‘realtime suspension’. Deze actieve vering past zich direct aan naar de omstandigheden van de motor. Als bijvoorbeeld de motor wordt afgeremd, zal de vering automatisch stijver worden. Ook bij verschillende ondergronden, weertypes en rijstijlen zal de vering zich volledig automatisch en direct aanpassen. Op deze manier garandeert Ducati dat de motor ook op de openbare weg goed handelbaar is.
Elektronica
Naast de realtime suspension is er ook de nodige elektronica toegevoegd om het rode racemonster onder controle te houden. Met de quickshifter kan razendsnel van versnelling worden gewisseld. Dit geldt voor zowel het opschakelen als het terugschakelen. Met een quickshifter hoeft de rijder het gas niet dicht te draaien tijdens het schakelen. Zodra het schakelpedaal wordt aangeraakt stopt de ontsteking en de brandstoftoevoer voor een fractie van een seconde en wordt er op het zelfde moment van versnelling gewisseld. Naast de quickshifter is de Ducati Panigale 1299 ook voorzien van ABS met hellingshoek sensor en een wheely-control systeem. Met dit systeem wordt worden de automatische wheelies beperkt en gecontroleerd. De rijder kan zelf uit acht standen kiezen.
Gewicht
Niet alleen is de Panigale de krachtigste productiemotor van het moment, maar ook de lichtste. Rijklaar en met een volle tank weegt de motor 190,5 kilogram. Dat is toch ruim tien kilo lichter dan de R1 en de S1000RR. Droog weegt de motor slechts 162 kilogram. Dat is maarliefst negen kilo lichter dan de MotoGP replica Desmosedici RR. Volgens de filosofie van de Italianen is gewicht nog belangrijker dan vermogen. Want een lichte motor is immers veel soepeler en sneller door de bocht heen te duwen, ideaal voor snelle rondetijden dus.
‘R’ versie
Voor wie de Ducati 1299 Panigale nog niet goed genoeg vindt, komt het Italiaanse merk met twee special editions. De ‘S’ en de ‘R’ versie zijn in 2015 verkrijgbaar. Vooral de R is interessant om even uit te lichten. Deze motor is namelijk speciaal ontwikkeld voor de SBK Superbikes. De 1299 Panigale heeft een te grote boring voor deze competitie en daarom is er een speciale, 1198 cc versie ontwikkeld. Deze motor heeft net als de 1299 205 pk, maar dan bij 11.500 omwentelingen per minuut. Daarnaast is de uitlaat volledig van titanium gemaakt om extra gewicht te besparen. Dit alles resulteert in een rijklaargewicht van 182 kilogram, inclusief 17 liter benzine. Verder is de Panigale R volledig afgesteld voor het circuit en is het laatste beetje comfort professioneel weggewerkt. Al dit moois moet €37.499,- gaan kosten! Geen laf bedrag voor een pure circuitracer met spiegels.
De ‘gewone’ Ducati Panigale 1299 zal ook niet goedkoop zijn. Het nieuwe vlaggenschip zal vanaf € 23.990,- in Nederland leverbaar zijn. De prijs van het rijker uitgeruste S model is op €29.990,- gezet. Voor de Italiaanse krachtpatser zal er dus flink in de buidel getast moeten worden, maar eerlijk is eerlijk: dan heb je ook wat!
5 reacties
Pingback: De dikste superbikes van dit moment | MotorFans.nl
Pingback: Dit zijn de 5 snelste motoren van dit moment | MotorFans.nl
Pingback: 6 Belangrijkste feiten over de nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade 2017 | MotorFans.nl
Pingback: VIDEO: Yamaha R1M vs Porsche 918 Spyder | Motorfans.nl
Pingback: Gesmede velgen en gegoten velgen uitgelegd | MotorFans.nl