Motorfans zoekt: De ultieme motor voor het A2 rijbewijs

0

Met de nieuwe motorrijbewijs regels is er veel veranderd in Nederland. Want als je tussen 20 en 24 jaar je motorrijbewijs hebt gehaald, beschik je over een A2 rijbewijs. Dat betekent dat je een motor mag rijden die niet meer dan 35kw aan vermogen heeft. Klote, denk jij want nu is er bijna geen keus meer over. Motorfans ging opzoek naar de ultieme motor voor het A2 rijbewijs.

Alleen bij Honda?

Onlangs hadden we een gesprek met Honda Benelux. Zij claimden de enige motor te hebben die zonder aanpassingen geschikt is voor het A2 rijbewijs. Euh… klopt dat wel? Even iets genuanceerder; zij hebben de enige motor die precies 35kw aan vermogen heeft, het maximaal toestaande vermogen voor A2 rijbewijs. Je kan natuurlijk veel meer kopen; zoals een KTM 390 Duke, BMW G310R of een Yamaha MT03. Maar al deze motoren hebben minder dan 35kw aan vermogen, en dat eigenlijk is zonde. Want met jouw kersverse A2 rijbewijs op zak, wil je zoveel vermogen als mogelijk is. Na een klein beetje research doen bleek het inderdaad dat de Honda CB500 de enige motor die in Nederland te koop is met precies 35kw en met een 500cc motorblok.

Honda CB500F (specificaties)Honda CB500F test

Oke, gevonden: de Honda CB500 is dus de motor die op papier het meest geschikt is voor het A2 rijbewijs. De CB500F heeft een 500cc tweecilinder die dus 35kw aan vermogen produceert. Omgerekend is dat ongeveer 47pk. Klinkt weinig, als je ziet dat de gemiddelde nieuwe motor al snel 150pk op het asfalt knalt. Aan koppel levert de CB 43Nm aan het achterwiel. Rijklaargewicht staat op 190 kilogram. De motor is vrij sober uitgerust met een enkele remschijf voor, een simpele telescoop voorvork en geen enkele premium onderdeel (Ohlins, Brembo of Akra). Daartegenover wordt wel een schappelijke prijs gevraagd, daarover later meer.

In de praktijk (knallen)

Als je nu nog aan het lezen bent zal je waarschijnlijk nog niet erg enthousiast zijn over Honda’s A2 topper. Waren wij ook niet. Om eerlijk te zijn waren we helemaal niet enthousiast. Zelfs niet nadat de motor werd gestart (je hoort het amper namelijk). We werden pas enthousiast toen voor de eerste keer het gas open ging. Want zoals mister Clarkson het zou zeggen: holyshit; this thing is fast!

50PK? Daar denk je helemaal niet meer aan bij het rijden van deze motor. En weet je waarom? Omdat het voelt als 100PK! Deze motor doet verbazen. Hij accelereert echt bijzonder hard, velen malen harder dan wat ooit mijn eerste motor was (voor de geïnteresseerden, een Suzuki Savage). Zoals je hieronder kan zien zit je al 5,5 seconden op de 100 kilometer per uur. Bijna net zo snel sta je weer stil, want hoewel er maar een enkele wave remschijf aan het voorwiel hangt, remt deze wel fenomenaal.Honda CB500F test

Topsnelheid

Maar je wil natuurlijk harder dan 100 km/h. Daarom pakten we ook een stukje snelweg om te kijken wat de topsnelheid van dit bijtertje. 160 kilometer per uur lukt vrij makkelijk, waardoor het meekomen en inhalen op de snelweg geen problemen oplevert. En dat is chill, als je zin hebt om af en toe gewoon even lekker aan het gas te gaan hangen (en je niet meteen je rijbewijs weer moet inleveren aan oom agent).

Meer motortests (Ducati, BMW, MV) lees je hier

Rijgedrag

Eigenlijk is de topsnelheid niet zo relevant. Met deze motor reden we namelijk het liefst over kronkelige buitenwegen met een maximumsnelheid van gemiddeld 80 km/h. Daar komt de A2-koning het best tot zijn recht. De motor is licht (190 kg rijklaar) en heeft vermogen altijd beschikbaar. Fijne vering en het solide rubber waarmee de motor is uitgerust zorgt voor vertrouwen. Om een knietje aan de grond te krijgen hoef je met deze motor geen pro te zijn. De motor is uitgerust met een enkele remschijf in combinatie met Nissin 2 zuiger-remklauw. Klinkt in theorie wat matig, maar in de praktijk doet deze combinatie zijn remwerk piekfijn. Ook weer een pluspunt voor het vertrouwen. Grootste minpunt zit ‘m in het motorblok. Deze loopt tot maximaal 10.000 omwentelingen per minuut. Die is met fel opschakelen iets te snel bereikt, we zouden graag zien dat de gearing wat langer zou zijn, of het blok meer toeren kan draaien. Mag ook.Honda CB500F test

Uitrusting: sober maakt overzichtelijk

De we toch met loftrompet aan het blazen zijn; de soberheid. Dat hoor je ons niet vaak zeggen, maar de sobere uitrusting van deze motor verdient een extra compliment. De CB500F heeft geen: instelbare rijmodi, ride-by-wire, traction control, instelbare ABS, led verlichting en dure premium onderdelen. En dat maakt ‘m heerlijk overzichtelijk. Het is gewoon sleutel omdraaien, starten en rijden. Geen gezeik met instellingen of elektronische hulpmiddeltjes maar gewoon ouderwets mens en machine. Vervolgens overtreft die machine alle verwachtingen waardoor het rijden met deze bescheiden Honda echt leuk is.

Design

Smaken verschillen, maar over smaak valt niet te twisten. Het design van de 500cc nakedbike is braaf. Niet uitgesproken, niet spannend, niet sexy. Opzich slim want dan stoot je ook niemand tegen het hoofd (iets dat bijvoorbeeld Ducati wel durft). De motor is ook niet lelijk. Maar het had beter gekund. Dat is eigenlijk alles wat we over het design kwijt willen. De Nederlandse-vlag kleurstelling is trouwens wél geslaagd.Honda CB500F testHonda CB500F test Honda CB500F test

De prijs

Eerlijk gezegd hadden we geen idee van de prijs van de Honda CB500F, voordat we ‘m gingen rijden. Bij het inleveren schatte ik de prijs op een kleine €10.000,-. Ik zat ernaast. Standaard rij je de Honda CB500F al voor €6.699,-. Whuut?! Dit is een goede deal mensen, helemaal voor studenten die met het het geld van de Duo hun A2 rijbewijs hebben binnengehaald. Met deze motor ga je sowieso nog 5 jaar plezier hebben.

Voor wie is de CB500F geschikt?

We hebben deze motor gereden omdat hij als enige het maximale vermogen voor het A2 rijbewijs heeft, zonder dat deze motorisch aangepast hoeft te worden. Maar na een weekje met de Honda gereden te hebben is hij eigenlijk voor veel meer mensen een serieuze optie. Voor wie dan? Mensen die voornamelijk in en rond de stad rijden. Mensen die hun motor voor woon-werkverkeer gebruiken (en onderweg lol willen gebben). En tot slot voor iedereen die opzoek is naar een betaalbare funbike die je na een foutje niet genadeloos afstraft.

Meer info over de Honda CB500F hier. Foto’s zijn gemaakt door Mandy van WeWantAdventure en door Laurens van de redactie.CB500F Burnout

About Author

Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.

Leave A Reply