Er zijn een aantal zeer fraaie motoren gebouwd, maar er zitten ook een paar enorme mislukkelingen tussen. Hoe er ooit goedkeuring gegeven kon worden voor deze designs? Wie het weet mag het zeggen want deze lelijkerds hadden nooit gemaakt mogen worden.
Aprilia Moto 6.5
Een Italiaanse motorfiets laten ontwerpen door een Fransman. Dat is een goed idee. De golvende lijnen zouden elegant moeten zijn. Maar deze motor heeft meer weg van een geperste citroen.
Suzuki Madura
Een mooie chopper bouwen is een vak apart en wordt eigenlijk alleen goed uitgevoerd door Harley-Davidson. In Japan zijn ze meester van het afkijken en kopiëren van alles dat goed is, om er vervolgens een goedkopere variant aan te bieden. Bij de Suzuki Madura is het kopiëren duidelijk niet gelukt. Dit ding is volledig uit proportie. Het lijkt wel een mislukte speelgoedmotor.
BMW R 1200 CLC
Wat dachten ze bij BMW toen de R 1200 CLC in productie ging? Waren de ontwerpers nog dronken van het oktoberfest? Dat moet haast wel want de CLC is lelijk! De cockpitconstructie is afgekeken van de Harley Electra Glide, bij bij BMW hebben ze er VIER koplampen ingezet. Één was ook genoeg. Is dit de lelijkste BMW ooit?
Ducati Indiana
Er was eens; de Ducati Indiana. Een soort van Japanse cruiser, met Italiaans hart. Eind jaren ’80 dachten ze in Bologna ook te profiteren van het cruiser succes. Maar met de Indiana sloegen de Italianen de plank compleet mis. Hier wil je als Ducati-liefhebber nog niet dood op gevonden worden. Gelukkig was daar een paar jaar later de 916 om alle ellende te vergeten.
Morbidelli V8
Morbidelli in het hoogtepunt van zijn identiteitscrisis. Een pastic, futuristisch design in combinatie met een V8 motorblok. Naast het mislukte design bleek de V8 veel te duur. Geen verkoop succes dus. In 3 jaar tijd werden er 4 exemplaren verkocht. Dat maakt de Morbidelli V8 tot een van de meest zeldzame motorfietsen ter wereld. In 2001 werd de fiets door het Guiness Book of World Records zelfs uitgeroepen tot duurste motor.
Gilera CX125
Wat is hier gebeurt? In 1991 kwam Gilera met deze 125cc 2-takt. Heel veel plastic, een vreemd windscherpmje en natuurlijk de enkelzijdige wielophanging. Zowel voor als achter. Bijzondere techniek, maar mooi kunnen we het niet noemen. Slechts 1 jaar bleef de CX125 in de productie en werd toen weer geschrapt, vanwege de slechte verkoopcijfers.
BMW K1
In 1989 was dit de koning van de snelheid in het Beierse gamma. De BMW K1 heeft alles waar een Duitse motorfiets voor staat: groot, lomp, zwaar en lelijk. Dit 260 kg zware beest produceerde 100pk en kon daarmee (en dankzij die gele wielen natuurlijk) een topsnelheid van 240 km/h halen. Bijna 7000 mensen waren blijkbaar wel gecharmeerd van dit gedrocht en kochten er een.
Bimota Mantra
Hoe heeft het zo mis kunnen gaan? Het Italiaanse Bimota staat normaal gesproken garant gave creaties. Maar, dit geval is anders. Ook al zouden we het willen, de vormgeving van de Mantra valt niet te omschrijven. Echt vanuit iedere hoek is deze Bimota ongekend lelijk. Eigenlijk is het knap dat de Mantra zo mislukt is, want het Ducati motorblok en trallis frame zorgen op zichzelf voor een goede basis (voor een dikke caferacer)
Suzuki B King
En als hekkensluiter hebben we de Suzuki B King in de aanbieding. De B King combineert het motorblok de Hayabusa met een compleet achterlijk design. Wat doen die uitlaten daar? Ze beginnen halverwege de motor en eindigen er drie meter achter.
5 reacties
Ik rij vanaf 1979 motor en na 5 japanners en een Moto Guzzi is mijn Ducati leven
begonnen met een Ducati Indiana.
Toentertijd inderdaad verketterd bij Ducatisten, maar de Indiana was wel rap en super stak
sturend. 3 jaar lang veel plezier mee gehad. Ik rij inmiddels al 27 jaar Ducati .
Heb er 3 en een Thruxton in de schuur staan. Persoonlijk vind ik dat de
Ducati Diavel ook in dit artikel van de lelijkste motoren thuis hoort.
Maar ja, gelukkig smaken verschillen.
Vraag mezelf hardop af ,drink je nu echt elke dag een fles azijn op?
Ik zou eerder verwachten dat de mensen zelf een mening over een bepaald merk en type hebben.
U bent waarschijnlijk meer een Harley fan,goed voor u,maar dring uw mening en /of afkeer niet aan anderen op,niet erg professioneel.
Het artikel is uiteraard met een knipoog geschreven, jammer dat het blijkbaar nogal serieus voor je overkomt. Daarnaast; nee we zijn niet specifiek Harley-fan (www.motorfans.nl/motofun/waarom-harley-rijders-niet-terug-groeten). En tot slot; je bent natuurlijk niet verplicht het artikel te lezen, dus opdringen?
Heb een bmw k1 in het blauw in de garage. Rijdt vorstelijk.
Morbidelli misschien een van de lelijkste
Maar meneer morbidelli is wel een van de
Meest vriendelijke mensen met een mooi
Moto museum in varese een echte aanrader