BMW G310R review (A2 motor)

0

BMW is een merk wat vaak wordt geassocieerd met grote zware motoren. Tot een jaartje of tien geleden moest je 40+ zijn om er een aan te kunnen schaffen ;). De laatste jaren merk ik dat de boys uit Duitsland meer aandacht hebben voor de jongere generatie die meer houdt van sportief rijden en niet enkel van toeren door Frankrijk of Italië. Toen ik zag dat BMW zelfs met een A2 motor op de markt zou komen brak dan ook gelijk mijn klomp!

Een poosje geleden heb ik de kans gekregen om een weekje met de BMW G310R rond te rijden. Hij moest wel even worden opgehaald in Rijswijk en terug worden gereden naar mijn woonplaats Utrecht. Je kunt je voorstellen dat ik gelijk een valse start maakte door met zo’n kleine motor gelijk 45 minuten rechts op de snelweg te plakken met 100 km per uur!BMW G310R test

Even wat specificaties van de G310 op een rijtje:

  • Een cilinder 313cc motor
  • 25 kw en 34pk
  • ±160 kg rijklaar
  • Tank van 11 liter en 1 liter reserve
  • 6 versnellingen
  • ABS voor en achter

De G310R is er in drie verschillende kleuren en gelukkig krijg ik hem direct mee in de mooiste witte BMW kleurstelling met de blauwe en rode accenten.

De Duitsers hebben goed afgewacht met de lancering van de BMW. De A1 en A2 motoren zijn de laatste jaren enorm in trek. Ik merk dat steeds meer jongeren gelijk op hun 18e of 20e beginnen met motorlessen om maar zo snel mogelijk te kunnen rijden.

De BMW 310 GS variant

Naast de G310R heb je ook de 310GS variant, staat wat hoger op z’n poten en heeft andere kappen. Persoonlijk zou ik altijd voor de R versie gaan. Die staat op zichzelf en heeft als klein naked meer karakter dan een kleine GS, wat altijd het kleine broertje van blijft 😉

Qua kleuren vind wit persoonlijk het mooiste. Met de rode en blauwe accenten krijgt ie zo de echte BMW look & feel.

Eerste impressie G310

Zoals ik al aangaf had ik een beetje een valse start met de motor. Zonder de motor te rijden kun je je voorstellen dat een 310cc motor voornamelijk is bedoelt om in de stad cruisen en af en toe een stukje N-weg te pakken, niet om continu op rechts de snelweg mee te rijden met het vrachtverkeer! 😀

Nadat ik even kon bijkomen van dit snelweg avontuur vielen een aantal dingen me direct op. Het zadel zit enorm lekker. Geen veredeld plastic fietszadel, maar een serieus comfortabele sofa. Dit geld ook voor het gedeelte van de passagier. Zowel mijn zusje als mijn vrouw kunnen dit beamen.

Met mijn 1 meter 83 zit ik daarnaast heerlijk op de motor. Nergens heb ik het gevoel dat vanwege de afmetingen van de motor ik op een veredelde brommer zit. Hij zit serieus als een volwaardige volwassen motor.

Daarnaast vind ik het stuur aangenaam breed, wat je vertrouwen geeft tijdens het rijden en voelt het instrumentenpaneel heel degelijk aan. Juist daar had ik verwacht dat BMW wat op zou beknibbelen en een deal zou sluiten met een goedkope Chinese fabrikant.

Het dashboard is volledig digitaal en was in de felle zon vrij goed af te lezen. Ik vind de lineaire toerenteller echter niks en had daarom altijd moeite om te zien in welke toerengebied ik me begaf.

Alle klusjes op de motor

Om echt te kunnen merken of deze motor kan floreren in z’n natuurlijke habitat heb ik hem gebruikt voor de meest kleine dingetjes gebruikt. Denk hierbij aan boodschappen doen, naar de sportschool, in het centrum shoppen. Voor sommige zaken zou ik normaliter niet eens mijn motor gebruiken, hoogstens m’n fiets. Dit gaf mij ook de kans om te kijken hoe mensen reageren op zo’n kleine BMW.

Het blijft namelijk een aparte verschijning. Een BMW badge op een motor van dit formaat. Normaliter verwacht je een dikke boxerroffel te horen als een BMW op de stoep staat. Zelfs als je weinig van motoren weet ben je niet gewend dat er een BMW motor wordt gestart en het geluid van een 300cc scooter klinkt.

Los van het uiterlijk en het geluid van de motor vond ik het een heerlijke ervaring. Doordat de BMW een stuk kleiner is dan mijn eigen motor (Suzuki SV1000 naked) en volledig gevuld slechts 160 kilo weegt, kost het manoeuvreren tussen het stilstaande stadsverkeer weinig tot geen moeite. Alleen de spiegels zaten soms in de weg. Ik zou deze dan ook vervangen om zo wat meer speelruimte tussen het verkeer te krijgen.BMW G310R in de binnenstad

Rijeigenschappen G310

Omdat ik met de BMW G310 ‘maar’ 34 paarden tot mijn beschikking heb, ben ik heel anders gaan rijden. Niet meer hard optrekken en zo snel mogelijk overal langs willen scheuren. Ik werd er eerder een soort van rustig van.

Zoals ik al aangaf geeft de G310R je veel vertrouwen tussen het drukke stadsverkeer en is ie ook stabiel als je 80 of 100 km per uur rijdt. Wat me wel stoort is het geluid van de eencilinder in combinatie met de Euro4 einddemper. De uitlaat is enorm groot en lomp en als ik de BMW zou kopen, zou het samen met de spiegels iets zijn wat ik op korte termijn zou vervangen. Akrapovic anyone?

Ondanks z’n kleine cilinderinhoud en bescheiden vermogen beschikt de G310R over 6 versnellingen, waardoor het de stukken op de snelweg en de N-weg wat comfortabeler maakt. Schakelen en koppelen gaat ook hartstikke soepel, alleen had ik wel wat moeite met hem in z’n neutraal te krijgen.

De remmen zijn zoals ik van BMW gewend bent wat straf, maar als je er een uurtje op rijdt raak je er zo aan gewend. Vooral de achterrem vond ik zeer goed functioneren als ik tussen de files of het stilstaande stadsverkeer moest manoeuvreren.

Onderkant van de A2 markt

Wat ik niet helemaal begrijp is waarom BMW een motor in de A2 markt uitbrengt die van de directe concurrentie het minste vermogen heeft en daarnaast geen grotere variant met bijvoorbeeld 500 cc uitbrengt.

Waarom voor een 310cc motor gaan als je ook een 500cc A2 motor kun kopen is de vraag die bij mij blijft hangen. De BMW heeft serieus mooie looks en rijdt heerlijk, maar mist wel degelijk vermogen die ik nodig heb bij het stoplicht of als ik een stuk op de snelweg wil rijden. Ja hij kan op papier 145 km p/u maar wil je voor langere afstanden op de snelweg cruisen, blijf je in de praktijk al snel op 100 km p/u hangen. 120 rijden vond ik alleen handig om even een vrachtwagen in te halen, niet om continu te rijden.stuur bmw g310

Stevige concurrentie

Ondanks dat BMW naar mijn mening goed heeft getimed met de lancering van de G310R, hebben ze wel wat stevige concurrentie. KTM met de Duke 390 en RC390, Kawasaki met de Z300 en Yamaha met de MT-03 zijn al wat langer op de markt en zijn serieuze alternatieven voor iemand die op zoek is naar een A2 motor met 300 tot 400cc. De G310R heeft als bijkomend voordeel wel dat ie van de concurrentie het goedkoopste prijskaartje heeft. Voor 5300 euro exclusief kosten rijklaar maken heb je deze BMW in je garage staan.

Mocht je toch meer cc’s willen, komt de Honda CB500F misschien in aanmerking. De review van deze motor lees je hier.

Conclusie test BMW G310R

Ik vind de BMW G310R een hele goede eerste kleine motor van BMW. Ze hebben een echt leuke motorfiets in de markt gezet die qua looks een echt eigen design heeft. Waar de Japanse motoren en de KTM allemaal kleine broertjes zijn van de zwaardere modellen, is de BMW niet afgeleid van een S1000 of een F800R. Ondanks dat de motor in India wordt geproduceerd en niet in Duitsland, oogt en voelt ie goed aan.

In de stad is het een heerlijke fiets en krijgt ie ook de nodige aandacht als je voor de Albert Heijn of de Starbucks staat geparkeerd. Op het moment dat je hem start zal niemand onder de indruk zijn van het naaimachine geluid, maar daarvoor zul je wat geld moeten vrijmaken voor een goede aftermarket einddemper.

Als je in de markt bent voor een A2 en specifiek opzoek bent naar een 300cc raad ik je sowieso aan om een testritje te maken op de BMW G310R. De kracht die het blokje van deze motorfiets mist wordt gecompenseerd door de styling en de goede rijeigenschappen.BMW G310R test

Gerelateerde artikels

About Author

MotoCamel is een van de eerste Nederlandse motovloggers die het aandurfde YouTube video's te maken. Hij is gek op alles met twee wielen, van 125cc eencilinders tot 1300cc viercilinders.