Rond de week van de DGR, The Distinguished Genteleman’s Ride, mocht ik ik rijden met de Indian Scout 1200 12018 editie. Een perfect moment om de motor ook even aan te tand te voelen en er een review over te maken.
Indian Scout 1200 review: introductie
Normaal gesproken is een cruiser geen motor die ik vaak zou testen. Daarom is het maken van een review van dit type motor ook even wennen. Ik ga beginnen met een korte introductie van de Indian Scout. Deze motor is eigenlijk het meest herkenbare model uit het gamma van Indian. Want wie aan Indian denkt, heeft waarschijnlijk ook meteen het andere Amerikaanse cruisermerk in zijn hoofd: Harley-Davidson. Deze twee merken kennen een lange historische rivaliteit, die al terug gaat tot de jaren twintig. Een tijdje was Indian van de aardbodem verdwenen, maar sinds dat Polaris de naam Indian heeft gekocht, is het merk weer volop in ontwikkeling. Waar Indian zich in onderscheid is de combinatie van de klassieke vormgeving, maar wel met moderne techniek onder de tank. Uiteraard is de Indian Scout geen high-tech racemotor, maar hij heeft me qua moderniteit zeker in positieve zin verbaast. Daarover later meer. Maar is het dan nog wel die echte, traditionele Amerikaanse cruiser die je verwacht? Ook daarover lees je later in deze review meer!
Motorblok
De Scout is uitgerust met een 1103 cc, V-vormige tweecilinder motor. Het blok is vloeistof gekoeld, waardoor er aan de voorkant van de motor een flinke radiator te zien is. Qua vermogen produceert het motorblok een keurige 100 pk en 98Nm aan koppel.
Want hoewel een 1100 cc motorblok in deze categorie motorfietsen niet als heel groot wordt ervaren, zijn de prestaties er niet minder om. De gashendel reageert direct en je merkt meteen dat er power uit het blok komt. Serieus accelereren is geen probleem voor de Scout en ook de topsnelheid ligt ver boven de maximaal toegestaande snelheid. Ik behaalde vrij gemakkelijk een snelheid van 160 km/h. Daarboven werd de rijpositie dermate oncomfortabel dat ik het voor gezien hield.
Zithouding
De Indian Scout is voorzien van breed, fraai voorgevormd zadel. Hoewel er eigenlijk geen bewegingsruimte is op het zadel, het het comfort behoorlijk hoog. Het bruine leer zorgt voor een uitstekende ondersteuning en is bovendien lekker zacht. Op het achterspatbord is een klein zitje voor een passagier gemaakt, die overigens ook te verwijderen is. De Indian Scout Bobber is een variant die enkel met een éénpersoonszadel komt. Iets dat optisch gezien een pluspunt is.
Het stuur is redelijk breed en licht gebogen. Dit geeft een comfortabele zithouding en zorgt geen enkele druk op de armen. Stepjes zijn ver naar voren geplaatst waardoor de benen lekker ontspannen naar voren hangen. Op deze manier is het mogelijk uren achter elkaar te rijden zonder dat je lichamelijk uitgeput raakt. Wel is er geen enkele vorm van windbescherming. Niet erg zolang je op de secondaire wegen blijft. Maar als je lekker aan het gas wilt hangen zorgt de wind voor flink wat druk op het bovenlichaam.
Sturen en remmen
Met een volle tank weegt de Indian Scout een forse 257 kilogram. Daarmee is het een van de zwaarste motoren die ik ooit heb gereden. Toch valt van dat gewicht weinig te merken tijdens het rijden. Het zwaarste deel, het motorblok, ligt nagenoeg op het asfalt. Dat zorgt voor een laag zwaartepunt en een makkelijk bestuurbare motor. Hoewel de Scout niet gemaakt is om scherp mee sturen, is de machine toch vrij gemakkelijk over een kronkelende weg te manoeuvreren. Het enthousiast nemen van rotondes wordt beloont met een fel schrapend geluid. Het zijn de voetsteunen die contact maken met het asfalt.
De Indian Scout is voorzien van een enkele remschijf aan de voorkant. Deze wordt bedient met een axiale, tweezuigerremklauw. En dat is meteen wennen. Want wie een directe en krachtige remreactie verwacht, zit mis. Ook ik dus, want de remmen voelen sponzig aan. De hendel aan het stuur moet echt flink worden ingegrepen om een accurate reactie op het voorwiel te ontvangen. Dit is misschien iets dat ‘normaal’ is bij cruiser motoren, toch vind ik dat je op een nieuwe motor best wat remkracht mag verwachten.
Review Indian Scout: Pluspunten
Over het algemeen ben ik zeer te positief verast door de Indian Scout. Voor het maken van deze review had ik weinig verwachtingen bij de Amerikaanse cruiser. Het motorblok heeft meer vermogen dan verwacht en accelereert lekker fel. Ook het sturen en de zithouding zijn gewoon goed. Daarnaast kreeg de Scout tijdens de Distinguished Gentelmans Ride in Utrecht ook de nodige bekijks.
Dan wil ik het nog even hebben over de elektronische snufjes die op de Scout volledig ontbreken. Is dat dan een pluspunt? Ik vind van wel! Eindelijk weer eens een no-nonsense motor. Gewoon lekker sturen, gas geven met een ouderwetse kabel die direct aan injectie verbonden zit. Wat wil je nog meer?
Review Indian Scout: Verbeterpunten
Er zijn natuurlijk altijd dingen die beter kunnen, zo ook bij de Indian Scout. Allereerst de remmen. Die zijn nu gewoon heel erg matig. Daarnaast het geluid met de huidige uitlaten niet iets om heel blij van te worden. Een zachte zoem is alles wat uit de dubbelloopse sigaren komt. Dat kan beter.
Conclusie
Over het algemeen een zeer positieve motortest dus. Tot slot moeten we het nog wel even over de prijs hebben. Met een prijskaartje van 16.890 euro is de Scout niet goedkoop. Helemaal omdat er geen hoogwaardige onderdelen op zitten zoals een voorvork of remklauw. Zijn grootste concurrent, de Harley-Davidson Sportster 1200 wordt voor twee duizend euro goedkoper aangeboden. Toch heb je voor die kleine zeventienduizend euro wel iets heel bijzonders. Én met de Scout Sixty is er is een goedkopere variant beschikbaar. Zelf testen kan door een proefrit met de Indian Scout te boeken.
Omslagfoto en twee andere foto’s in dit artikel zijn gemaakt door fotograaf Bas Duijs. De andere foto’s zijn door Motorfans.nl zelf gemaakt. Alle foto’s zijn auteursrechtelijk beschermd.
1 reactie
Blij verrast met mijn aankoop van deze Indian Scout! Voordat ik twee Harley’s, vier Honda’s en diverse andere fietsen bereed, kocht ik, van mijn eerste gespaarde centen, op mijn 16de, een oude Indian Scout. Zonder helm, verzekering, of rijbewijs, was dat van korte duur. Nu, op mijn 74ste, ben ik opnieuw eigenaar van een Scout en dat zal (waarschijnlijk) ook mijn laatste motorfiets zijn.
Afgelopen weken zijn skills uitgeprobeerd in de Morvan, zuid Frankrijk en ben heel tevreden!
Na een paar stuur-verhogers te hebben geplaatst is de zit perfect en heb ik de bijna 900 km. in één keer afgelegd. Ter plaatse nam de Scout de steile gravelweggetjes, op laag toeren, perfect ploffend in z’n twee en de (bochtige) provinciale wegen, feilloos in zijn zes. Zowel met 70, als met 90 Km. p/u, laat ie zich, met volle bepakking, lekker strak platleggen in de bochten. Geen wiebelen in de bochten, zoals mijn Shadows wel hadden en véél meer vermogen.
En ja, de voetrem zit wat onwennig hoog, maar die ABS werkt perfect! Nadat een Franse voetganger, zonder kijken overstak, ging ik bij het remmen bijna over mijn stuur, maar niet onderuit! Geen piepende banden, alleen een geschrokken kijkende Franse voetganger.
Die 100 P.K. verbruikt verbazingwekkend minder dan 1 op 22 km., maar dat zal iets meer worden na het plaatsen van een schermpje. Zonder scherm is 900 km. in een keer, best veel.