Ducati, de Italiaanse motorfietsenbouwer uit Bologna die al sinds het eind van de tweede wereldoorlog motoren bouwt. Maar Ducati heeft niet altijd alleen maar motorfietsen gebouwd, ooit bouwden ze ook deze V8.
Er was een periode waarin Ducati serieus dacht aan het bouwen van een heuse V8. In 1945 lag de radiofabriek van de gebroeders Ducati volledig in puin. De broers waren klaar voor een nieuwe uitdaging en lieten de radio’s voorgoed achter zich. Tijdens deze moeilijke periode ontwikkelde Aldo Farinelli een prototype voor Ducati waarin een klein motortje in een fietsenframe was geplaatst.
Maar tijdens diezelfde periode werd er ook serieus gekeken naar de mogelijkheden voor het bouwen van een echte vierwieler. Er moest immers een manier gevonden worden om de zware na-oorlogse economische crisis te boven komen. Dit resulteerde in de Ducati DU4, een 90° L-twin van 250cc. In 1946 werd er een prototype van de DU4 in Milaan gepresenteerd. Maar ondertussen had het concept van Farinelli een groter succes. Daarom werd de stekker voorgoed uit de DU4 getrokken, maar ondertussen rolde de eerste Ducati motoren wel van de band.
Het volgende vier-wieler advontuur resulteerde in iets serieuzers. Een heuse V8 motor. Het begon allemaal begin jaren zestig toen de regels in de Formule 1 drastisch veranderde. Vanwege de veiligheid werd de maximale cilinderinhoud terug gebracht van 2.5 liter naar 1.5 liter. Geïnspireerd door deze wijzigingen ging inginieur Fabio Taglioni aan de slag. Hij bouwde een desmodromische acht-cilinder in V-vorm voor zijn collega, Osca Maserati. Maserati deed in die tijd mee in de Formule 1 en was door de wijzigingen in het regelement genoodzaakt een nieuwe motor te laten bouwen.
Dit resulteerde in het 1.5 liter, Ducati V8 F1 blok. Het blok was goed voor een dikke 170pk. Helaas was dit het enige blok dat er gebouwd is. Het project werd uiteindelijk toch afgeblazen en er zou nooit een Ducatiblok in de Formule 1 wagen van Maserati gebouwd worden.
De nieuwe veiligheidsregels bleken weinig effectief en in 1961 betreurde de Formule 1 opnieuw drie dodelijke ongelukken. Deze begindagen van de motorsport waren erg gevaarlijk. Maar het waren ook enorm spannede tijden waarin gekke concepten zoals die van Ducati nog bijna werkelijkheid werden. Een tijd waarin het nog mogelijk was voor technici om iets compleet nieuws te proberen. Verhalen en concepten waar we vandaag nog steeds van mogen genieten zoals deze bijzondere Ducati V8.