Wil je een motor die de beste kwaliteit-prijsverhouding heeft en je nooit in de steek zal laten? Koop dan een Japanner. Of wil je iets unieks? Een machine met een oude ziel, met nukken en gebreken, maar waar je een echte liefde mee kunt opbouwen? We hebben drie hele bijzondere tweedehands motoren op een rijtje gezet. Hoe toevallig, ze staan ook nog eens alle drie te koop!
Harley Davidson D750cc met zijspan (1929)
Deze legendarische motor met een 750cc tweecilinder had hetzelfde frame als de eencilinder model “C”. Er was geen tijd om een nieuw frame te ontwerpen, want Harley-Davidson had in die tijd nog lang niet de status die het nu heeft en met de D750 wilde men de competitie aangaan met onder andere de in die jaren bijzonder populaire Indian 101 Scout. Omdat er eigenlijk geen ruimte was voor een dynamo werd deze verticaal vlak voor de voorste cilinder geplaatst. Hierdoor werd de D750 door liefhebbers ook wel de “driecilinder Harley” genoemd. Dit model met zijspan is zeer zeldzaam en verkeert in een uitstekende conditie. Bekijk de fiets hier.
Moto Guzzi California 850 GT (1974)
Het Italiaanse Moto Guzzi is de oudste motorfabrikant van Europa. Deze unieke machine werd oorspronkelijk gemaakt voor de Amerikaanse markt en heeft daarom ook een aantal kenmerken van de traditionele Harley-Davidson, zonder daarbij de unieke eigenschappen van de oer-Italiaanse Moto Guzzi te verloochenen. Het unieke motorblok kenmerkt de Guzzi en heeft een inhoud van 844cc. Een knappe 55pk wordt hiermee geraliseerd. Een heerlijke Italiaanse cruiser met meer dan genoeg vermogen. Bekijk ‘m hier.
Harley Davidson Panhead FL 1200 (1948)
Echte Harley-rijders blijven deze na-oorlogse klassieker waarderen. De chopper uit 1948 is in originele staat met de kenmerkende chromen spaakvelgen en donkere bruine lederen tassen. De vette klappen van de brute 1200cc V-Twin leveren het onvervalste Harley geluid. Meer details vind je hier.