Adventure p0rno uit Oostenrijk: Dit is de nieuwe KTM Super Adventure

1

De oranje bazen van KTM hebben op de INTERMOT 2016 flink uitgepakt. Ze introduceerden een compleet nieuwe ‘Adventure Lijn’. Dat wil zeggen, een nieuwe KTM 1290 Super Adventure R, 1290 Super Adventure S, 1090 Adventure R en de 1090 Adventure. We praten je bij.

2017 KTM 1290 Super Adventure R

De beginnen bij de grootste koning van het stel; de nieuwe 1290 Super Adventure R. Dit oranje beest is de nieuwe GS-killer. Hij is groter, sterker en geavanceerder dan ooit.

Te beginnen bij het motorblok. Een kolossale 1300cc V-twin zorgt voor de aandrijving en produceert een machtige 160 pk. Het maximale koppel is een ongekende 140 Nm en bij 2500 toeren is er daar al 108 Nm van beschikbaar. Dat betekent altijd en overal extreem snel accelereren en doortrekken naar duizelingwekkende snelheden.  Volgens KTM zelf is dit de snelste offroad van het moment.

Om dit krankzinnige vermogen ook offroad beheersbaar te houden is de nodige elektronica toegevoegd. Om het overzichtelijk te houden noemen we alleen de coolste features. Te beginnen bij de offroad stand. In deze mode wordt de ABS op het achterwiel meteen uitgeschakeld, volop slippen is dus ongegeneerd mogelijk. Ook de Traction Control wordt in deze stand aangepast, met 100% wielspingarantie. Gecombineerde ABS zorgt ervoor dat de achterrem automatisch bij remt bij het gebruik van de voorrem. Tussen al dat offroadgeweld door wordt trouwens constant de bandendruk gemeten en waarschuwt je als er druk verloren gaat. Het ride-by-wire systeem maat verschillende rijmodi mogelijk met keuze uit sport street rain of offroad. KTM 1290 Super Adventure S 2017

Offroad koning

Goed, veel elektronische hulpmiddelen om dit beest door de modder te jagen. Verder kunnen we je vertellen dat de instelbare WP vering zowel voor als achter 220mm veerweg heeft. Voldoende om een paar leuke sprongetjes mee te proberen. Of je dat ook in de Sarah moet gaan doen betwijfelen, want de kans dat dit 240 kilogram zware monster vast komt te zitten in los zand is redelijk aanwezig.

Mocht je het toch willen proberen en liever zelf naar de Sahara rijden dan via een saai transport, dan kan dat in alle comfort. Er is cruisecontrol aan boord, een verstelbaar windscherm en starten gaat keyless. Zolang de sleutel maar in je zak zit, start hij gewoon. Onderhoud moet trouwens per 15 000 km doen, wat aardig chill is als je een lange trip wilt doen.

Travelpack

Met het Travelpack geïnstalleerd krijg je ook nog Hill Hold Control op je KTM, dit zorgt ervoor dat je makkelijk kan wegrijden op een heuvel. Ook is er quickshifter geïnstalleerd die razendsnel op- en terugschakelt. Ook zit bij dit pakket de Motor Slip Regulation die er voor zorgt dat bij enthousiast terugschakelen je achterwiel niet gaat slippen. ktm-1090-adventure_action

2017 KTM 1290 Super Adventure S

Mocht je vaker onroad dan offroad rijden (zoals iedereen eigenlijk) dan is misschien de Super Adventure S het overwegen waard. Dit is eigenlijk precies dezelfde motor als de R, maar dan geoptimaliseerd voor de ondergrond asfalt.

Wat anders is zijn de lichtmetalen velgen die iets kleiner zijn dan op de R versie van de Super Adventure. Ook de veerweg is ingekocht naar 200mm, dat verbetert de stabiliteit van motor bij hoge snelheden. Op dit model zit semi-actieve vering die zich aanpast aan de ondergrond en de rijmodus die is ingesteld. Hierbij kan je kiezen uit Comfort, Street, Sport en Offroad. Hij kán dus wel degelijk offroad, want ook dit model is uitgerust met dezelfde elektronische hulpmiddelen als de R.

2017 KTM 1090 Adventure R

Maar met de nieuwe Super Adventure zijn we nog niet klaar met KTM. Ook het kleine broertje, de 1090 Adventure wordt voor 2017 vernieuwd. Want als je serieus offroad wil, heb je de 1090 Adventure R nodig. Waar het frame en de vering gelijk zijn aan de grote 1290 broer, is het blok anders. Het kleinere 1050cc V-twin motorblok produceert 125 pk, maar is ook een stuk lichter.

Het elektronicapakket is identiek aan de 1290 Super Adventure R en zorgt dus voor een geavanceerde offroad machine. Tel daarbij de standaard spaakwielen en noppenbanden op en you are ready to go!

2017 KTM 1090 Adventure

De standaard 1090 Adventure lijkt op zijn beurt weer op de 1290 Super Adventure S. Gemaakt voor afstand en lange reizen, maar het liefst wel op een vaste ondergrond. Alleen de 1090 is niet zo’n ongeleid projectiel als de 1290. Hij is meer beheersbaar en soepeler. Z’n veerweg is ingekort, er zijn lichtmetalen velgen en straat banden gemonteerd. Klaar om de wereld te ontdekken.ktm-1090-adventure-r-my2017_ri-front

Meer INTERMOT 2016 beursnieuws hier

About Author

Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.

1 reactie

  1. Pingback: De 9 mooiste motoren voor 2017 zie je op Motorfans.nl

Leave A Reply