In de rubriek “Mijn eerste motor” vertellen motorrijders hun eigen verhaal over hun ervaringen met de eerste motor en alle motorervaringen in de jaren daarna . Deze week is JanJaap Jonker aan het woord. Hij vertelt over zijn eerste en huidige; de snelle Kawasaki ZX9R, het grote broertje van de zijn jeugdliefde, de ZX750R.
Begin dit jaar heb ik na lang wachten mijn motorrijbewijs gehaald. Het was een lang gekoesterde droom die eindelijk is uit gekomen.
Het was er nooit van gekomen en ik had mij altijd voorgenomen om na het afronden van mijn studie te beginnen met lessen. In 2013 ben ik eindelijk afgestudeerd maar het heeft nog even geduurd voordat ik begon met lessen en het uiteindelijk behalen van mijn rijbewijs. Al van kinds af aan was ik helemaal gek van de Kawasaki ZX750R en deze moest het ook worden, het liefst een groene. Elke dag op Marktplaats kijken of er weer wat nieuws was bijgekomen. Je raad het al: mijn eerste motor is dus een blauwe Kawasaki ZX9R geworden. Deze vond ik toch net iets leuker dan de ZX750R.
De dag nadat ik mijn rijbewijs heb opgehaald bij het gemeentehuis heb ik de motor opgehaald. Midden in de winter maar dat kon mij niet deren want ik moest en zou de motor gelijk ophalen. Met 0 graden Celsius was dat best koud te noemen, maar met rijles niet veel anders gedaan dus kou was ik wel gewend. Toch leek het die dag veel kouder.
Helaas was al na 3 dagen de motor van de standaard gegleden, tegen een betonnen bol die op het hek zit. Met fink wat kuipschade tot gevolg.
Uiteindelijk heb ik via Ebay een andere top kuip weten te vinden en besteld. De kuip moest vanuit de VS komen en de invoerrechten en verzending waren nog meer dan de top kuip zelf. Helaas had de top kuip meer krassen dan ik op de foto’s kon zien en helaas was er ook nog een scheur ontstaan tijdens transport. De top kuip toch maar gemonteerd, deze was immers nog altijd beter dan het origineel.
Inmiddels heb ik er al weer 3000 km met de motor op zitten. Ik was al snel gewend aan het grote verschil in vermogen met de les motor waar ik eerst op reed, van 90 naar 143 PK. Steeds vaker pak ik de motor ook naar het werk, ondanks dat ik veel tijd kwijt ben met het in en uit de schuur halen. De volgende aankoop staat daarom al vast: een huis met een mooie schuur speciaal voor de motor.
In april nog een leuke rit naar Zeeland gemaakt om mijn ouders de motor te laten zien. Ik had hier helaas nog niet eerder de gelegenheid voor gehad. Voordat ik weg wilde gaan riep mijn neefje van 9 nog. Buiten stond hij uitgebreid naar de motor te kijken. Ik heb hem er op gezet en deze foto gemaakt.
Afgelopen weekend voor het eerst met passagier gereden. Die viel boven verwachting mee, maar het bochtenwerk met 100 kilo extra achterop was toch wel even anders. Binnenkort maar eens met mijn vriendin proberen want die is gelukkig 40 kilo lichter!
Of de volgende motor weer een Kawasaki wordt weet ik niet. Voorlopig ga ik er vanuit om nog vele km’s van mijn ZX9R te kunnen genieten.
– Door Janjaap Jonker
Jouw eigen verhaal op Motorfans.nl? Dat kan: Mail naar info@motorfans.nl en deel jouw ervaringen met onze lezers!
1 reactie
Dat is een flinke eerste motor, maar hij staat je goed! Wel een helm op volgende keer he!