KTM 1290 Super Adventure S test

0

Nadat we eerder deze zomer met de KTM Super Adventure R hebben gereden en daar heel erg blij van werden, mochten we na wat aandringen ook een weekje op pad met de KTM 1290 Super Adventure S. Want dat de Super Adventure R erg gaaf is hebben we wel bewezen, maar wat is nou precies het verschil met de Super Adventure S?

Introductie

Zoals je al eerder kon lezen in ons testverslag over de KTM Super Adventure R heeft KTM dit jaar de adventure lijn uitgebreid met de 1290 Super Adventure R en S. En met beide modellen bieden ze eigenlijk precies wat ‘ik’ in ieder geval verwacht van een fatsoenlijke adventure. Geen saaie tourmastodont, maar een idioot goede machine om je lekker op uit te leven. Eigenlijk precies wat je mag verwachten van het merk dat 16 keer op jaar de Dakar rally weet te overmeesteren.

Specificaties 1290 Super Adventure S

De KTM Super Adventure S is net als de R uitgevoerd met het serieus sterke 1301cc tweecilinder blok. Deze levert 160Pk en een koppel van 140Nm. Dit geeft de KTM Super Adventure S een heerlijk speels karakter. Het is verslavend hoeveel vermogen de Super Adventure heeft en het gemak waarmee je jezelf lanceert.

Maar dit gigantische vermogen wil niet zeggen dat het onmogelijk is om rustig te rijden. Door het ride-by-wire systeem en de verschillende rijmodi is het mogelijk te switchen tussen verschillende rijmodi. Door te kiezen uit: Road, Offroad, Sport en Rain kan je jouw rit helemaal instellen naar wens.

De rijmodi spreken vrijwel voor zich en bij het switchen van wordt onder andere de gasrespons  verandert. Daarnaast zullen de tractiecontrole en het ABS meer of minder wielspin toestaan. Hierdoor heb je ongeacht de omstandigheden optimale controle over de Super Adventure en kan je idioot hard rijden zonder in te leveren aan rijplezier.

Verschillen R en S

In de basis is de KTM 1290 Super Adventure vrijwel identiek, maar door een ander opzet van de motor heeft KTM het voor elkaar gekregen toch twee verschillende motoren neer te zetten. En hoewel ze beiden een eigen karakter hebben, zijn ze even spectaculair.

Het verschil zit hem dus in de details. Beiden modellen zijn gericht op de specifiekere eisen van verschillende rijders. Ben je een hardcore offroader en meer op zoek naar een Adventure voor het betere offroad werk, dan moet je zeker de Super Adventure R hebben. Maar rij je meestal op een verharde weg en incidenteel door het zand. Dan is de Super Adventure S waarschijnlijk wat voor jou.

Oftewel de KTM 1290 Super Adventure S is meer weg georiënteerd en de Super Adventure R meer offroad.

Dit hebben ze bij KTM voor elkaar hebben gekregen door in het rijwielgedeelte het een en ander aan te passen. Zo heeft de S-versie gegoten spaakwielen gekregen in een wat kleinere maat dan de R. De bandenmaat voor de S is voor 19” inch en achter 17”. Dit zorgt op een verharde ondergrond voor betere stuureigenschappen. De motor voelt hierdoor stabieler op hogere snelheden en voelt vooral wat koersvaster wanneer je goed hard door een bocht gaat.

De rijeigenschappen worden versterkt door de Semi-actieve WP vering die ze onder de S versie hebben gezet. Deze vering is tijdens het rijden continu bezig om de juiste demping te bieden voor de omstandigheden waarin je rijdt. Ook kan je met deze vering instellen wat voor demping je wenst, zoals: Comfort, Street, Sport en Offroad.

Daarnaast is het bij de KTM Super Adventure S heel makkelijk om de veer-voorspanning in te stellen. Bijna met één druk op de knop kan je instellen met hoeveel bagage en of je een passagier mee neemt. Dit te samen zorgt eigenlijk voor een uitstekende rijervaring op verharde wegen.KTM 1290 Super Adventure R 2017 review

Ergonomie

Naast de standaard instelmogelijkheden van het stuur en de voetsteunen is de Super Adventure S net wat anders aangekleed. Zo heeft de S een zadel dat in hoogte verstelbaar is en voor wat meer comfort moet zorgen op lange stukken.

Om het comfort onderweg te vergroten heeft de S een hogere ruit die je grotendeels uit de wind houdt. De ruit is makkelijk in hoogte verstellen waardoor je comfortabel met je bovenlichaam uit de wind zit.

‘Ready to race’

De slogan van KTM; ‘Ready to race’ maakt ook deze Super Adventure S helemaal waar. Terwijl ik door de dames en heren bij KTM werd bijgepraat over de ontwikkelingen. Werden nieuwe Dunlop-banden inclusief stickers in de werkplaats geplaatst. Na deze korte pitstop was het voor mij tijd om te vertrekken.

Eenmaal opgestapt voelt de KTM Super Adventure S meteen erg vertrouwd aan. De eerste verschillen met de R die opvallen zijn de wielen. Het design van de gegoten spaakwielen springt er uit en geven de S een strakkere uitstraling dan de R. Kijken we beter valt het op dat het zadel verschilt. Deze heeft een wat comfortabelere zit en bestaat uit twee delen in plaats van één geheel. Dit heeft als voordeel dat het zadel in hoogte verstelbaar is, wat het comfort ten goede komt.

Om het comfort nog verder te verhogen heeft de S ook een hogere ruit. Deze zorgt ervoor dat je net voldoende uit de wind zit. Het tourruitje is door de grote draaiknoppen naast het dashboard makkelijk te verstellen. Maar hoe hoog ik de ruit ook zet, het lukt mij niet om helemaal uit de wind te zitten. Zelf ben ik bijna 2 meter lang, dus daar zou het mee te maken kunnen hebben. Als lange man of vrouw kan je dus last hebben van een vervelende turbulentie bij je helm. Gelukkig heb ik hier geen last van wanneer de ruit in zijn laagste stand staat. Op deze manier zit mijn bovenlichaam voldoende uit de wind voor lange stukken en zit mijn helm niet in vervelende turbulentie.KTM 1290 Super Adventure R 2017 review

Rijtest KTM Super Adventure S

Direct als de Super Adventure is gestart voelt het enthousiaste motorblok erg vertrouwd. Eenmaal op pad herinner ik mij hoe verslavend het vermogen van de KTM Super Adventure is. Het blijft een beest, in welke setting je hem ook zet. Maar hoe gek je het ook maakt, de Super Adventure is erg vergevingsgezind. De tractiecontrole en het bochten-ABS werken zo goed dat ze ingrijpen zonder dat je het echt merkt.

Het grootste verschil in de praktijk tussen de 1290 Super Adventure R en S zijn simpelweg de rijeigenschappen. De Super Adventure S voelt door het kleinere en gegoten wielen een stuk stabieler tijdens het rijden op een verharde ondergrond. Zeker wanneer je op hogere snelheden rijdt voelt de motor in zijn geheel gewoon stabieler aan. Echt een reismaatje dus, een motor om flink wat kilometers mee af te leggen. Het sturen van de S gaat eigenlijk net zo lichtvoetig als de R, maar de S voelt veel stabieler door het kleinere voorwiel. Waar de R-versie nog wel eens wat zenuwachtig werd in de bochten, is hier bij de S-variant totaal geen sprake van.

Maar ook de semi-actieve vering speelt een grote rol bij deze rij-eigenschappen, door continu de ondergrond te meten en de demping daar op aan te passen. Dit zorgt simpelweg voor optimale controle over de motorfiets. De vering staat immers altijd goed. Daarnaast is het, zoals hier boven al genoemd, mogelijk om in het overzichtelijke menu de vering af te stemmen aan jouw voorkeur. Naast het type rit is de vering ook af te stemmen op de hoeveelheid gewicht die je mee neemt. Door op het dashboard naar het sub-menu over demping te gaan kan je op een makkelijke manier aangeven of er een passagier mee gaat en hoeveel bagage je mee neemt.

Het vertrouwen dat de elektronische hulpmiddelen je geven bij de KTM Super Adventure zijn zo ontzettend goed dat je zelfs in twijfelachtige omstandigheden vol vertrouwen de bocht om durf te gaan.

Maar naast de goede rijeigenschappen valt het bij de Super Adventure S op dat de quickshifter het veel beter doet dan op de R versie. Ik had bij de vorige review aangegeven dat de quickshifter mij bij de R versie erg tegenviel. Deze ging ontzettend stroef en uiteindelijk schakelde ik zo vaak mis dat ik het idee kreeg dat hij er helemaal niet op zat. Bij de S is dit echter compleet anders, de quickshifter werkt perfect. Volgas optrekken en simpelweg je voet tegen het schakelpedaal aantikken. Geniaal!

De quickshifter werkt trouwens beide kanten op, zowel omhoog als omlaag. Je hoeft dus eigenlijk alleen bij het wegrijden de koppeling nog te gebruiken. Door de brandstof toevoer en de ontsteking tijdelijk te onderbreken gaat het schakelen soepel en heb je het voordeel dat je continu vermogen hebt op je achterwiel. Wat ook positief opvalt is dat bij het terugschakelen precies genoeg tussengas gegeven wordt, waardoor ook dit soepel verloopt.

Conclusie rijtestKTM 1290 Super Adventure R 2017 review

Het verrast na het lezen van deze review misschien niet dat ik helemaal weg ben van de KTM 1290 Super Adventure modellen. En hoewel de meer straatgeoriënteerde opzet van 1290 Super Adventure S het adventure gehalte misschien wat omlaag haalt blijft het echt een feest om mee te rijden.

Gecombineerd met de imposante looks bezorgt de 1290 Super Adventure mij telkens weer een glimlach op mijn gezicht. En hoewel mijn voorkeur eigenlijk uitgaat naar de in mijn ogen échte adventure, de R, moet ik toegeven dat de meer weg georiënteerde S mij ook heeft weten te charmeren. Het is een motorfiets waarmee je ongelooflijk hard mee kan rijden, maar toch op een zeer comfortabele manier. De motor blijft je uitdagen om steeds een stapje verder te gaan. En mocht je dan toch over de limiet schieten, zijn daar de geniale elektronische hulpmiddelen die een crash doen voorkomen.

Heb je even geen behoefte om te maximaal knallen, kan dat met deze motor ook. Met een rustig tempo is het motorkarakter zeer vriendelijk en aangenaam. En juist de combinatie van die twee werelden maakt deze KTM 1290 Super Adventure S een geweldenaar.

Gerelateerde artikels

About Author

Hoi, ik ben Bram, 27 jaar oud en heb een grote voorliefde voor alles op twee wielen. Voor in het adventure en offroad-segment ben ik helemaal thuis. In de garage staat een Honda Transalp en een XL500.

Leave A Reply