In de rubriek “Mijn eerste motor” vertellen motorrijders hun eigen verhaal over hun ervaringen met de eerste motor en alle motorervaringen in de jaren daarna . Deze week is Rick Herbergs aan het woord. Hij vertelt over zijn eerste en huidige motor; de bloedsnelle Ducati 848 Nicky Hayden style die eigenlijk per toeval op zijn pad terecht kwam.
Techniek heb ik altijd al interessant gevonden. Van het binnenwerk van een horloge, elektrotechniek, straalaandrijving en uiteraard de verbrandingsmotoren. Om bij het laatste nog even te blijven hangen, zullen we het hebben over mijn eerste motor die recentelijk (Augustus 2014) is aangeschaft: de Ducati 848 Nicky Hayden.
Een heuse 848 in originele Nicky Hayden uitvoering dus, waarvan er slechts 215 gemaakt zijn. Bij de aanschaf had ik echter nog wel een klein probleempje, mijn rijbewijs categorie A had ik nog niet op zak.
Als 16 jarige wordt dan een brommer wel een erg interessante optie maar ik was vastbesloten, er komt geen brommer ik wacht wel 2 jaar en ga autorijden. Mede door de afspraak met mijn ouders dat ik bij het niet halen van een brommer mijn B rijbewijs van hun kreeg op mijn 18e! Dit geeft al een beetje aan hoe mijn ouders tegen tweewielers met een uitlaat aankijken, niet heel positief nee! Toen ik ondertussen mijn B rijbewijs behaald had en rondreed in een auto kwamen er wat meer vrienden om mij heen die hun autorijbewijs haalden, en een enkeling zijn motorrijbewijs. Ik werd daardoor wel erg enthousiast, maar mijn ouders hebben het toch nog 4,5 jaar kunnen afhouden. Met de nieuwe categorieën heb ik toch maar besloten te wachten tot mijn 24 jaar en dan in een keer mijn volledige categorie A bij te laten schrijven. Dit is uiteindelijk gerealiseerd op 30-10-2014, nog geen half jaar geleden dus.
De aanschaf van de bewuste motor was ook eentje die totaal niet op de planning stond. Terwijl mijn beste vriend al in het bezit was van zijn motorrijbewijs en ik ondertussen al het een en ander aan motoruitrusting had aangeschaft, kwamen we tijdens een tourritje langs de Ducati dealer in het mooie Zaltbommel. De gedachte was om er even lekker rond te neuzen met een bakje koffie en daarna weer verder te gaan. Toen de vriendelijke verkoper (Hans van der Heijden Sr.) vroeg of hij ons misschien kon helpen, vertelde ik dat ik een 848 wel erg mooi vind maar dat ik eigenlijk wat zocht met schade om zo binnen budget te kunnen blijven. De beste man vertelde dat hij er net eentje had binnengekregen met wat schuifschade, een 848 Nicky Hayden replica uit 2010 met nog geen 14.000 kilometer op de teller. Ik helemaal zonder enig besef wat daar nou speciaal aan was, of wie Nicky Hayden eigenlijk was besefte ik wel dat iets met een speciale naam de prijs wel eens buiten budget kon brengen. Toen hij had nagevraagd wat het beestje eigenlijk moest opbrengen begonnen mijn oren te klapperen! Precies binnen budget dus! Na wat kijken en luisteren naar het prachtige desmodromische 2 cilinder geluid was mijn besluit eigenlijk al genmomen, deze kans laat ik echt niet schieten!
In het afgelopen halfjaar heb ik toch al ruim 5000 kilometer bijgeschreven op dit prachtige apparaat! Weliswaar niet allemaal zelf gestuurd, maar toch wel hele gave ervaringen gehad in dat half jaar. Het toppunt blijft voor mij de tourrit van 27 september 2014 “Sound of Tunnel” georganiseerd door MCT Terneuzen. Deze tourrit wordt georganiseerd op de enkele dag dat de Westerscheldetunnel tolvrij is. Afgelopen editie was extra speciaal enerzijds door het begeleiden van de bruiloft van een bestuurslid van Ducati Club België en anderzijds door de enorme opkomst van ruim 70 Ducatisten! Een erg vermoeiende dag aangezien we al om 06:30 uur op de motor zaten en rond 17:00 uur weer thuis de schuur in reden, maar een erg geslaagde dag met heel veel mooie indrukken en gezelligheid.
Na nu zelf enige kilometers gemaakt te hebben, is de planning om komende zomer richting Italië te rijden voor een rondje Italiaanse fabrikanten (Ducati, Aprilia, Ferrari, Lamborghini, Pagani). De voorbereidingen hiervoor zijn al in volle gang. Na dit grote avontuur hoop ik nog vele avonturen te mogen beleven op deze prachtfiets!
– Door Rick Herbergs
Jouw eigen verhaal op Motorfans.nl? Dat kan: Mail naar info@motorfans.nl en deel jouw ervaringen met onze lezers!