2017 is nu al het jaar van de superbikes. De snelle machines zijn krachtiger, lichter en bruter dan ooit. Maar door al dat aanbod last van keuzestress? Geen nood want we hebben een overzicht van de dikste superbikes van dit moment, zodat jij goed doordacht je keuze kan maken.
Kawasaki ZX10R
Kawasaki heeft met de ZX10R goud in handen. Deze motor is snel, beheersbaar blaast door de bochten. Afgelopen twee jaar is deze ZX10R onverslaanbaar gebleken in de MotoGP voor straatmotoren, de WorldSBK. Wat specs zetten deze goede naam kracht bij: 206 pk (met RAM-air) – 206 kg rijklaar – wheelie & launchcontrol – quickshifter enzovoorts. Daarnaast is deze groene ninja om te bouwen tot een echte circuitfiets, waardoor hij nog eens 10pk meer kan leveren. Ook leuk om te vermelden: sinds dit jaar ook verkrijgbaar in stylisch wit.
Kosten: € 20.499,-
Honda CBR1000RR Fireblade
De legendarische Blade. Dit jaar is hij eindelijk vernieuwd. De filosofie van de Honda voor hun paradepaardje is licht en wendbaar. Veel pk’s vinden ze minder belangrijk. Dat resulteert in een nieuwe CBR1000RR met een rijklaargewicht van slechts 195 kilogram. Dat komt onder andere door het veelvuldig gebruik van exotische materialen als titanium en magnesium. De 1000cc vier-in-lijn levert een topvermogen van 192 pk. Valt misschien tegen, maar bij deze motor gaat het om de wendbaarheid en dus niet om de topsnelheid. Elektronica is verder ontwikkeld en de Fireblade is zelfs voorzien van een Torque Control met 9 standen.
Kosten: € 22.499,-
Suzuki GSX-1000R
Wist je dat Suzuki de eerste was die ooit een superbike bouwde? Of de vernieuwde GSX-1000R net zo revolutionair is als de allereerste durf ik te betwijfelen. Maar er zijn veel echte GSX-fans die met smart op een nieuw model zaten te wachten. Volgens Suzuki is de nieuwe GSXXer een no-nonsense racer. Er zit niks aan dat niet noodzakelijk is. De 1000cc 4-in-lijn produceert 202 pk en het totaalgewicht van deze motor komt op het zelfde cijfer terecht, maar dan in kilogrammen. Bijzonder is de mechanische variabele kleptiming, dit is de eerste superbike die dat heeft. In de praktijk zorgt dat voor een betere vermogensafgifte over het volledige toerenbereik.
Kosten: € 20.399,-
BMW S1000RR
De huidige S1000RR van BMW gaat alweer twee jaar mee. Maar voor 2017 kreeg hij wel een update. De superbike voldoet nu aan de Euro4 emissienormen, heeft verbeterde traction control en een uitgebreid elektronicapakket. Verder levert de motor nog altijd 199pk en 113 Nm koppel. Rijklaar weegt de S1000RR 208 kilogram, maar dat is wel inclusief volle tank. Nieuwe 2017 kleur is wat ons betreft iets minder geslaagd. Waar blijven de traditionele BMW racekleuren?
Kosten: € 20.350,-
Yamaha R1
De Yamaha R1 dateert alweer uit 2015. Echt mooi hebben we ‘m nooit gevonden, maar goed smaken verschillen. Wat cijfers betreft kan hij nog prima met de top mee. Dat wil zeggen; 200pk en 199kg rijklaargewicht. Elektronica is ook gewoon wat je mag verwachten, maar de slide-control biedt net even wat extra’s. Met deze ondersteuning zou je met de R1 zorgeloos moeten kunnen driften. Daarnaast is Yamaha de koning in de MotoGP, veel nieuwe technieken die daar ontwikkeld worden zijn verwerkt in de R1.
Kosten: € 21.999,-
Ducati 1299 Panigale
De Japanners zijn al sinds de jaren ’70 heer en meester in het bouwen van snelle motorfietsen. In die tijd daarvoor waren het nagenoeg enkel de Italiaanse en Engelse machines die de dienst uit maakten. Ducati kon zich als een van de weinige motorfabrikanten een antwoord bieden op de Japanse revolutie. Anno 2017 is de Ducati 1299 Panigale het meesterstuk dat uit de fabriek in Borgo Panigale rolt. De motor is bijzonder vanwege de combinatie tussen traditionele technieken als riemaangedreven desmodromische kleppen en het L-twin motorbok, en moderne performance als 205pk en het gewicht van slechts 190,5 kg. Dat maakt ‘m direct de motor met de beste pk/kg verhouding in deze lijst. Kost wel wat.
Kosten: € 24.890
Hier vind je de top-10 dikste supercars.