Elektrisch motorrijden, bijna iedereen heeft er wel een mening over. Onderbouwd of niet, het is discussie die felle reacties oproept. Ik heb een hele dag gereden met de Zero DSR, een van de meest volwassen elektrische motoren die je op dit moment kan kopen. In deze review ga ik je bijpraten over mijn ervaringen met elektrisch motorrijden en de Zero DS. Enjoy!
Elektrisch motorrijden: een introductie
Waar elektrische auto’s steeds ‘normaler’ worden, is dat bij motoren nog heel anders. Er zijn diverse merken die een elektrische motor ontwikkeld hebben, maar qua verkopen loopt het nog niet bepaald storm. Energica en Zero zijn de bekendste merken in de wereld van de elektrische tweewielers. Energica is leverancier van de MotoE, het elektrische motorkampioenschap. Met Zero ben ik een dagje wezen rijden, waar je hieronder meer over kan lezen. Onlangs presenteerde Harley-Davidson de Livewire, en daarmee is Harley het eerste traditionele motormerk dat ook een elektrische motor bouwt.
Momenteel koop je een goede elektrische motor voor een bedrag tussen de 15 en 25 duizend euro. Daarmee kom je tussen de 150 en de 200 kilometer ver. Er zijn verschillende opties beschikbaar zoals een groter accupakket of een snellader, allemaal verkrijgbaar voor een meerprijs. Momenteel zijn er in Nederland 30.000 openbare laadpalen beschikbaar. Thuis opladen met een gewone 220 stekker kan ook.
Specificaties Zero DSR
Zoals gezegd ben ik een dagje op pad gegaan met de Zero DSR om een review te schrijven over deze elektrische motorfiets. Zero is een Amerikaans merk dat exclusief elektrische motorfietsen aanbiedt. Ze hebben vier verschillende modellen in het assortiment.
- De lichte Zero FX is speciaal voor offroad gebruik
- de Zero S(R) is optimaal voor stadsgebruik
- de Zero DS(R) die ik reed is een allroad model
- De nieuwe Zero SR(F) is een sportieve nakedbike
De Zero DS is gericht op allroad gebruik. Hij is voorzien van een lange veerweg en allroad Pirelli banden. Ik reed met de Black Forrest R versie, die iets feller is en wat meer vermogen heeft dan de DS. De Black Forrest is voorzien van een aantal extra opties; zoals valbeugels, een kofferset en een tour windscherm. Daarnaast kan je hem voorzien van de Charge Tank, dit is een snellaadsysteem waarbij je tot 152 kilometers per uur kan bijladen.
- Vermogen: 69 pk, 146 Nm koppel
- Actieradius: 170 km gecombineerd gebruik
- Topsnelheid: 160 km/h
- Gewicht: 190 kg en 210 kg voor de R versie
- Oplaadtijd: 9,8 uur (100%) met een normale stekker. 2,5 uur (100%) met een snellader.
Rijervaring Zero DSR
Wat mij als eerste opviel aan de Zero DSR is de felle acceleratie. Ik had gedacht dat een elektrische motor niet echt uitdagend zou rijden. Maar daar had ik me goed in vergist. Het draaien aan de gashendel van de DS is bijna verslavender dan bij een gewone motorfiets. Dat komt vooral omdat alle koppel direct beschikbaar is. Je bent niet afhankelijk van een bepaald toerengebied of de juiste versnelling. Je kan wanneer je maar wilt keihard optrekken, en dat is erg leuk om te doen!
Nadat ik gewend was aan het niet hoeven schakelen, kon ik wat meer gaan letten op de rij-eigenschappen van de Zero DSR. Want dat niet hoeven schakelen is echt wel wennen. De enige andere motor waarbij je dat kan vergelijken is de Honda Africa Twin met automatische versnellingsbak.
De Zero DS is uitgerust met een USD voorvork van Sachs die voorzien is van een extra lange veerweg. Hij stond wat zacht afgesteld, maar zorgde wel voor een stabiele wegligging bij offroad gebruik. Het lage zwaartepunt draagt daar trouwens ook aan bij. Doordat de batterijen heel laag gepositioneerd zijn, is de Zero eenvoudig van koers te wijzigen. Hij weegt 205 kilogram maar voelt veel lichter aan. De motor stuurt erg soepel en gaat gemakkelijk door de bochten. Veel beter dan ik van tevoren had verwacht. De elektrische Zero is goed te vergelijken met de stuureigenschappen van moderne motoren die gebruik maken van een verbrandingsmotor. Hij rijdt echt volwassen.
Qua elektronica is de Zero DSR uitgerust met ABS en voorzien van drie rijmodi. Je kan kiezen voor Eco, Custom en Sport. Die laatste stand is lekker vel en geeft al het vermogen direct af. In de Eco-modus bespaar je maximale batterij, waardoor je acceleratiesnelheid flink beperkt wordt. Een behoorlijk saaie stand, maar wel handig om batterijen te sparen. Via de Custom-mode is het mogelijk je eigen voorkeuren te programmeren. Een gemis vind ik het ontbreken van de tractiecontrole. Dit is vanwege de flinke hoeveelheid koppel soms best een gemis. Daarnaast zou je van een motor met dit prijskaartje verwachten dat tractiecontrole standaard is.
Tot slot wil ik graag nog iets zeggen over het geluid, of eigenlijk het ontbreken daarvan. Dat is namelijk het belangrijkste punt waar veel motorrijders problemen mee hebben. Ik wil het echter benoemen als positief punt. Want hoewel het zoemende geluid van de batterijen niet zo ruig en imponerend klinkt als een dikke V-twin met lange slag en open pijpen, ervaar ik het juist als lekker rustig. Het motorrijden krijgt een hele andere dimensie, die ik zeker niet als negatief ervaar. Ook het ontbreken aan trillingen is iets dat het motorrijden alleen maar meer relaxed maakt.
Zoals al eerder genoemd reed ik op de Zero DRS Black Forrest uitvoering. Deze is voorzien van een kofferset (die ik thuis heb gelaten), een touring zadel en windscherm, valbeugels en een hippe kleurstelling. Deze versie heeft een prijskaart van € 22.350. Wil je de Charge Tank erbij om snel op te laden, stijgt de prijs naar €25.090. Dat is toch een flink bedrag voor een motorfiets, maar dan heb je ook de meest luxe variant die Zero maakt. De ‘gewone’ Zero DS is beschikbaar vanaf € 16.260. Dan heb je het zelfde accupakket, maar een iets minder krachtige elektromotor.
Voordelen elektrisch motorijden
Tijdens mijn testrit heb ik diverse voordelen van elektrisch motorrijden ontdekt. Want waar veel geklaagd wordt over het ontbreken van beleving, zie ik het geruisloos rondscheuren als een groot pluspunt. Daarnaast is de ongekende acceleratie echt verslavend. De Zero DSR schiet binnen drie seconden naar de 100 km/h waardoor ik iedere stoplichtsprint als een wolf in schaapskleding simpel kon winnen.
Daarnaast zijn er een aantal mechanische voordelen. Zo heb je geen slijtageonderdelen, hoef je niet op het oliepijl te letten en is kleppenstellen voorgoed verleden tijd. Een elektrische motor bestaat uit twee onderdelen: de elektromotor en de accu. Op de accu wordt standaard 5 jaar fabrieksgarantie gegeven. Uiteraard slijt de accu wel, maar de verwachting is dat hij tot zo’n 10 jaar meegaat. Vervangen kost wel een paar centen: 3,5 duizend euro. De elektromotor zou een zelfde periode mee moeten gaan. Als deze versleten is moet hij in zijn geheel vervangen worden, iets dat ongeveer 1,8 duizend euro kost.
Je ’tankkosten’ liggen veel lager dan bij benzine. Zo kost een volle tank opladen thuis nog geen twee euro. Maak je gebruik van een snellaadstation betaal je een paar euro meer. Dan kan je vervolgens weer ruim 170 kilometer rijden. Als je deze kilometers op benzine wilt maken ben je snel 20 euro lichter. Tel uit je winst.
Nadelen van een elektrische motor
Naast veel positieve punten, zitten er nog altijd nadelen aan het rijden van een elektrische motor. Te beginnen met de actieradius. Want je blijft afhankelijk van laadpalen. Het netwerk van benzinestations is momenteel veel beter dan het netwerk van laadpalen, dit blijft dus even goed plannen. Wel kan je met behulp van snelladers heel snel weer op pad. Met een pauze van 20 minuten is het mogelijk om je actieradius met 100 kilometer te verlengen.
Naast het probleem met de laadpalen is er nog een ander nadeel: de aanschafkosten. Een elektrische motor is op dit moment nog behoorlijk prijzig. Want voor het zelfde bedrag als een goed uitgeruste elektrische motor kan je ook een splinternieuwe Ducati Multistrada of BMW S1000RR aanschaffen. En wat kies je dan?
Conclusie rijtest
Voor iedereen die pessimistisch is over elektrische motoren, ga een keer proberen. De overweldigende acceleratie, de rust en het gebrek aan trillingen zijn fantastische ervaringen. Iets wat de Zero DSR je erg goed kan laten ervaren. Daarnaast is het in dagelijks gebruik een stuk goedkoper. Het gebruik van fossiele brandstoffen is bovendien niet eeuwig houdbaar, waardoor elektrisch een prima alternatief lijkt. Wel moet de laadtijd en de actieradius nog verbeterd worden, iets dat tijd nodig heeft.
De testrit is mogelijk gemaakt door Zero Utrecht. Mocht je interesse hebben in een proefrit kan je contact opnemen via de website.
De foto’s zijn gemaakt door en eigendom van Martijn Heijmans. Deze zijn auteursrechtelijk beschermd.