Madelaine’s blog: De 35kw regeling uitgelegd

5

Madelaine's blogMadelaine is 24 jaar, rijdt een BMWS1000RR en is gek van alles met CC’s en PK’s. Ze schrijft over alles dat ze leuk vind. Dat kan gaan over het leven, auto’s en motoren. Alles betreft dat laatste onderwerp delen we hier met jou. De rest lees je op haar website www.nivex.eu.

Motorrijden, het is een van de grootste passies die ik heb. Sinds december 2012 heb ik mijn rijbewijs, er zat wel wat druk achter want op 19 januari 2013 gingen er nieuwe regels m.b.t het motorrijbewijs in. Slechts drie weken voor deze regeling inging kon ik afrijden, thank god dat ik het in een keer heb gehaald. Toch heb ik me wel verdiept in de nieuwe regels, het kon immers ook fout gaan en dan had ik er wel aan vast gezeten.

Het verbaast mij dan ook dat veel lessers/beginnende motorrijders nog niet helemaal goed op de hoogte zijn van de nieuwe regeling, die inmiddels al 3 jaar geldt. Vandaar een uitleg over deze jungle van regels die zijn ingevoerd.

Eerlijk, ik vond het in het begin ook een beetje vaag maar zodra je een goede uitleg hebt gehad valt het eigenlijk reuze mee en vergeet je het ook niet zo snel. Daarnaast heb ik er ook goede uitleg over gehad door mijn instructeur, maar volgens mij verschilt dit ook per rijschool.

De situatie vroegerVictory Octane burnout record

Als je 21 (+) was had je geluk, dan mocht je namelijk meteen op voor het volle rijbewijs. Dit betekende dat je dus een motor kon kopen met elk soort CC inhoud en dus onbegrensd mocht rond tuffen. Heerlijk, geen regeltjes om over na te denken bij de aanschaf van een motorfiets. Side note: de motor moet wel om te keuren zijn naar 25kW.

Als je jonger dan 21 was zat je vast aan 25Kw. Het maakte niet uit hoeveel kW of CC de motorfiets had, zolang je maar 25 KW afgevoerd rond reed en dit ook op het kentekenbewijs stond. Twee jaar naar het behalen van je rijbewijs werd het beperkte rijbewijs omgezet in het volle rijbewijs, zonder dat je er iets voor hoefde te doen. Toen het 21 december 2014 was mocht ik dus ineens ‘vol’ rijden. Ik was wel een lucky bastard, want ik mocht ook gebruik maken van de 35kW regeling.

De situatie nu

Onder de 20 jaar mag je gaan voor je A1 rijbewijs, dit houdt in dat je 125cc mag rijden. Een soort veredelde scooter. Het aantal maximale kW is 11. Ik zou er zelf niet de snelweg mee op knallen, maar het is en blijft wel een motor waarop je rijd.

Ben je in de tussentijd 20 geworden of heb je inmiddels 2 jaar je A1? (Wat me logisch lijkt want als je 18 bent wanneer je je rijbewijs haalt dan ben je na 2 jaar al automatisch 20 :)). Dan ga je door voor het A2 rijbewijs. De groep die nu voor het A2 rijbewijs gaat is het grootst. Je mag namelijk een motorfiets besturen die maximaal 35kW heeft en waarvan het originele vermogen niet meer dan 70kW is. En dit zorgt denk ik wel voor de verwarring. Het afvoeren van een motor is makkelijk gedaan via de gashendel bijvoorbeeld. Je kan vrijwel elke motor op 35kW afvoeren maar als ie van origine 71kW heeft dan mag dit dus niet. De grens zit echt op 70kW maximaal. Je moet dus goed op zoek want heel veel 600CC motoren hebben namelijk meer dan 70kW. Het gaat dus om het vermogen welke op het kentekenbewijs staat en waar de motorfiets de fabriek mee is uitgerold. Veel mensen gaan hiermee ‘de mist in’ om het zo maar te zeggen.

Honda MSX125 Panigale blok

Verzekeringen gaan namelijk wel vaak akkoord met een uitdraai of wanneer je bewijs levert dat ie op het gas is begrensd (zo ook met mijn SV650S). Maar eigenlijk rijd je dus rond op een motorfiets zonder een geldig rijbewijs, de motorfiets heeft immers van origine meer vermogen dan waar jij wettelijk gezien mee mag rijden. Zodra je een ongeluk maakt ben je niet verzekerd en zal je daar je leven lang de lasten voor moeten dragen. Daarnaast mag een agent je ook bekeuren voor het niet rijden met een rijbewijs. Ook al heb je hem wel behaald. Ik raad dan ook niemand aan om toch een GSXR600 of CBR600RR (of iets in die richting) te rijden met het 35kW rijbewijs en het verhaal dat de verzekering het goedkeurt. Je loopt namelijk een te groot risico en daardoor rijd je ook een stuk minder relaxt. Althans, dat denk ik :).

Ik zat in de groep gelukkigen die én 25kW mocht rijden (ongeacht origineel vermogen van de motorfiets) én 35kW (met maximaal 70kW origineel). Mijn eerste motor had ik laten begrenzen op 35kW, maar omdat ‘ie te oud was voor een typegoedkeuring had ik dus enkel een uitdraai en een ‘bewijs’ maar kon het niet op kenteken. Achteraf dus niet 100% via de regels, maar ik heb het nagevraagd en omdat de motorfiets dus wel voldeed aan de eisen reed ik er wel op zoals het hoorde. Hij had niet te veel vermogen origineel. Vandaar dat de SV650S ook een leuke motorfiets is voor de beginnende motorrijder. Mijn GSXR 600 was weer begrensd op 25kW en dat mocht omdat ik daar ook het goede rijbewijs voor had. Op 21 december 2014 ging mijn rijbewijs spontaan over (dankjewel rijbewijsfee) naar het A onbeperkt. Daarom rijd ik nu ook legaal een S1000RR.

Heb je je A2 rijbewijs 2 jaar dan mag je weer lessen voor het A rijbewijs (onbeperkt). Het is namelijk wel zo dat wanneer je wil switchen naar een ander rijbewijs je weer opnieuw moet lessen en je opnieuw je AVB en AVD moet halen. Je moet dus weer aan de bak met lessen. Dit examen is gecombineerd en je hoeft niet opnieuw je theorie te halen. Dit geldt dus ook voor wanneer je van A1 naar A2 wilt gaan. Je mag ook wachten tot je 24 bent als je je A1 rijbewijs al hebt, maar dan moet je wel alle examens weer doen. Deze zijn dan niet gecombineerd en ook je theorie moet weer opnieuw.

Ben je 24 jaar (of ouder) dan mag je in één keer voor je A rijbewijs gaan, geen restricties gewoon in een keer vol vermogen rijden; heerlijk. Wel moet je dan gewoon de reguliere weg volgen voor het behalen van je rijbewijs. Dus theorie, AVB en AVD. Daarna kan je zonder zorgen een motor uitzoeken.

Dus voor alle newbies, bij dezen de regels even op een rijtje. Ik snap dat het verwarrend kan zijn hoor. Maar zodra je het eenmaal weet vergeet je het ook niet zo snel meer. Drive safe and make life a ride.
11078181_920750157989335_3935643409244281578_n

Vond je dit leuk? Je kan Madelaine volgen op Facebook, Twitter en Instagram.

About Author

Ik ben Madelaine, 25 jaar oud en verslaafd aan alles met PK's en CC's. Daarnaast ben ik trotse eigenaar van een Ducati 949 en een BMW M3. Daarnaast heb mijn eigen blog, Nivex.eu, waar ik schrijf over Cars, Bikes en Life!

5 reacties

  1. Pingback: MotoCamel: wat is een goede startersmotor? | MotorFans.nl

  2. Ik persoonlijk wacht gewoon tot mijn 24e zodat ik hem in 1 keer kan halen, heb geen zin om opnieuw examen te doen en dus opnieuw geld er aan uit te geven..

    Groeten, Lucien

  3. Pingback: FIRST LOOK: Honda CBR250RR 2017 | MotorFans.nl

  4. Leuke blog! Een aanvulling; mensen die al A2 hebben en 24 worden en het A examen gaan doen hoeven alleen het AVD examen af te leggen!
    Gisteren geslaagd voor mijn AVD A examen en mag vol rijdem whoehoe!

Leave A Reply