Op de Motorbeurs 2018 in Utrecht heb ik voor het eerst de nieuwe KTM Duke 790 kunnen aanschouwen. Dit is de Duke die tussen de 690 en 1290 in zit en is voorzien van de gloednieuwe parallel twin van KTM. Met de komst van dit nieuwe KTM LC8c blok hoop ik dat onze Oostenrijkse vrienden hun dochterbedrijf Husqvarna de mogelijkheid geeft om de nu al legendarische Husqvarna Nuda een tweede leven in te blazen.
De geschiedenis van de Husqvarna Nuda
De Nuda werd in 2011 door Husqvarna op de EICMA motorshow in Milaan voor het eerst aan het publiek getoond. Het was de eerste echte road-legal motor van Husqvarna. Dit alles vond plaats in de tijd dat Husqvarna nog onderdeel was van BMW. Ondanks de enorm enthousiaste reacties is het model na de introductie maar heel kort in productie geweest.
Meer dan 6 jaar oud, maar nog steeds een fraaie verschijning
Een van de bijzondere eigenschappen van de Nuda is dat het originele ontwerp radicaal en futuristisch was. Vandaag de dag ziet ie er daarom nog steeds modern uit. Je zou nooit vermoeden dat het ontwerp inmiddels meer dan 6 jaar oud is.
Een ‘saaie’ mid-range adventure motor als basis…
Geloof het of niet maar de Husqvarna Nuda is gebaseerd op de BMW F800GS. Een motor die niet bepaald bekend staat als een heel spannend.
De Zweden hebben het parallel twin blok daarom flink aangepakt door o.a. een grotere boring (ban 800 naar 898cc), een grotere slag en een andere krukas-offset van 45 graden en een andere ontstekingsafstand. Dit laatste zorgt voor het unieke geluid wat doet denken aan een dikke v-twin
Met al deze wijzigingen produceert de Nuda 77 kw (105 pk) bij 8,500 rpm. Qua koppel levert ie 100 Nm bij 7,000 rpm. Het drooggewicht van 174 kg maakt hem overigens niet een van de lichtste naked bikes.
Van de Nuda 900 is een reguliere variant en een R variant uitgebracht. De Nuda 900R had betere remmen, volledig verstelbare achtervering en een kortere gear ratio.
Wereldwijde bekendheid door Royal Jordanian
Ben je actief of YouTube? Dan is de kans groot dat je daar de Nuda als eens bent tegengekomen op het YouTube kanaal van Royal Jordanian.
Deze Brit filmt zijn daily commutes door Londen en filtert er als een pro op los, dwars door het bizar drukke Londense stadsverkeer. Zijn Nuda 900R met een volledige titanium uitlaatsysteem produceert een geluid waarbij mening motorliefhebbers hart sneller van gaat kloppen.
Door zijn dagelijkse observeringen in Londen hebben volgers uit de hele wereld, inmiddels meer 750 duizend, kennis kunnen maken met de exotische looks van zijn gemodificeerde Nuda.
Normaliter zou een motormerk daar enorm veel profijt van hebben en dit terugzien in de verkoopcijfers. Helaas was de Husqvarna al uit productie voordat het kanaal van RJ enorm populair werd 🙁
Mijn droom: Nuda 2.0 RJ editie
Juist omdat de Nuda zulke bekendheid heeft genoten door Royal Jordanian, heeft Husqvarna een prachtige troef in handen. Ondanks het feit dat de originele Nuda meer dan 5 jaar oud is, is de schone dame enorm populair op YouTube en zou een nieuwe versie, gebaseerd op de KTM Duke 790 een enorm verkoopsucces kunnen zijn.
Als ik baas bij Husqvarna was zou ik daarom blijven zeuren bij KTM totdat er een nieuw concept wordt ontwikkelt inclusief een special RJ editie, ontwikkelt in samenwerking met the one and only!
Kun je je voorstellen hoeveel online buzz je kunt creëren?!
Husqvarna, KTM, luisteren jullie mee?
Alhoewel ik het tof vind dat KTM een parallel twin lanceert, ben ik minder te spreken over de KTM Duke 790. Ik wordt veel enthousiaster over de KTM 790 Adventure R en denk dat dit model een veel betere doelgroep aanspreekt dan nog een naked bike.
KTM ik smeek jullie daarom uit de grond van mijn hart: geef de Duke 790 aan Husqvarna en geef ze een carte blanche! Schenk ons motorliefhebbers een Nuda 2.0!