BMW heeft een techniek ontwikkelt om efficiënt carbonnen frames voor motoren te gaan bouwen.
En daarmee kan het gewicht van de motor verder omlaag gebracht worden, maar blijft de stijfheid van een aluminium of stalen frame wel behouden. Een lichtere motor betekent snelle acceleratie en betere omgang.
Realistisch
Met de nieuwe techniek kan BMW de superlichte carbonnen frames op grote schaal gaan produceren, waardoor de kostprijs niet té extreem wordt. Bij de autoafdeling van het Beierse merk worden inmiddels de hybride-aangedreven i3 en i8 al voorzien van een volledig uit carbon vervaardigd frame.
2 types
Voor de snelle jongens van BMW (denk aan de S1000RR) is er een monoque, zelfdragend frame ontwikkeld, dat nagenoeg identiek is aan het originele aluminium frame. Het verschil? De carbonnen versie is 40% lichter. Voor de wat minder exotische jongens uit het BMW gamma is het tralisframe ontwikkeld. Een goedkopere en eenvoudigere type frame van het ultra-lichte materiaal.
Nog sneller?
De nieuwe BMW S1000RR is momenteel voorzien van 199 pk en weegt rijklaar 204 kilogram. Mocht de RR worden uitgerust met het nieuwe frame, kunnen er al gauw een paar kilootjes van het totaalgewicht worden afgesnoept. De prijs daarentegen zal er niet minder op worden, het ontwikkelen van carbon staat erom bekent dat het niet goedkoop is. BMW is trouwens niet de eerste die een carbonnen frame gaat toepassen in een productiemotor: Ducati bouwde zijn MotoGP replica, de Desmosedici RR ook al met dit type materiaal.
foto: MCN.com