MotoCamel is misschien wel de bekendste motorvlogger van Nederland. Op zijn YouTube-kanaal deelt hij alles over wat hem bezig houdt tijdens het motorrijden.
A1 en A2 motorrijbewijs
Nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat het motorrijbewijs is opgedeeld in drie fases. Als eerste is er het A1 rijbewijs. Deze haal je als je tussen de 18 en de 20 afrijdt op de motor. Volgens de wet ben je dan nog niet oud en wijs genoeg om een krachtige tweewieler onder de kont geschoven te krijgen, daarom mag je met het A1 rijbewijs alleen op een 125cc motor rijden. Maximale vermogen van die motor mag 11 Kw zijn (2-takt machines zijn dus uitgesloten).
Ben je 20 jaar (of ouder), of heb je twee jaar het A1 rijbewijs, dan ga je voor de A2. Dit houdt in dat je een motor mag rijden met maximaal 35Kw aan vermogen. Na twee jaar rijervaring (of een leeftijd van 24 en ouder) mag je gaan voor het A-rijbewijs. Dit betekent geen restricties, een R1 of een Panigale mag je dan legaal besturen. Meer info over het motorrijbewijs lees je hier.
A1 en A2 rijbewijs, is het het waard?
Maandelijks krijg ik de vraag of het de moeite waard is om voor een A1 rijbewijs te gaan en 125cc te gaan rijden of voor een A2 rijbewijs te gaan om een 35kw motor te kunnen rijden.
Of het verstandig is hang allereerst van jezelf af. Wil je ipv 50cc een geschakelde 125cc rijden? Wil je een 35kw motor rijden of wil je wachten tot je met je volledige A rijbewijs iedere motor, zonder beperkingen, mag rijden?
In deze video geef ik antwoord op deze vragen en leg ik uit waarom je wel of niet voor een A1 of A2 motorrijbewijs moet gaan.
2 reacties
Erg intressant onderwerp
Zelf op mn 21e afgereden, en 1,5 jaar gedaan met een Z300. Lichte maar leuke motor voor om te beginnen. wil 185 ongeveer, en is erg stoer. Zou deze zeker aanbevelen. Ziet er ook stoer uit.
Nu een Z1000 uit 2018 met Akrapovic dempers. erg blij mee.
Jordi Nauta
http://www.blackbrownbelts.nl