De MotoGP, de koningsklasse in de motorsport en wordt gezien als de Formule 1 onder motoren. Hier strijden coureurs én teams voor de aller hoogste eer: het MotoGP championship
Hier worden de nieuwste technieken en innovaties ontwikkeld om de motorsport nog beter sneller te maken. Veel technische innovaties zoals launchcontrol, ABS, Hellingshoek ABS, etc. vinden via de MotoGP hun weg naar de straatmotoren.
Rijders
Jorge Lorenzo – 99 – Movistar Yamaha
Marc Marquez – 93 – Repsol Honda
Dani Pedrosa –26 – Repsol Honda
Andrea Dovizioso – 04 – Ducati
Andrea Iannone – 29 – Ducati
Maverick Viñales – 25 – Suzuki
Aleix Espargaro – 41 – Suzuki
Alvaro Bautista – 19 – Aprilia Racing
Stefan Bradl – 06 – Aprilia Racing
Yonny Hernandez – 68 – Octo Pramac Racing
Danilo Petrucci – 09 – Octo Pramac Racing
Jack Miller – 43 – CWM LCR Honda
Bradley Smith – 38 – Monster Yamaha Tech 3
Pol Espargaro – 44 – Monster Yamaha Tech 3
Eugene Laverty – 50 – Aspar MotoGP Team
Nicky Hayden – 69 – Aspar MotoGP Team
Hector Barbera – 08 – Avintia Racing
Mike Di Meglio – 63 – Avintia Racing
Claudio Corti – 71 – Forward Racing
Loris Baz – 76 – Forward Racing
Alex De Angelis – 15 – E-Motion IodaRacing Team
Scott Redding – 45 – EG 0,0 Marc VDS
Fabrieksteams
In de MotoGP zijn de volgende fabrieksteams actief:
- Repsol Honda
- Movistar Yamaha
- Ducati
- Suzuki Ecstar
- Aprilia Racing
Regels voor fabrieksteams
Voor de fabrieksteams gelden andere regels dan voor de ‘open klasse’. Zo mogen de fabrieksmotoren maximaal 20 liter aan brandstof meenemen tijdens de race. Ook mogen ze maximaal 5 motorblokken per seizoen gebruiken. Tijdens het seizoen mogen de motorblokken niet verder ontwikkeld worden en moeten identiek aan elkaar zijn, ontwikkelen kan alleen voor het seizoen. Andere onderdelen mogen overigens wel tijdens het seizoen verder ontwikkeld worden. Deze motoren worden voor het seizoen start volledig gezegeld. Ook moeten de motoren de Magnetti Marelli ECU en datalogger gebruiken, daar mogen ze wel eigen software en sensorpakketten op toevoegen. Ook het testen van de motoren is beperkt, ze kunnen alleen tijdens officiele testdagen testen.
Uitzondering
Echter, er gelden andere regels voor nieuwkomers en merken die na 2013 nog geen race hebben gewonnen. Voor dit jaar gelden deze uitzonderingen voor Ducati, Suzuki en Aprilia. Zij vallen onder de regels van de open klasse.
Open Klasse
In de Open Klasse kunnen privé teams deelnemen. In de MotoGP zijn de volgende teams in de Open Klasse actief:
- AB Motoracing
- Aspar MotoGP Team
- Avintia Racing
- CWM LCR Honda
- E-Motion IodaRacing Team
- EG 0,0 Marc VDS
- Monster Yamaha Tech 3
- Octo Pramac Racing
Regels voor de Open Klasse
De motoren mogen 24 liter brandstof tijdens de races meenemen. De teams mogen 12 motorblokken voor het gehele seizoen gebruiken en deze mogen tijdens het seizoen door ontwikkeld worden. Ook de open teams moeten gebruik maken van de Magnetti Marelli ECU, inclusief datalogger, sensor pakket en software. Wat betreft banden krijgen de rijders maximaal 120 banden per seizoen. Verder zijn er geen restricties voor het testen, maar door de beperkte aantal banden blijven de testdagen beperkt.