De tien mooiste motoren van 2014

0

Het kalenderjaar loopt ten einde, de dagen worden korter en de temperatuur begeeft zich rond het vriespunt. Motorrijden is in deze dagen geen pretje en vanachter het computerscherm wordt

Tijd dus voor een overzicht van de meest spraakmakende en mooiste motoren van 2014.

We hebben veel moois voorbij zien komen dit jaar. De motorbeurzen in Keulen en Milaan stonden vol met nieuwe modellen. Maar wat waren de allermooiste van dit jaar? Wij zetten de tien meest spraakmakende bikes op een rijtje:

Ducati Scrambler
De magische Ducati Scrambler is dan eindelijk terug. Ducati refereert hiermee, net als Moto Guzzi en Triumph, naar haar historie-rijke verleden. Waar we aan de ene kant een pk-wedloop zien, is er aan de andere kant ook veel behoefte aan motoren die het oergevoel terug naar boven weten te halen. Voor de Scrambler is dat heel goed gelukt. Deze fraaie allroader heeft daarom niet voor niets de titel ‘most Beautiful bike of the show’ gewonnen tijdens de EICMA in Milaan.
Ducati Scrambler 2015

Kawasaki Ninja H2R
De Ninja H2R is het compleet omgekeerde van de retro V7 van Moto Guzzi. Dit supersnelle circuitmonster levert door middel van de aller nieuwste technieken een straffe 300 pk. Met veel bombarie werd het Japanse monster aangekondigd en ook wij hadden onze twijfels. Maar met behulp van een supercharger 300 pk uit een 998cc vier-cilinder persen is revolutionair. Daarom verdient de H2R zijn plekje tussen de mooiste motorfietsen van 2014.Kawasaki Ninja H2 hyperbike

Triumph Street Triple Rx
De Treet Triple is een icoon in de modellenlijn van het Britse Triumph. In 1994 werd de eerste Street Triple gepresenteerd. 20 jaar later is het tijd voor een jubileum model, de 675 Rx. De agressieve driecilinder pompt een dikke 100 pk over de krukas en is daarmee de ultieme nakend-bike. De scherpe staart, eigenzinnige koplampen en de fijne kleurstelling geven de Rx een heerlijke uitstraling. De naked is niet alleen erg fraai om te zien maar is ook de ultieme funbike. Hij hoort dus zeker in dit rijtje thuis.Triumph Street Triple Rx (2015)

Moto Guzzi V7 II caferacer
De V7 van met Italiaanse Moto Guzzi kenden we al wat langer als toermodel, destijds ook in gebruik bij de politie Enschede. Caferacers werden hiervan niet gemaakt, dat deed men wel met de Le Mans. Dit jaar werd tijdens de INTERMOT in Keulen de V7 II gepresenteerd. Uiterlijk is er nauwelijks verandering, maar het blijft een hele mooie motor. De omhoogstekende cilinders in het dwarsgeplaatste blok geven de Guzzi haar herkenbare uitstraling. Alhoewel een caferacer het domein van de zelfbouwer is heeft Guzzi met haar uitvoering van een caferacer een oogstrelende motor afgeleverd.Moto Guzzi V7 II 2015

Brough Superior SS100
Het legendarische Brough Superior is terug! Na ruim 75 jaar van afwezigheid werd dit jaar de SS100 gepresenteerd. Volgend jaar zal het nieuwe model in productie gaan. De 88º V-Twin kennen we van de vooroorlogse modellen en maakt samen met de tank het nieuwe model erg herkenbaar. Hij mag dan wel op een fiets uit de jaren 30 lijken, de techniek, vering en remmen zijn allemaal supermodern. Voor dit verlangen vol heimwee moet echter wel een flinke zak geld op tafel worden gezet. De SS100 gaat zo’n €50.000,- kosten. Maar dan heb je wel een handgebouwde Brough Superior!Brough Superior SS100

Yamaha R1
We hebben er lang op moeten wachten, maar dit jaar kwam Yamaha dan eindelijk met de vernieuwde R1. Er werd flink uitgepakt met enorm veel elektronica, 200pk en is met 199kg rijklaar erg licht. Met het bijzondere uiterlijk van de R1 is niet iedereen enthousiast. Ook wij vinden dat ie niet kan tippen aan zijn voorgangers. Maar Yamaha heeft wel een stukje techniek ontwikkeld waar u tegen gezegd mag worden. Daarom staat ook de R1 in deze lijst.Yamaha R1 2015

Ducati 1299 Panigale R
Vrij onverwacht kwam Ducati met een update van haar pronkjuweel. De cilinderinhoud van de Panigale werd verhoogd naar 1285 cc en hiermee zorgt de L-Twin voor een beestachtige 205pk. Geheel in tegenstelling met de nieuwe Scrambler is deze Duc een stap in de toekomst. Met veel pk’s, veel nieuw snufjes en weinig kilo’s biedt deze krachtpatser extreme prestaties. Aan het uiterlijk is ten opzichte van de 1199 Panigale weinig veranderd, maar dat maakt de 1299 niet minder aantrekkelijk.2015-Ducati-1299-Panigale

MV Agusta Brutale 800RR
Is dit de mooiste motor die dit jaar voorbij kwam? Na het onverwachte succes van de Dragster werd het tijd voor een “Editione Speciale”. Dat wil zeggen: meer pk’s, meer elektronica én een nog wreder design. De 798cc 3-in-lijn motor levert 140pk bij maximaal 13.100 omwentelingen per minuut. De RR barst van het karakter en daarom is het altijd een strijd om de fiets onder controle te houden. En dolle stier dus!MV Agusta Brutale 800 Dragster RR

Triumph Bonneville
Moto Guzzi en Ducati deden het beide dit jaar maat de V7 en de Scramber. Een oud model nieuw leven in blazen en waarmee geappelleerd wordt  aan het retrogevoel en de nostalgie van het motorrijden. Ook Triumph lanceert met de Bonneville een dergelijk model. Lekker primitief terug naar het oergevoel van het eeuwig durende gevecht tussen mens, machine en de oerelementen Doet de Bonneville niet onder aan zijn concurrenten. Met de T100, Scrambler en Truxton biedt Triumph in ieder geval genoeg variatie.Intermot_2014-triumph-bonneville-newchurch-special-edition

Aprilia Tuono V4 1100 Factory
De uitgeklede versie van de RSV4 met haar eigenzinnige V4 behoort uiteraard ook tot een van de mooiste motoren van 2014. Dit Italiaanse vechtertje is zwaarbewapend. Met 175pk, Ölihns-vering, Brembo’s dikste remklauwen en heel veel elektronica is de V4 Factory een echte geweldenaar. Met het brutale uiterlijk en het bulderende uitlaatgeluid zal deze fiets voldoende hoofden laten draaien.aprilia-tuono-v4-1100-factory_hd

About Author

Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.

Leave A Reply