Aprilia, een klein Italiaans motormerk met een roemrijke racehistorie. Dat komt omdat ze krankzinnig snelle motorfietsen bouwen. De dikste krachtpatser in de familie luistert naar de naam Aprilia RSV4 RF.
RF is een afkorting voor Racing Factory. De RSV4 RF is namelijk maar gemaakt voor één ding: het winnen van de World Superbike. Dat deed Aprilia al zeven keer eerder in het WSBK kampioenschap, en de RF 2015 moet daar nog een paar titels aan toe gaan voegen. Hoe? De V4 van de Aprilia produceert een indrukwekkende 201 pk, dus met het vermogen zit het wel snor.
Uit de eerste testresultaten blijkt dat de RF enorm makkelijk te berijden is. Dat zijn we niet altijd gewend van de Italianen. Dit komt onder andere door de strakke en volledig aanpasbare Öhlins voorvork. Met behulp van het Aprilia Performance Ride Control wordt het vermogen perfect gedoseerd en gecontroleerd. Want 201 wilde raspaarden temmen zonder elektronische hulpmiddelen is nagenoeg onmogelijk. Speeltjes als traction control, achterwiellifting control, wheelie control, launch control en quickshifter behoren tot de standaard uitrusting.
Hoewel, standaard mogen we ‘m eigenlijk niet noemen. Want Aprilia heeft besloten er 500 te gaan bouwen, allemaal uitgerust in de tricolore van Italië. Over het uiterlijk voorkomen van RF hoeven we niet veel te zeggen. Pure schoonheid zoals we dat van de Italianen gewend zijn. De motor is zo vorm gegeven dat je er naar blijft kijken. En geloof me; dat wordt alleen maar erger als je ‘m in levende lijven tegen komt.
Dan nog even wat leuke feitjes over de fiets: het frame, de achterbrug en beide wielen zijn volledig gemaakt van aluminium. Dit zorgt ervoor dat het totaalgewicht niet boven de 199 kilogram uit stijgt. Het racemonster wordt afgeremd met behulp van het fijnste spul van Brembo. Voor is een dubbele, 320mm remschijf geïnstalleerd, met radiale, 4-zuiger monoblocks. Achter blijft het bij een bescheiden 220mm remschijf. U kunt de Aprilia RSV4 RF instellen in drie verschillende rijmodi: Sport, Race en Circuit. Wat precies het verschil is tussen de standen? Geen idee maar bij standje ‘Sport’ beginnen klinkt best angstaanjagend.
We hebben de Aprilia RSV4 RF zelf nog niet gereden, maar wat we van collega’s moeten geloven is dat de motor ongelooflijk handzaam is. Niet tam, want de brullende V4 zorgt voor voldoende geweld. Maar je hoeft geen Valentino Rossi te heten om deze motor door de bocht te krijgen. Iets wat bij zijn neefje, de MV Agusta F4 RC absoluut wel het geval is. Het blijft natuurlijk een motor die maar op twee plekken maximaal tot zijn recht komt. Om lekker te sturen is dat op het circuit en om de rechterpols soepel te houden is dat de Deutsche Autobahn. Mocht u voor deze activiteiten interesse hebben. De RSV4 RF is met €23.795,- nog best schappelijk geprijsd.
– Credits voor de foto’s gaan naar motoservices.com
2 reacties
Pingback: Maak kennis met de Aprilia RS-GP (met geluid) | MotorFans.nl
Pingback: Aprilia RSV4 R-FW: een 230 pk racemonster | Motorfans.nl