Het stijlvolle Britse merk Triumph gaat dit jaar weer de concurrentie aan te gaan in het competitieve Adventure segment met de geheel vernieuwde Triumph Tiger Explorer (Xrt). En zoals te verwachten van de eigenwijze Britten doen ze dit op hun eigen manier. Geen dikke twee-cilinder, maar een karakteristieke drie-cilinder. In dit testverslag lees je wat wij van de nieuwe Triumph vinden na een weekje rigoureus testen.
Introductie Triumph Tiger Explorer
Triumph is met zijn Tiger modellen misschien wel de grootste tegenhanger van de beruchte BMW GS-lijn. Niet zo zeer gericht op offroad gebruik, maar vooral gebouwd om comfortabel ‘wegkilometers’ mee te maken. Met de verschillende uitvoeringen van de Explorer is het mogelijk een complete tourmaster te kiezen die bij volledig jouw voorkeuren past.
De versie die wij mochten rijden was de Triumph Tiger Explorer XRt. Deze is voorzien van handvat en zadelverwarming, extra rijmodi, elektrisch verstelbaar tourscherm, bandenspanningssensoren, valbeugels en Triumph’s eigen kofferbeugels. Oftewel een weekje rijden zonder het koud te krijgen op de regenachtige dagen. Comfort staat hoog in het vaandel bij dit model. De motor XRt die wij mee kregen is voor het gemak zelfs voorzien van een systeem dat de rem op een helling wat langer vasthoudt. Op deze manier kan je bij een stijle helling je voor- en achterrem loslaten zonder naar beneden te rollen. Wanneer je vervolgens wegrijdt zal dit systeem de rem lossen waardoor je niet per ongeluk blijft staan.
Specificaties Triumph Explorer 2017
Bij een nieuwe Explorer hoort ook een vernieuwd motorblok. En daarmee borduurt Triumph rustig verder op hun succesvolle drie-cilinders. Het motorblok heeft een inhoud van 1215cc en produceert een vriendelijke 137Pk’s met een koppel van 123Nm. Dit maakt van de Explorer een motor met genoeg vermogen om lekker door te rijden, maar met wel met finesse. Het motorblok voelt soepel aan en geeft het vermogen comfortabel en lineair vrij. Een stuk minder heftig dan bijvoorbeeld de KTM Super Adventure R. Maar de driecilinder is stiekem wel een stuk verder in de toeren te jagen.
Je merkt dat de engineers bij Triumph vooral hebben gekeken hoe ze een zo comfortabel mogelijke motor neer konden zetten. Geen motor die je de hele weg moet temmen, maar een beheerste motorfiets die je overal naartoe kan brengen. En dit doet de Explorer prima.
Het vermogen wordt bediend door een ride-by-wire gashendel. Deze reageert in vergelijking met de KTM Super Adventure R lekker direct. Daarnaast is er de cruisecontrol, die lange ritten nog comfortabeler maakt.
De motor is voorzien van een hydraulische koppeling om de bediening te vergemakkelijken en goed doseerbaar te houden. De 6-traps versnellingsbak is uitgevoerd met een dikke overdrive om het brandstofverbruik laag te houden en het comfort op de snelweg hoog. Door de onderhoudsvrije cardanaandrijving heb je nooit meer vette of vieze wielen en kan je zonder omkijken duizenden kilometers maken.
Rijwielgedeelte
De Triumph is voorzien van het slimme bochten-ABS dat ervoor zorgt dat je vol vertrouwen kan remmen. Aan de voorzijde zitten twee Brembo remklauwen met elk vier zuigers, aan de achterzijde heeft Triumph gekozen voor een kleinere Nissin remklauw met twee zuigers. Hoewel de voorrem wat happig remt, is het geheel goed te bedienen. Daarnaast wordt de bestuurder geholpen door het slimme bochten-ABS dat tijdens de remactie de remkracht verdeelt over de voor- en achterrem. Zo wordt oprichten voorkomen wanneer je in een bocht hard remt en heb je optimale controle bij elke remactie.
Triumph heeft bij de Explorer gekozen om semi-actieve, elektronisch instelbare, WP-vering te monteren. De vering is makkelijk aan te passen aan de hand van de voorgeprogrammeerde rijmodi. Daarnaast is het mogelijk om tijdens het rijden de vering wat harder of zachter te zetten om het rijcomfort te vergroten. Dit blijkt zeker bij slechter wegdek een hele fijne optie. Zo kan je zonder van de motor af te stuiteren lekker comfortabel blijven zitten. Harder zetten kan ook bij strak asfalt, om zo beter contact te houden met de motor. Maar het belangrijkste van de semi-actieve vering blijft dat je onder alle omstandigheden de optimale demping hebt. Het maakt niet uit of onderweg de omstandigheden veranderen of de lading verandert: de vering wordt zo bijgesteld dat je veilig en comfortabel kan blijven rijden.
De Triumph Explorer is verkrijgbaar in een viertal versies: de XRx, XRt, XCx en de XCa. De verschillen zitten voornamelijk in de accessoires waarmee de motor wordt geleverd. Het grootste verschil zit tussen de XR en XC modellen. De XR modellen zijn voornamelijk gericht op weggebruik en worden geleverd met voor 19-inch en achter 17-inch gegoten aluminium wielen. De XC modellen daarentegen zijn meer offroad-gericht en uitgerust met spaakwielen. De door ons geteste XRt-versie is de meest luxueuze wegvariant die je bij Triumph kan bestellen. En hoewel dit de meer weggeoriënteerde motor is van de twee, wil dit niet zeggen dat deze dat deze offroad zijn mannetje niet staat.
Rijmodi
Ga je met de Explorer op pad, dan kan je jouw rit finetunen door te kiezen uit vijf rijmodi: Road, Sport, Rain, Offroad en Rider. Door een rijmodus te selecteren wordt het rijgedrag van de Triumph aangepast door de gasrespons aan te passen, de tractiecontrole en het ABS wat scherper of minder scherp te zetten, en de TSAS-vering (Triumph Semi-active Suspension) te verstellen. Deze componenten werken zo goed samen dat de Explorer in de regenstand niet alleen minder vermogen heeft, het ABS en tractiecontrole vroeg ingrijpen, maar ook de vering zachter wordt gezet om een betere grip op het wegdek te krijgen.
Deze samenwerking geven de rijmodi de Explorer een grote meerwaarde. De standaard voorgeprogrammeerde rijmodi zijn makkelijk te selecteren doormiddel van de knoppen op het stuur, en daarnaast helemaal naar wens aan te passen. Dit kost natuurlijk wat meer tijd aangezien je in de menustructuur van Triumph nogal wat handelingen moet doen om de juiste setting te kiezen.
Naast de vooringestelde settings die bij de rijmodi horen is het mogelijk om tijdens het rijden nog wat basisinstellingen aan te passen. Zo kan je kiezen voor een meer comfortabele veerinstelling of juist wat strakkere, net wat je zelf prettig vindt.
Rijtest
Wanneer je voor de eerste keer op de Triumph Explorer stapt merk je dat de motor met zijn 254 kg droog aan de zware kant is. Zeker met wat olie erbij en een volle tank benzine merk je dat het zwaartepunt van de motor hoog zit. Dit resulteert in een wat logge machine om op lage snelheid mee te manoeuvreren. Gelukkig went dit vrij snel en na een dagje rijden en geeft de ride-by-wire gashendel en de goed uitgebalanceerde motor voldoende vertrouwen om makkelijk te balanceren.
Aan alles is te merken dat de ingenieurs van Triumph hebben nagedacht over de ergonomie. Het zadel is in hoogte te verstellen en maakt van de Explorer een echte allemansvriend. De voorgevormde ruimte in de tank past zelfs met lange benen goed en geeft je het gevoel dat je beschermd op de motor zit. Dit gevoel wordt verder versterkt door de hoge tourruit die je door de bediening op het stuur in hoogte kan verstellen. De zithouding is licht voorovergebogen, wat vergelijkbaar is met de zithouding van een sportievere tourmotor. Ondanks de zit laat de Explorer zich sturen als een echte adventure.
En ook het motorblok draagt bij aan het adventuregevoel. De karakteristieke drie-cilinder pruttelt vriendelijk wanneer je wegrijdt, maar weet je te verassen wanneer je flink optrekt. Eenmaal op toeren gromt de Explorer behoorlijk. Maar ondanks dat de Explorer 137 pk heeft, voelt deze niet bepaald snel. Vooral de lineaire vermogensafgifte zorgt voor weinig emotie bij hard optrekken. Wat niet wil zeggen dat de Explorer langzaam is, met gemak rij je veel te hard met het gevaar dat je dit niet door hebt. Echt giftig is hij echter niet.
Een opvallend minpunt aan de Explorer in mijn ogen is de versnellingsbak. Zeker bij een motor van deze kwaliteit valt het op dat de versnellingsbak ontzettend stroef schakelt. Ook de R1200GS van BMW heeft een erg lompe versnellingsbak, maar zowel Triumph als BMW kunnen nog wat leren van de verfijnde bak van de KTM Super Adventure en de Ducati Multistrada.
Ondanks het gewicht van de Explorer gedraagt de motor zich offroad opvallend goed. De motor blijft stabiel en laat zich verrassend makkelijk de bocht om gooien. Het maakt daarbij niet uit of je staand of zitten over bospaden heen stuurt, mede door de offroad modus die meer wielspin toestaat is het zelfs mogelijk om licht driftend de bocht om te sturen. Wil je dit proberen, dan is het handig om vooraf de koffers van de motor te halen. Inclusief koffers is de Explorer bijna 1,10 m breed, waardoor je het risico loopt achter een boom te blijven hangen.
Conclusie
Je merkt aan alles dat de engineers bij Triumph met de Explorer vooral geprobeerd hebben om een zo comfortabel mogelijke tourmotor neer te zetten. Een echte go-anywhere-bike waarmee je bijna uitgerust op de plaats van bestemming aankomt. Hij is luxe, maar blijft wel ingetogen. En of je de Explorer nou koopt om mee te rijden of om naar te kijken. Door de vele design features zoals het goed zichtbare buizenframe, het fraaie motorblok, de mooie velgen en het goed afgewerkte dashboard kan je met de Triumph Explorer goed voor de dag komen. Goedkoop is hij niet; voor dit model moet € 22.400 betaald worden. De goedkoopste Tiger rij je vanaf € 19.700.
Bij mijn eerste indruk van de Explorer had ik het gevoel dat de motor niet echt ‘Adventure’ genoeg zou zijn om zijn naam waar te maken. De comfortabele zit en het bijna perfecte weggedrag gaven mij de indruk op een echte wegmotor op pad te zijn, maar na een paar dagen rijden is deze mening zeker veranderd.
Dit wil niet zeggen dat de Explorer helemaal perfect is. De versnellingsbak had in mijn ogen zeker beter gekund. Deze gaat onnodig stroef en had zeker voor een motor in deze klasse veel makkelijker mogen schakelen. Daarnaast zijn er de vervelende trilling in de spiegels, waardoor je minder goed kan zien wat er achter je gebeurt.
Maar ondanks bovenstaande ‘minpunten’ is de Triumph een prettige motor om mee te rijden. Hij is vooral gericht op de motorrijder die comfortabel lange afstanden wil afleggen, maar is zeker geen suffe tourmotor. En na een aantal korte pogingen om offroad te rijden heeft de Explorer bewezen zijn naam waar te maken. Hoewel je hard moet werken kan deze motor prima ook offroad. En wanneer je de motor voorziet van een setje noppenbanden ben ik van mening dat de Explorer zelfs op de meest afgelegen continenten een goede reisgenoot zal zijn.
Tijdens deze motortest wordt het Rev’it Sand 3 motorpak gedragen. Review daarover lees je in de link. Voor de foto’s (auteursrechtelijk beschermt) danken we Mandy van WeWantAdventure.