Jouw BMW R1200GS blijkt miskoop

17

Heb jij een BMW R1200GS en denk je dat je de beste motor ter wereld hebt? Fout! Hij blijkt een serieus groot probleem te hebben.

Gevaarlijke productiefout

Jep. Jouw BMW alleskunner heeft waarschijnlijk een groot probleem. Een probleem dat voor levensgevaarlijke situaties kan zorgen. We praten je even bij.

Onlangs doken er foto’s en een filmpje op (zie BMWFatalLaw) waarin de voorpoten van de BMW R1200GS helemaal zijn ingezakt. Er schijnt een productiefout in de voorvorken te zitten waardoor er (bij intensief gebruik) speling kan ontstaan op de voorpoot. Dit kan uiteindelijk een gebroken voorvork tot gevolg hebben. Niet echt iets dat je graag wilt hebben tijdens een zorgeloos motorritje.

We have put together a FB Page and website to gather all of the accounts of previous incidents, and have created a petition to hold BMW accountable. Please sign it here: http://bmwfatalflaw.com/#petition#BMWFatalFlaw

Geplaatst door Gillian Fraser op zaterdag 24 juni 2017

Terugroepactie

BMW erkent het probleem door een officiële terugroepactie uit te schrijven. Alle eigenaren van een BMW R1200GS en GS Adventure tussen bouwjaar november 2013 en juni 2017 wordt geadviseerd een bezoekje aan de dealer brengen.

In eerste instantie kwam BMW alleen met een service bulletin. Dat betekend dat er extra naar de voorpoten gekeken zou worden tijdens de eerst volgende servicebeurt. In sommige landen zou er een onderdeel preventief vervangen worden, in andere landen zou er geen actie worden ondernomen.

Dat zorgde voor veel vraagtekens bij internationale pers en eigenaren. Inmiddels heeft BMW wereldwijd besloten alle modellen die tussen 2013 en 2017 gebouwd zijn officieel terug te roepen. We hebben het dan over 168.500 stuks. Bij de dealer worden er dan preventief nieuwe ringen in de voorvorken gezet, om het probleem zo te voorkomen.

BMW GS Adventure kan niet tegen ‘adventure’

Het blijft opmerkelijk. De BMW R1200GS zou een echte alleskunner zijn, een motor die op verharde en onverharde wegen zijn mannetje staat. Een motor waarmee je een serieuze wereldreis kan maken.

Maar door deze productiefout lijkt het dat de GS toch niet voor extreem terrein gebouwd is. Hij houdt het liever bij spiegelglad asfalt, zodat zijn bestuurder comfortabel achter het verhoogde kuipruitje kan genieten van zijn handvatverwarming 😉

bmw gs1200 rizoma accessoires

Dit kun je voortaan maar beter niet meer doen

Gerelateerde artikels

About Author

Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.

17 reacties

  1. Ik rij ook geen bmw maar vind het ook een flutverhaal. Snap niet dat dit waardeloze stuk op een site met de naam motorfans staat. Ik zal dus ook nooit meer kijken want het is echt een slecht bericht gemaakt door iemand die tegen het merk bmw is.

  2. Ik kijk hier niet van op. Het lijkt een hard oordeel van de schrijver maar ik heb 10 jaar een R1200GS gehad en nog nooit zo veel problemen gehad met een motorfiets. Nieuw gekocht en dat was mijn enige geluk want bijna alles is wel stuk gegaan binnen de garantieperiode maar helaas voor mij ook buiten de garantieperiode.
    Van 4x kromme remschijven(eerste binnen 2 maand al) cardanas lagers tot en met stuurschakelaars(lekkage) en brandstofpompelektronica. Dat laatste zou door BMW proactief verholpen worden maar helaas viel mijn VINnummertje net buiten de serie……..op een maand na. Oplichterij als je het mij vraagt want ik verwacht voor 18.000 euro wel normaal behandeld te worden, en al helemaal bij BMW. Voor coulance moet je bij BMW op de knieën en wordt niet scheutig gegeven.
    Heb er leuke foto’s van voor de ongelovige Thomassen die het artikel hierboven niet geloven of serieus nemen.
    Hij reed erg lekker, dat dan weer wel.
    Nu erg blij weer terug te zijn bij Ducati.

  3. Productie fout of fabricage fout. ??? Het is een normale verloop van toepassing op een probleem. Je hebt 1 of 2 die kapot gaan Ok daar dient garantie voor. Je hebt er meerdere dan doe je onderzoek. Onderzoek vraagt tijd en feedback. Het resultaat was een terugroep actie.
    Het artikel is héél cynisch en geschrijven om reacties uit te lokken. Of het nu BMW, Honda, Triumph of gelijk welk merk het is. Een adventure moto is geen cross moto! Laat ons dit duidelijk vermelden. Adventure is all road of het nu asfalt, grind, zand of sneeuw is. Hoeveel van alle adventure motos ongeacht welk merk hebben geen probleem of hieveel rijders gebruiken die motos waar ze echt voor gemaakt zijn ? Wat BMW de grote meerwaarde geeft is de ondersteuning! De mogelijkheid om stukken te krijgen ongeacht waar je bent. De km due je ermee kunt malen. Ik heb met Yamaha, Triumph, Honda, Kawasaki, Suzuki en nu rijd ik met BMW. GSA 1200 van 2008 en een R1200S. Waarbij ik jaarlijks van 20k km tot 30k km per jaar doe. (Geen klassieke woon/werk verkeer) en ik moet zeggen dat de dienst en ondersteuning Super is en de motos mij de mogelijkgeid bieden om de dingen te doen dat ik WIL doen. Is dit nu zot op grind of op zand of over asfalt scheuren dan doet die dat. Yamaha heeft voor mij de slechtste dienst na verkoop! In garantie periode een drijfstang in 2 gebroken met gevolg dat ik alles zelf moest betalen! Honda was ook goed en robust. Echter km een revisie was wat veel naar mijn goesting.

    @ de schrijver van dit artikel,
    Met wat rij jij en wat doe je ermee?

    @ husky,
    Heb jij nog steun wiellekes op je 125cc???

    KORTOM
    Je hebt een waardige reactie. Van de eindaandrijving van de cardan eind koppeling word niet gesproken. BMW geeft hier ook alle ouder modellen terug geroepen. Bij Suzuki was er zelfs een tank probleem waarbij benzine uit de tank op de warme motor lekte van mijn TL 1000. Ook terugroep. Allemaal veel gevaarlijker!. Een voorpoot dat doorzakt blijft erwel in zitten en je zult wel begrijpen dat er iets scheelt. Gevolg je kan er nog ergens mee geraken. Met die drijfstang stond ik stil met veel losse onderdelen in de blok. Met de TL 1000 tja met een ontploffende moto rijden was ik niet echt happig laten we zeggen. De Triumph daar scheelde regelmatig iets aan. En dan die begin electronica daar zwijg ik over.
    Ook mijn GSA geeft zijn kwaalkes maar die laat mij niet in de steek. Als ik 500 km moest rijden om een onderdeel op te halen dan kon ik dat nog en nog vervangen op de parking van de locale supermarkt.
    De grote vraag dat ik mij nu stel is hoever zullen ALLE nieuwe modellen het doen met al hun electronica vergeleken met de oudere? Doe misschien onderzoek na dit ?

    Enfin het snapt het wel, DOE RESEARCH!

    Grt

    Lorre

  4. Nou nou, nogal heftig om gelijk een model als miskoop te veroordelen doordat er een terugroepactie is. Beetje overdreven, zou betekenen dat alles wat ooit een terugroepactie heeft gehad een miskoop is. Daarbuiten had BMW gelijk alle motoren met dit probleem moeten terugroepen en niet eerst een halve oplossing.

  5. meesten hier toch bmw watjes…..zo te lezen. zwak punt is en blijft zwak punt, of jullie dit leuk vinden ofnie

  6. Oei, hier slaan jullie de plank hard mis zeg.. overdreven sensatieverhaal met een cynische ondertoon gericht tégen rijders van een van de meest populaire motoren van dit moment. Als motorliefhebber en contentmarkteer zou ik zeggen, haal dit stukje karakterzelfmoord snel offline en zorg ervoor dat je je bloedeigen fanbase (je enige bestaansrecht) niet meer zo tegen de haren instrijkt. Clickbait en deze toon levert misschien wat clicks en views op, maar geen fans!

  7. Dit artikel moet je met een berg zout nemen. Ik ben het ermee eens dat BMW een flinke fout heeft gemaakt, ik heb dan ook de petitie ondertekent voor BMW om actie te ondernemen (zie: http://bmwfatalflaw.com/). En ook BMW Nederland is inmiddels begonnen met een terugroepactie.

    Dat gezegd hebbende. Wat een waardeloos kut artikel. Weer een website met prut om op de block list te zetten.

    Groetjes! 😉

  8. De auteur rijd waarschijnlijk met een Vespa omdat hij geen GS kan veroorloven!
    1 of 2 gevallen van dit bekend en de GS word afgeschreven als kan niet tegen “adventure”

    Zielig!

  9. Echt een compleet waardeloos artikel dit. Dat je iets als dit durft te plaatsen als je jezelf “motorfans” noemt gaat mijn verstandelijk vermogen te boven. Wat een aanfluiting dit.

  10. Wat een stukje kwaliteits-journalistiek zeg. Helemaal niet overdreven sensationeel en “op jacht naar de kliks”. Maar evengoed gefeliciteerd; ik heb geklikt. Kansloos, een blamage voor jullie site.

  11. De schrijver van dit stuk is duidelijk jaloers. Lukt t zelf niet om je motorrijbewijs te halen of baal je dat je geen bmw kan betalen

  12. Wat een belachelijk stuk dit. Als je er geen weet van hebt en waarschijnlijk ook nog nooit een motor (of iig een GS) hebt gereden, onthoud je dan van dit soort onbenullig en niets toevoegend commentaar. Amateurs!!

  13. ik ben zelf geen GS rijder maar wil toch even zeggen dat ik dit artikel wel erg cynisch vind. BMW lost het probleem op door de terugroepactie en alsof nu ineens de GS helemaal niet zou deugen…. Kortom, onzin dus en zeer negatief tendentieus. Ooit wel eens een motor of auto tegen gekomen waar nooit iets aan is of waar nooit eens een terugroepactie is geweest? Nou dan.

  14. Op zo’n artikel past maar 1 reactie; sukkels! Zelf nog nooit mee gereden waarschijnlijk, of hooguit op een Playstation..

    • onlangs in marroco serieus gebeuld met mijne gs 1200lc adv .over de zandduinen van erg chegaga .moeilijke pistes met stenen ter grote van 2 vuisten .en serieuze jumps mee gemaakt ook meerdere keren met tegen de vlakte gelegen.beste ik kan u èèn ding zeggen dat die motor echt wel iets kan hebben.bovendien zie je nauwelijks dat hij meerdere keren horizontaal gelegen heeft vanwege de uitmuntende bescherming (aditioneel givi valbeugels).dat mag je met tis eender welke andere adv bike eens nadoen dan heb je serieus schade aan tank spiegels of wat dan ook .