We hebben de coolste motor van 2017 gereden. In deze review lees jij hoe dat was en wat de Ducati Scrambler Desert Sled zo cool maakt.
Ducati Scrambler Desert Sled – specificaties
Te beginnen bij een korte introductie van de Ducati Scrambler Desert Sled. De motor is een van de vele variante op de populaire Scrambler. Een retromodel dat ons met een weermoedig gevoel doet terugkijken naar de jaren 60′. Je weet wel, toen alles nog veel beter was.
De Desert Seld heeft dezelfde specificaties als ieder andere Scrambler. Enige verschil is de langere veerweg (vering is ook instelbaar), de semi-offroad banden en een aangepaste gasreactie. Verder is het de 803cc luchtgekoelde, tweekleps L-Twin. Goed voor 75pk en 68 Nm aan koppel. We hebben aan de voorkant een enkele radiaal gemonteerde Brembo remklauw, aan de achterkant zit een kleinere variant van het zelfde merk.
Verder is de Ducati voorzien van een natte koppeling die met een kabel bedient wordt. Totale volgetankte gewicht van de Desert Sled is 207 kilogram.
Eerste rij-indruk
Zodra je op de machine springt vallen er een paar dingen meteen op. Een geweldig breed stuur waardoor je veel controle en overzicht hebt. Een hoge zithouding waardoor lekker veel beenruimte hebt en dat vooral erg comfortabel is voor lange personen. Een vriendelijk motorkarakter die zeker niet overweldigend is. Hardrijden is met de Desert Sled overigens geen probleem.
De motor is lekker kaal uitgerust, geen poespas. Met de Desert Seld is het back to basic. Je stuur, een motorblok en twee wielen. HEERLIJK! Het motorblok beschikt trouwens over 75 pk. Dat klinkt voor de racers onder ons als veel te weinig, maar op de Scrambler heb er geen een extra nodig. Dat komt omdat plezier maken het toverwoord is op deze Scrambler. Dat gebeurt niet bij een snelheid van 225, maar gewoon met 100 km/h over dijk- en landwegen.
Offroad aspiraties
Met het uiterlijk van de Ducati Scrambler Desert Sled lijkt de motor zeer geschikt voor offroad. Gelukkig blijft het niet alleen bij lijken, want offroad is deze motor minstens net zo goed als op verharde wegen. Hoewel het gewicht van 207 kg wat aan de hoge kant is, zorgt het brede stuur en de Pirelli Scorpion’s voor grip en vertrouwen. Complimenten trouwens voor de uitschakelbare ABS, iets dat echt een pre is tijdens het offroad rijden. Dan hebben we het trouwens meteen gehad wat elektronica betreft. Meer dan ABS zit er (gelukkig) niet op.
En op verhard wegdek?
Je zou het bijna vergeten, maar dat kan hij ook. De machine geeft veel vertrouwen waardoor hij je uitdaagt steeds platter en steeds harder door de bocht te jagen. En dan te bedenken dat we de motor reden met Pirelli Scorpion semi-offroad banden.
Leukste wegen om de Desert Seld op te rijden zijn de dijkwegen of kronkelweggetjes. Omdat je lekker rechtop zit is het insturen met behulp van het brede stuur makkelijk en leuk. Hij heeft dan wel wat weg van een Supermotard. Natuurlijk is deze Scrambler veel zwaarder, maar z’n stuureigenschappen doen me er wel aan denken. En dat is een goed teken!
In de stad is deze motor je beste vriend. Hij is lekker hoog waardoor je veel overzicht hebt. Maar een stuk smaller dan bijvoorbeeld een GS of een Tiger Explorer. Daardoor kun je handig tussen de auto’s door manoeuvreren. Uiteraard is een stoepje of stukje onverhard meepakken geen enkel probleem.
Tot slot de snelweg. Daar is de rechte zitpositie niet echt in je voordeel. Met mijn 1.93m is het veel wind pakken, en harder dan 140 hou je daarom geen 5 minuten vol. 120 km/h is trouwens prima te doen. Altijd minder comfortabel dan met een Honda Goldwing, maar nog altijd goed te doen. En het afzien op de snelweg wordt gecompenseerd met het plezier dat je op ieder ander wegtype hebt.
Acceleratie
En is ie een beetje snel? Nee. Echt snel is hij niet. Zo is het me niet gelukt het voorwiel in de lucht te krijgen, enkel met behulp van de rechterpols. Iets wat bij de 701 Husqvarna veel eenvoudiger gaat. Het schijnt dat Ducati de gasreactie van zijn Desert Sled juist wat vriendelijker heeft afgesteld dan dat van de andere scramblers. Zonde, want van lekker fel optrekken hoort juist bij deze machine. Topsnelheid hebben we niet getest. 180 km/h gaat ie sowieso, maar veel harder is haast onmogelijk vanwege het ontbreken van de windbescherming.
Uiterlijk
Wat kunnen we hier nog over zeggen? Hij (of zij?) is erg fraai om te zien. De mooiste motor van dit moment misschien wel. Hij heeft met z’n gouden spaakwielen en het kleine tankje trouwens we; wat weg van de Yamaha XT500. Iets dat de jaren ’70 generatie wel moet kunnen waarderen. Verder is de Desert Seld minimalistisch en compact. De hoge spatborden zijn erg stoer, iets minder praktisch. Korte uitlaatje is ook goed. Lekker simpel maar toch stijlvol, iets waar Ducati meester in is. De uitlaat naakt standaard wel weinig geluid, een aftermarket uitlaat is dus wel een vereiste. Koplamp met beschermkapje is ook mooi gedaan, met het Scrambler-logo er subtiel in verwerkt. Het zadel is lekker ruim en zit goed. De teller is minimalistisch, klein, maar had klassieker gekund.
Minpunten
Tijdens het rijden op de Ducati Desert Sled ben ik twee minpunten tegen gekomen:
- De te vriendelijke gasreactie. Door de zitpositie ben ik de Scrambler gaan vergelijken met een supermotard. Eerder dit jaar reden we de Husqvarna 701, en stiekem vertonen deze motoren best veel overeenkomsten. De Scrambler is alleen veel vriendelijker. Te vriendelijk eigenlijk. Waarbij het voorwiel van de 701 met een flinke dot gas eenvoudig omhoog kwam, blijven de voetjes van de Scrambler ten aller tijden keurig aan de grond. Een fellere acceleratie had de motor nóg leuker gemaakt.
- Gewicht. Hij weegt 207 kilo afgetankt. Waar al die kilo’s vandaan komen durf ik niet te zeggen, maar het zijn er wel wat veel. Te veel. Dat merk je vooral bij offroad rijden, waarbij iedere kilo er eigenlijk een teveel is. Als de Desert Sled offroad ook zijn mannetje moet staan, mag de volgende generatie op dieet.
En als je eerlijk aan me vraagt: wegen deze minpunten zwaar genoeg om de motor niet te kopen. Dan durf ik daar volmondig nee op te antwoorden. Met het gewicht valt goed te leven en een andere tandwielverhouding zal de acceleratie goed doen.
Conclusie test Scambler Desert Seld
Hebben. Dat is mijn conclusie. Waarom?
- De motor is gewoon ontzettend mooi. Kijken naar deze machine is bijna net zo bevredigend als er op rijden. Een beetje man hecht ook waarde aan de coolheidfactor van zijn stalen ros, daarbij scoort deze Deserd Slet 100%.
- Hij zorgt voor een ongekend hoog rijplezier. Hij rijdt soepel, daagt je uit, laat je door willekeurige grasvelden scheuren en is behendig in de stad. Wat wil je nog meer?
Voor dat je er op weg scheurt moet er wel eerst €12.690 afgerekend worden (voor deze witte, en die wil je). Dat is trouwens inclusief rijklaar maken. Veel geld? Ligt eraan waarmee je het vergelijkt, want voor een nieuwe Ducati is het een schijntje En ik kan je verzekeren dat hij iedere euro waard is.