De nieuwe BMW S1000XR, bloedstollend snel met fenomenaal veel comfort. Dit is een undercover Superbike.
De BMW S1000XR verdient een korte introductie, want begin dit jaar werd de XR toegevoegd aan het al zo brede all-road programma van de Beierse motorfabriekant. We hebben de bekende en wat uitgekoude GS (125 pk) met 85 verschillende varianten de lichtere F700 en 800 (75/85)pk. Maar is de nieuwe XR wel een all-road? Ook in het sport en tour segment, waar de XR ook dienst zou kunnen doen, is BMW goed vertegenwoordigd. Toch weerhield dat de knappe koppen van BMW er niet van een mix van alle drie te bouwen: dit is de splinternieuwe BMW S1000XR.
En zo geschiedde, het blok werd uit de S1000RR getrokken, de elektronische comfortmiddelen kwamen over van de dikke R 1200 toerbuffel en de zitpositie doet denken aan de iconische GS. Het leidde tot een gouden combinatie die de BMW S1000XR een sublieme motor maakt. Toch weten we na een week blazen één ding zeker: de S1000XR is absoluut geen all-road. Want iets anders dan asfalt lust de degelijke Duitser niet, het liefst lekker vlak asfalt met veel ruimte om 160 driftige paarden er eens goed van langs te geven.
Video impressieCredits zijn voor Mixed Frames.
De Specs
Standaard is de S1000XR uitgerust met twee rijmodi (Rain en Road), wij kregen het optionele uitbreidingspakket mee waarbij het standje Dynamic ook tot de mogelijkheden betreft. Bij het ophalen kregen we het advies de motor eerst even in ‘Rain’ te leren kennen. De elektronica grijpt snel in en de gasreactie is minder agressief. In ‘Dynamic geeft de motor alles wat hij heeft én wordt je bij de kleinste polsbeweging gelanceerd. Standaard behoren ABS, Traction Control en stuurdemper tot de uitrusting. De 999 cc viercilinder produceert 160 pk, 112 Nm en jaagt door tot maximaal 13 duizend omwentelingen per minuut. Voor je het weet zit je ver boven de 200 km/h, maar dankzij de uitstekende 320 mm dubbele remschijven met radiale vierzuigerklauwen van Brembo wordt de snelheid er minstens net zo snel weer uit gehaald. De topsnelheid is door ons niet exact geïdentificeerd, maar ligt al ver boven de 250 km/h. De elektronische vering past zich in theorie automatisch aan de gemeten ondergrond aan, in de praktijk blijft de vering erg stijf, ook als we over een bospad rijden. Hoewel het forse uiterlijk anders doet voorkomen weegt de machine mede dankzij zijn aluminium frame, achterbrug en velgen slechts 228 kilo afgetankt.
Opties (die je moet hebben)
We reden op een flink uitgedoste versie van de S1000XR, waar zowel het dynamic als touring pakket op was bevestigd. Het dynamic pakket bestaat uit de extra rijmodi Dynamic, hellingshoek afhankelijke ABS, hellingshoekafhankelijke tractioncontrole, Quickshifter up/down, Cruise Control en led knipperlichten en is dus echt gericht om de sportieve kant van de XR een extra dikke schop onder zijn toch al welvarende kont te geven. De Dynamic mode is een geweldige toevoeging: de machine komt in een soort racestand en reageert ronduit agressief op iedere beweging aan de rechterpols. Hij wil alleen maar accelereren en het liefst zo snel mogelijk. In combinatie met de Quickshifter lukt dat aardig en zit je zonder het zelf door te hebben op snelheden die het bereik van het gemiddelde flitsapparaat ruimschoots overtreft. Bij BMW hadden ze dit ook in de smiezen en voegde daarom de Cruise Control bij het pakket toe. Pure zelfbescherming.
Het touring pakket heeft actieve vering, handvat verwarming, kofferhouders, navigatie-aansluiting, middenbok en een bagagerek in de aanbieding. Het functioneel only en oerlelijke bagagerek kunt u direct achter wegen laten. Ook van de actieve vering hebben wij weinig voordelen gemerkt. De motor is stijf en sportief afgesteld en dat blijft, ook met de ESA. De handvatverwarming is gewoon lekker en kent twee standen; heel heet en iets minder heel heet. Hoewel de overige dikmakertjes voor de nodige extra kilo’s zorgen kunnen ze nog wel goed van pas komen bij een weekje Alpen. Aangezien je jouw XR toch alleen maar op het circuit of op de Deutsche Autobahn gaat rijden kan je ze beter weg laten.
De Ervaring
Zodra even het gas wordt opengedraait schiet de toerentellernaald richting een rode waas, het blok begint flink te jagen en te janken en je voelt je Valentino Rossi, terwijl die burgerlul in zijn midlife-crisis nog thuis op de bank zit. Alleen de 12 meter tussen jou en het asfalt doet je er aan herinneren dat je op een ‘all-road’ model zit. De zithouding is erg comfortabel en het windschermpje ontlast het lichaam van de rijwind waardoor honderden kilometers op hoge snelheid moeiteloos aaneen geregen kunnen worden.
Toch is de XR niet de raket die alleen hard rechtdoor wil, ook in de bochten geeft de motor enorm veel vertrouwen en stuurt extreem soepel in. Binnen no-time ligt hij plat en dan komt het asfalt toch ineens schrikbarend dichtbij. Mocht je tijdens het rijden toch een foutje maken dan zijn er talloze door BMW ontwikkelde elektronische systemen die zorgen dat die in ieder geval niet fataal wordt. Op deze manier wordt iedere middelmatige coureur met een XR een heerser van de weg, hij maakt je simpelweg een betere rijder.
Maar achter deze heerlijke souplesse schuilt ook zijn zwakke plek, aangezien het rijden zo soepel en eenvoudig verloopt sijpelt gemakzucht in het rijgedrag. De motor rijdt bijna té makkelijk en is nimmer op een foutje of verslikking te betrappen. Dat maakt de motor aan de ene kant perfect, maar geeft aan de andere kant ook een gemis aan emotie. De BMW S1000XR voelt alsof hij het beste jongetje van de klas is, met de hoogste cijfers, de mooiste kleren en het grootste huis. Toch zou je niet met ‘m willen ruilen.
Voor wie?
Ben jij opzoek naar een motor met extreem veel vermogen maar geen zin om jouw lange stelten daarvoor in je nek te moeten leggen? Houd je van comfort maar wil je ook de medeweggebruikers laten stofhappen bij het stoplicht? Dan moet je de BMW hebben. Reizen kan (alleen op hoge snelheid) prima op de XR, maar laat je niet verleiden door zijn all-road uitstraling want. Het is een sprtieve racer op hoge poten, een Undercover Superbike!
Specs:
Motor | |
Type | viercilinder lijnmotor |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Boring x slag | 80 x 49,7 mm |
Compr. verh. | 12,0: 1 |
Klepaandrijving | DOHC, 4 kleppen per cilinder |
Ontsteking | Digitaal |
Benzinetoevoer | Injectie |
Smering | wet sump |
Vermogen | 160 pk @ 11.000 tpm |
Koppel | 112 Nm @ 9.250 tpm |
Transmissie | |
Versnellingen | 6 |
Eindoverbrenging | ketting |
Koppeling | nat, meervoudige plaat, kabelbediend |
Chassis | |
Frame | Aluminium brugframe, meedragende motor |
Wielbasis | 1.548 mm |
Balhoofdhoek | 25,5° |
Vering voor | 46 mm upside down, volledig instelbaar ESA in optiepakket) |
Vering achter | Monoshock, uitgaande demping instelbaar ESA in optiepakket) |
Voorrem | Dubbele schijf 320 mm, vierzuiger radiale remklauw, ABS (hellingshoek ABS optioneel |
Achterrem | Enkele schijf 265 mm, eenzuiger remklauw, ABS (hellingshoek ABS optioneel) |
Voorband | 120/70 ZR 17″ |
Achterband | 190/55 ZR 17″ |
Afmetingen | |
Zadelhoogte | 840 mm |
Gewicht | 228 kg rijklaar |
Tankinhoud | 20 liter |
Reserve | 4 liter |
Gegevens | |
Garantie | 2 jaar |
Prijs | € 17.950,00 |
Prijs Dynamic pack | € 1.070,00 |
Prijs Touring pack | € 1.570,00 |
1 reactie
Pingback: Dit zijn de 2017 modellen van BMW Motorrad | MotorFans.nl