Madelaine is 24 jaar, rijdt een BMWS1000RR en is gek van alles met CC’s en PK’s. Ze schrijft over alles dat ze leuk vind. Dat kan gaan over het leven, auto’s en motoren. Alles betreft dat laatste onderwerp delen we hier met jou. De rest lees je op haar website www.nivex.eu.
Uit eigen ervaring
Tijdens de Historic Grand Prix te Zandvoort in 2013 heb ik gehoorbeschadiging opgelopen. Jup, ik hoor rechts nu zo’n 10% minder en heb moeite met fluistertonen zoals ze dat noemen. Eigen schuld, dikke bult want ik had er niet aan gedacht om oordopjes in te doen. Tijdens het event heb ik van Noizezz een paar oordopjes, de Strong variant, op de kop weten te tikken maar de pijn bleef dus het was een beetje mosterd na de maaltijd. Ik heb er echt last van gehad. Uiteindelijk ben ik doorgestuurd naar een KNO-arts en heb ik een gehoortest moeten doen, precies zo een als bejaarden doen bij een audicien.
Het was apart om mee te maken, vooral omdat ik toen pas 21 was en het eigenlijk niks is voor jonge mensen. Ik was even bang dat mijn gehoord goed verpest was, zo veel pijn had ik namelijk de weken erna ervaren. Vroeger ging ik ook altijd naar rock concerten toe zonder gehoorbescherming, ook zo iets stoms. Het klinkt misschien een beetje onsexy maar gehoorbescherming is zo belangrijk.
Voorzorgsmaatregelen
Ik ben een fervent motorrijdster en heb diverse motoren gehad met uitlaten die aardig lekker klonken, maar ook lekker hard. Van Alpine heb ik een basic setje welke ik gebruik tijdens het rijden, volgens mij kent elke motorrijder het wel. Zo’n setje kost 20 euro en er zitten twee filters bij die beide bescherming bieden. De groene is voor medium bescherming (dempt tot max 18.9 dB) en geel voor maximale bescherming (dempt tot maximaal 22 dB). Ze dempen de windruis dus je hoort gewoon nog je motor, het overige verkeer en je intercom (wanneer je die gebruikt).
Wanneer ik Waze (navigatie) gebruik op de motor verruil ik mijn Alpine oordoppen voor het setje oordopjes van mijn iPhone. Dit is natuurlijk geen gehoorbescherming zoals bovengenoemd merk, maar het dempt wel het geluid maar helaas niet de windruis. Geen ideale oplossing, wel handig om in te hebben tijdens het rijden en je geen houder hebt voor je navigatie. Voor mij werkt het goed, maar ik kan begrijpen dat sommigen het meer een afleiding vinden dan een hulpmiddel.
De oordoppen van onder andere Noizezz en Alpine zijn standaard oordoppen die je voor niet al te veel geld kunt kopen bij motorzaken, motorbeurzen en events. Het allerbeste is natuurlijk om oordoppen op maat te laten maken, zo is de pasvorm het allerbeste en bieden ze de beste bescherming en gaan ze langer mee. Bij een meetsessie worden je gehoorgangen gecontroleerd en wordt er hier een afdruk van gemaakt, van deze afdrukken wordt de gehoorbescherming gemaakt.
Gehoorbescherming op maat
De gehoorbescherming op maat is wel een tikkie duurder dan universele. Universele doppen heb je rond de 20/30 euro, op maat gemaakte gehoorbescherming kost zo rond de 150 euro. Ik kan begrijpen dat je dit niet heel snel aanschaft, vooral niet wanneer je een mooi weer rijder bent maar schaf dan alsnog de basis bescherming aan. Naast dat het beter is voor je oren word je ook minder snel moe door dat de windruis wordt gedempt en zo kan je langer genieten van je ritje en van je gehoor ;). Op beurzen vind je vaak aanbiedingen voor op maat gemaakte gehoorbescherming, scheelt weer wat.
Gebruik jij ook gehoorbescherming op de motor?
Vond je dit leuk? Je kan Madelaine volgen op Facebook, Twitter en Instagram.
1 reactie
Voor wie vaak last heeft dat de universele oordopjes te groot of te klein zijn dan zijn de 4EARS of Crescendo motor oordopjes een goede optie aangezien deze in meerdere maten verkrijgbaar zijn en er ook al twee maten in de verpakking zitten. https://motor-oordopjes.nl