Bimota is Back, en zoals we dat van de exclusieve Italiaanse motorbouwer gewend zijn: geheel in stijl. Ontmoet de Tesi 3D caferacer met naafbesturing en Impeto met optionele supercharger.
Goed, een korte introductie is wellicht gepast. Bimota is een Italiaanse motorfietsenfabrikant die in 1973 van start ging als framebouwer met een geheel eigenzinne visie. Onconventionele, excotische en baanbrekende constructies is waar Bimota voor staat. Nieuwe Bimota’s worden altijd met behulp van bestaande motorblokken gebouwd, de rest doet Bimota zelf. De volledige geschiedenis van Bimota wordt gekenmerkt door faillisementen en financiële malaise. Tot nu, want de nieuwe Tesi 3D en Impeto zijn grandioos.
Bimota Tesi 3D caferacer
De nieuwe Bimota Tesi 3D Caferacer is misschien wel de vreemdste motor van de EICMA 2015 en precies dat maakt ‘m nou juist zo cool. De Tesi lijkt met zijn carbon voor- en achterbrug, aluminium frame en golvende lijnen rechtstreeks uit de toekomst te komen. De machine is uitgerust met een 803cc luchtgekoeld Ducati Scrambler blok en heeft een totaal gewicht van slechts 163 kilogram. Naar dit kunstobject valt uren te kijken, zonder verveeld te raken. De gebruikte techniek is zo excentriek, dat de Tesi 3D al snel je hart verovert. Of hij ook echt mooi is? Jazeker! Een motor die onvervalste puurheid uitstraalt, is altijd mooi.
Bimota Impeto
Voor de prestatiegerichten onder ons heeft Bimota de Impeto ontwikkeld. Iets minder uitgesrpoken dan zijn broertje, maar daarom niet minder imposant met combinatie uitlaat – kontje als hoogtepunt. Uitgerust met het 162 pk sterke Ducati Diavel blok komt deze motor geen kracht tekort, zou je zeggen. Fout! Want de Impeto is optioneel uit te rusten met een heuse supercharger die goed is voor 20% extra vermogen. Daarmee komt het toaal ineens op 194 pk. Goed nieuws voor alle Bimota eigenaren met Ducati blok, deze “Supercharger Kit” past ook op jouw model. Geef de mannen in Italië een seintje en hij is zo geïnstalleerd. Daarnaast is er ook nog een “Experience Kit” beschikbaar, die het frame en de achterbrug voor een carbon versie vervangt wat zorgt voor minder gewicht en meer stijfheid.
Eigenaar van een BMW S1000RR?
Dan kan je vast plek gaan maken in de garage, want er komt een speciale doe-het-zelf bouwdoos die jouw RR omtovert tot een echte Bimota. En eerlijk is eerlijk, wie wil dat nou niet?
1 reactie
Pingback: Exclusieve Italiaanse motor; Vyrus 982 M2 | Motorfans.nl