Madelaine is 25 jaar, rijdt een BMWS1000RR en is gek van alles met CC’s en PK’s. Ze schrijft over alles dat ze leuk vind. Dat kan gaan over het leven, auto’s en motoren. Alles betreft dat laatste onderwerp delen we hier met jou. De rest lees je op haar website www.nivex.eu.
ls er één motor is welke ik nog heel erg graag (lees: HEUL erg graag) wilde rijden dan was het een Ducati 848. Niet alleen vanwege zijn geweldige looks, maar ook omdat er voor mij een heel bijzonder verhaal aan zit. En toen ineens was er daar de mogelijkheid om een middagje met Pirmin en zijn Ducati 848 op stap te gaan. Klik verder voor mijn ervaring met deze Italiaanse schone.
DROMEN
Al sinds ik droom van mijn motorrijbewijs droom ik van een 848. Deze motor is voor mij synoniem aan mijn liefde voor motorrijden. Ik vind de looks echt ontzettend mooi, meer dan mooi.. prachtig.. subliem. Alles omvattend. Toch was er iemand die minder fan was van de Ducati 848 en dat was Dennis. Toen ik Dennis leerde kennen was ik half half bezig met het halen van mijn rijbewijs en hadden we het zo nu en dan ook over de aanschaf van motoren. Dennis reed een Yamaha R6 en was absoluut niet gecharmeerd van het feit dat ik ooit een 848 wilde ;). Het werd een dingetje, een soort onderonsje. Toen Dennis overleed heb ik altijd tegen mezelf gezegd dat ik naar hem moest luisteren en er, ondanks mijn liefde voor deze motor, geen 848 zou komen. Toch was ik niet bang voor donderwolken boven mijn hoofd terwijl ik dit ritje maakte hoor. Ik denk dan Dennis mij meer dan wie dan ook deze rijervaring gunt. En het bleef nog droog ook.
Door de kuipen en de gouden velgen (welke deze 848 echt af maken) lijkt Pirmin zijn trots op een 1098R. Een van de meest exotische Ducati’s out there.
De Ducati 848 is een motorfiets uit het sportgamma van Ducati en heeft 849 CC sterke V-Twin (jullie weten hoe goed ik ben met V-Twins) welke goed is voor 134 PK en 85 Nm koppel. En nee, deze 848 heeft geen DRY CLUTCH (= een minder ‘ valt ie nou uit elkaar?’ geluid). De 848 kwam in 2008 op de markt en is de opvolger van de 749, in 2013 werd de 848 opgevolgd door de 899. Ik kan heel veel technische aspecten van de Ducati 848 toelichten, maar CHECK DIE LOOKS EVEN. Bestaat er een mooiere motorfiets? Ik dacht het niet. Zelfs mijn geliefde Perry moet het onderspit delven wanneer er een Ducati 848 naast staat. Deze Italiaan heeft al sinds 2008 mijn hart gestolen.
DUCATI TWIN POWER
Maar hoe rijdt het? Nou, inmiddels weten jullie wel wat mijn ervaring is met een V-Twin. Ik was daar in het begin ook een beetje bang voor om eerlijk te zijn. Ik ben geen groot fan van dat zenuwachtige gevoel en vind het niet ideaal om het gevoel te hebben dat de motor onder mij vandaan schommelt. Het was ook even wennen toen ik opstapte, maar al snel had ik door hoe de 848 (door Pirmin liefkozend Alice genoemd) het beste tot zijn recht kwam. Veel gas, minder koppeling = het credo voor het rijden met een V-Twin. Een vier-cilinder is wat dat betreft veel liever. Zelfs toen ik op de S1000RR klom (200 PK versus 134) vond ik de BMW zachtaardig. Toch vind ik de Ducati 848 niet meteen een motor die jou even laat zien hoe het moet. Doordat je de motor als het ware als een soort ‘jas’ aan trekt voelt het allemaal heel natuurlijk. De 848 is geen grote motor en de zit is even wennen, maar voelt al snel vertrouwt. Ook het stuurgedrag is anders, veel directer en hij vraagt veel meer om met hem een ‘dansje’ te doen wanneer het op bochtenwerk aankomt. Wanneer je op de 848 stapt ben je één met de motor, een heerlijk gevoel.
Op lagere snelheden merk je dat de V-Twin lekker veel koppel heeft en je snel van je plek af bent. Hoger in de toeren begint het speelplezier, de 848 is wat dat betreft absoluut geen saaie motor. Het blijft natuurlijk een tweepitter, er is dus nog wel denkwerk nodig wanneer het op bochten en terugschakelen aan komt. Te hoog in de toeren kan zenuwachtig aanvoelen, te laag in de toeren is er een disbalans en merk je dat je gewoon verkeerd zit. Dit maakt het rijden met een V-Twin niet makkelijk, maar wel leuk.
Onder Pirmin zijn 848 zit een heerlijk uitlaatsysteem van Akrapovic. Veel Ducati eigenaren zweren bij Termignoni, Pirmin koos voor de Sloveense producent. Ik moet zeggen dat de uitlaten de zware roffel van de V-Twin heerlijk benadrukken. Een Ducati vraagt ook eigenlijk wel om een aftermarket uitlaatsysteem (zonder dB-killers). Zo’n 848 moet je van meters ver al horen (en herkennen).
Naast een gezellige middag en leuke rit samen met Pirmin, is er voor mij ook een droom uitgekomen. Ik had nooit voor ogen kunnen houden dat ik op stap zou gaan met een 848! Dankjewel Pirmin voor deze hele toffe en unieke kans, dat je je motor aan mij toevertrouwde (oké, Pirmin stapte op de S1000RR dus het was een goede deal denk ik zo ;)). Ik ben nog verliefder geworden op dit geweldige model van Ducati en kan niet wachten om een keer op een van zijn grotere broers op te stappen. Let’s work on that.
1 reactie
Dit is wel echt mijn droom motor!