We hebben de Honda X-Adv getest. ’s Werelds eerste motorscooter in het adventure segment. Maar hoe rijdt de Honda X-Adv in de praktijk? Je leest en ziet het in deze review.
Honda X-Adv specificaties
Te beginnen bij de specificaties van de Honda X-Adv. Want waar de X-Adv dan verdacht veel op een motorscooter mag lijken, onder de motorkap zit toch echt een motorblok met versnellingsbak. De eindaandrijving is met behulp van een ketting ook heel motorachtig. We hebben een 745cc paralleltwin tot onze beschikking, goed voor 55 pk en 68 Nm koppel. Daarnaast is de dubbele koppeling bijzonder, die samen voor razendsnel schakelen zorgen. Naast het motorblok is ook het gewicht aardig motorfiets-achtig: 238kg. Best zwaar dus, zeker voor een machine die ook goed offroad zou moeten kunnen. Verder hebben we qua elektronica alleen ABS (niet uitschakelbaar). Prijzen beginnen bij €13.149,-
Review video Honda XADV
Honda X-Adv rijtest
Voor de uitgebreide rijtest verwijs ik graag naar het filmpje hierboven. Mocht je geen zin hebben om een filmpje te kijken, kun je hieronder beknopt mijn ervaringen van een week rijden met een Honda X-Adv lezen.
Omdat het lastig is of de X-Adv nou een motor of toch een scooter is, is ook het beoordelen lastig. Laten we daarom gewoon de machine puntsgewijs doorlopen, te beginnen bij de remmen. Deze zijn van Nissin en zijn radiaal gemonteerd. Je krijgt twee flinke klauwen aan de voorkant, die fenomenaal werk afleveren. De luxe remmen zijn lekker fel en zorgen voor flinke bijtkracht. Iets dat de gemiddelde motorscooter te wensen overlaat.
Dan de vering. De gouden upsidedown voorvork ziet er lekker uit, en is zeer comfortabel afgesteld. Samen met de monochock aan de achterkant zorgen ze voor een aangename rit. Alle oneffenheden in het asfalt worden feilloos glad gestreken.
Het motorblok is voor een motorscooter behoorlijk rap. Vooral het optrekken op lage snelheden doet hij erg goed. In de stad is hij helemaal het mannetje, het is echt van stoplicht naar stoplicht blazen. Op de snelweg is het gedaan met het vermogen. 130 rijden lukt prima, maar verwacht geen vuurwerk als je de gasschuif nog verder open draait.
De combinatie met de automatische versnellingsbak is erg goed. Elektronisch is deze in twee standen te zetten: normaal en sport. De sportieve stand is vervolgens weer op te delen in drie standen. In de normale stand is de X-Adv wat te braaf, hij kan bij 60 km/h al door naar zijn 6e versnelling schakelen. Dat is irritant als je lekker wil doorrijden. In de sportstand zijn alle problemen opgelost. Dan is het mogelijk de machine hoog in de toeren te krijgen. Nouja hoog, we moeten het met 6500 omwentelingen per minuut doen. De dubbele koppeling is fenomenaal, schakelen gaat in een fractie van een seconde. Mocht je het het trouwens niet eens zijn met de gekozen versnelling of ga je een inhaalpoging doen op de snelweg, is het mogelijk om met de knoppen aan het stuur de versnelling te wijzigen.
Elektronica
Elektronica valt simpelweg wat tegen. Er is enkel ABS aan boord, die overigens niet uitschakelbaar is. Dat is nogal irritant als je offroad gaat rijden. Iets waar de X-Adv toch voor gemaakt zou moeten zijn. Er is geen traction control. Is ook niet echt nodig met 55 pk en zit alleen maar in de weg op onverharde wegen. Prima keuze dus. Verder valt er weinig tot niets op het dashboard in te stellen en er zijn geen verschillen rijmodi. Wel is er Keyless starten. Je kan de sleutel gewoon in je zak houden, de motor wordt op afstand ont- en vergrendeld. Erg leuk, maar kan ook mis gaan. Zo ging een vriend van me de X-Adv ook even proberen. We ruilden even van motoren en ik gaf hem de sleutel die hij vervolgens in zijn zak stak. Nadat hij klaar was met proefrijden wisselden we weer om en ieder ging zijn eigen weg. Totdat ik een paar kilometer verder tot de conclusie had dat hij mijn sleutel nog had. De motor liep nog wel, maar zodra ik hem uitzette, was het gedaan met de pret. De sleutel was immers niet meer in de buurt waardoor de X-Adv zichzelf vergrendeld.
Afwerking
En naast de elektronica had ook de afwerking beter gekund. Je betaald ruim 13k, dan heb je weinig zin om tegen een berg plastic aan te kijken toch? Andere details zoals de achterbrug en de spaakwielen zijn wel weer hoogwaardig afgewerkt. Maar om eerlijk te zijn missen we de finishing touch.
Conclusie Honda X-Adv review
De Honda X-Adv is een hele leuke machine. Waarom? Omdat hij er anders uitziet dan een ‘gewone’ motor of motorscooter. Daarnaast rij je uiterst comfortabel, zowel in de stad als op de snelweg. Tot slot kan je ook nog aardig (offroad) spelen met deze machine, mocht je je op zondagmiddag vervelen. Wel is hij met een prijs van iets meer dan 13.000 euro wat aan de dure kant. Dat prijskaartje zorgt er voor dat eigenlijk alleen mannen (of vrouwen) van middelbare leeftijd die een ‘leuk speeltje voor erbij’ zoeken, behoren tot de doelgroep van de Honda X-Adv. Zonde, want hij verdient meer!