Denk je dat de 200 pk van de nieuwe Yama R1 de absolute max is? Denk opnieuw. Aprilia komt met kant en klare racer die meer dan 230 pk op het achterwiel legt. Hell yeah!
230 pk?! Wat is dit voor een wanzin zal je denken. En dat is het ook. Aprilia levert namelijk (weliswaar op aanvraag) een racemotor waar in ieder geval 230 pk op het achterwiel gesmeten wordt. In ieder geval, want de testbank kon een betrouwbare analyse geven van 230 pk, bij verdere vermogensopbouw sloegen de stoppen van de meetinstrumenten op hol.
De pk-freaks onder ons zullen al snel de verwijzing naar de Kawasaki H2R maken, die uit zijn vier-in-lijn motorblok een astronomische 300 pk perst. Maar diezelfde pk-freaks weten ook dat die 300 paardenkrachten met behulp van een supercharger opgehoest wordt, keihard valsspelen dus! Daarnaast voldoet de H2R aan geen raceklasse, waardoor hij alleen op een privé-circuit uitgelaten kan worden. De machine die bij Aprilia te bestellen is, kan a lá fabriek klaar gemaakt voor vrijwel iedere competitie, ook voor de koningsklasse van de wegmotoren, de World Superbike.
Goed, nu even wat meer interessante weetjes over de machine zelf. Hij dus geschikt voor serieuze racefanaten en is in basis een Aprilia RSV4. De V4 supersport levert standaard al 201 pk en en wordt geleverd inclusief kenteken. De RSV4 is door de inhouse beste techneuten opgekrikt naar een hardcore racer die nu zonder kentekenplaat geleverd wordt en met een flink verhoogd prijskaartje. Ze noemen hem de Aprilia RSV4 R-FW, waarbij FW staat voor Factory Works. Dat wil zeggen, volledig binnen de deuren van Aprilia ontwikkeld.
De Aprilia RSV4 R-FW is leverbaar in verschillende varianten. Beginnend bij een standaard, maar circuitklaar gemaakt RSV4 RR model met een prijskaartje van €17.200 (excl. BTW) oplopend tot een exacte kopie van het model waar het officiële raceteam van de Italiaanse motorfietsenbouwer momenteel mee in de World Superbike rondrijdt. Er moet dan wel een astronomisch bedrag van €79.500 worden afgetikt, maar dan heb je ook wat.
Wat precies? We zullen de begrijpelijke specificaties even op noemen, de rest lijkt ook voor ons meer op het toverboek van Harry Potter himself:
- Een door de technici van Aprilia Racing handgebouwd motorblok dat +230 pk produceert bij 14 500 rpm
- Quicksifter (up en down)
- Ohlins Racing FGR300 voorvork
- Brembo Gp4 RR remklauwen met 328 mm RVS remschijven
- Aluminium wielen, aluminium swingarm (instelbaar), aluminium tank
- Carbon kappenset in gewenste kleurstelling
- Volledig instelbare elektronica (dus ook ontsteking, kracht van het afremmen op de motor, etc.)
- Pitstraat begrenzer
- Traction control (adaptief)
- Wheelie control
- Launch control
- Volledig Akrapovic race-uitlaatsysteem
- Meetapparatuur (van o.a. snelheid voor- en achterwiel, hellingshoek, watertemperatuur, GPS etc.)
Daarnaast geeft Aprilia aan dat, afhankelijk van het budget, ook persoonlijke hulp wordt aangeboden om de machine zo optimaal mogelijk en naar eigen voorkeur af te stellen.
Nu de lijst van ongekende specificaties vorm begint te krijgen willen we eigenlijk ook even noemen wat er niet bij de €79.500 zit inbegrepen. Dat zijn twee dingen die opvallen; 1. ABS en 2. Garantie. ABS snappen we, want dat is alleen voor sukkels die niet kunnen rijden en daar houdt Aprilia niet van. Maar garantie, blijkbaar vertrouwen de monteurs hun eigen handgebouwde blokken niet helemaal waardoor er op geen enkel onderdeel van de motor enige vorm van garantie wordt gegeven. Of zou het toch komen doordat 230 pk uit een 1000 cc V4 blok persen simpelweg teveel gevraagd is?
Serieuze interesse? Via deze link kan je ‘m bestellen.