De Ducati Hypermotard 939 SP. Dit jaar volledig vernieuwd en wij gingen ‘m testen. Video + testverslag laat jou weten of je deze motor zou moeten kopen.
Ducati Hypermotard 939 SP: video review
Ducati Hypermotard 939 SP; de specificaties
We beginnen gewoon bij de theorie. De nieuwe Ducati Hypermotard 939 SP is eigenlijk een evolutie van de supermoto. Je weet wel, zo’n dikke eencilinder waarbij het onmogelijk is om op twee wielen te rijden. De vernieuwde Hypermotard 939 SP heeft geheel volgens Ducati’s traditie een L-twin motorblok. Voorzien van 113 pk’s en 98 Nm aan koppel. Dat klinkt in vergelijking met brute naked’s en monsterlijke racers weinig, maar daar gaan we zo even verder op in.
De SP-versie is eigenlijk de luxe variant van de gewone Hypermotard 939. Je krijgt Öhlins vering (voor en achter), je krijgt achterlijk grote remklauwen van Brembo, die zich vastbijten op semi-zwevende remschijven met een omtrek van 320mm. Je krijgt circuitklare banden in de vorm van Pirreli’s Supercorsa SP. Daarnaast heeft de SP uitvoering een nóg hoger zadel, 890mm om precies te zijn. Tot slot zijn er nog wat cosmetische aanpassingen zoals de speciale SP kleurstelling en een carbon spatbord en ‘windschermpje’. Die laatste staat overigens tussen aanhalingstekens, aangezien van windbescherming geen enkele sprake is. Maar dat terzijde.
De nieuwe Hypermotard zit bomvol elektronica. Je hebt drie rijmodi (race, sport en wet) die de gasreactie, het beschikbare vermogen en de ABS regelen. Dan heb je het Ducati Safety pakket (geen overbodige luxe) waar ABS en Traction Control in zijn opgenomen die er voor zorgen dat dit monster niet direct tegen het asfalt geschoven wordt.
Ducati Hypermotard 939 SP in de praktijk
Leuk die theorie, maar we hebben deze review gemaakt om de praktijkervaring onder de loep te nemen. Dus dat gaan we nu doen.
Vertrouwen is: sturen en remmen
Ik draai de parkeerplaats van Ducati Zaltbommel af. Onwennig rechtop het eerste stuk rechte asfalt tegemoet. De machine staat in Sport stand, wat betekend dat de gasreactie iets minder fel is dan bij Race, maar de volle 113 pk’s wel in opperste staat van paraatheid zijn. Ik besluit om even te voelen hoeveel 113 pk in deze motor aanvoelt en draai licht aan het gas. Boem. Meteen schiet de toerenteller omhoog en wordt ik gelanceerd. Zo’n accurate gasreactie heb ik nog nooit meegemaakt. Dit is niet normaal, dit is overweldigend.
Inmiddels ben ik wat gewend aan de felheid van deze motorfiets en besluit iets te gaan doen waarvoor hij bedoelt is. De dijk op. Racemode AAN, ABS op stand 1 en Traction Control op minimaal. En dan vol gas, hard remmen bij de eerste bocht, scherp insturen en weer volgas. Dit is een beest. Ik wil steeds harder accelereren, later remmen en dieper de bocht in duiken en het mag allemaal. De Hypermotard daagt je uit om verder te gaan en de limiet van mens en machine op te zoeken. En dat is precies wat ik doe. Het geeft een overweldigend en machtig gevoel. Op de dijk lijkt alles te kloppen: uitstekende remmen, stroperig rubber, sublieme demping en oneindige acceleratie.
Vermogen
De acceleratie is simpelweg te krachtig om het voorwiel aan de grond te houden. Oke echte PK-freaks zullen teleurgesteld worden door de 113pk op die de SP op papier is meegegeven. Maar uit de praktijkervaring is het vermogen altijd overdadig aanwezig. Mede door de felle gasreactie wordt de machine met de kleinste polsbeweging vooruit geblazen. Juist die felheid kan soms ook gaan irriteren. Want er zijn momenten (niet vaak, maar ze zijn er), dat je jezelf gewoon even moet gedragen op de Hypermotard. Euh… kort gezegd: dat gaat niet. Het nemen van een simpele rotonde in het centrum van de stad wordt een hels karwij. Doordat het verschil tussen razendsnel accelereren en sportief afremmen extreem klein is, is het houden van een constante snelheid moeilijk.
Elektronica
Volgens Ducati zelf komt dat door de nieuwe Euro4 normen. Even voor de leek: dit zijn milieu-eisen waaraan alle nieuwe motoren moeten voldoen. In de praktijk betekend dat dus een geknepen elektronisch systeem, dikke katalysators en een enorme demper in de uitlaat. De Hypermotard 939 SP is nieuw dus moet voldoen aan Euro4. Doordat de uitstoot beperkt moet blijven zijn er allerlei elektronische ingrepen gedaan om aan die milieu-eisen te voldoen. Die ingrepen zijn duidelijk voelbaar tijdens het rijden en dat maakt de Hypermotard erg nerveus.
Nu zeggen de monteurs bij Ducati daar wel een oplossing voor te hebben. Een nieuwe uitlaatlijn (van voor tot achter) en daarbij een geoptimaliseerde elektronische afstelling. Kosten: €2000,-.
Moet ik de Hypermotard kopen?
Natuurlijk moet je de Ducati Hypermotard 939 SP kopen! Zonder twijfel (bovenstaande video gezien?). Maar dan moet je wel even aan de volgende eisen voldoen: een offensieve rijstijl, je houdt van het betere gooi en smijt werk, je bent niet bang om te driften, je hebt eigenlijk alleen een achterwiel nodig, je bent langer dan 1.90 meter en je hebt een toereikende portemonnee. Want als jij denkt dat je er met de vraagprijs van €17.290 euro bent, heb je het mooi mis! Er moet dus sowieso nog een ander uitlaatsysteem op, die afhankelijk van de keuze, ook nog een paar roodjes gaat kosten. Maar dan heb je wel een van de bruutste motoren die je kan kopen. Via Ducati.nl heb je trouwens meer informatie over de bestelprocedure.
Video is gemaakt door Mixed Frames, Foto’s door Ducati.
2 reacties
Ziet er goed uit.
Pingback: Na 10 jaar is de Ducati SuperSport weer helemaal terug