Review Nishua Enduro Carbon

0

We hebben de Nishua Enduro Carbon getest. Een van de lichtste endurohelmen beschikbaar. In deze review lees je onze ervaringen over deze helm.

Nishua Enduro Carbon specificaties

Nishua is een helmenmerk dat door de Duitse gigant Louis Motorrad is ontwikkeld. Je zou het niet zeggen, maar het is dus een 100% Duitse helm. Een van de populairste modellen van Nishua is de Enduro Carbon. Een helm die zich kenmerkt door zijn lage gewicht en zijn allround enduro gebruik. We beginnen even met de specificaties, later in deze review lees je de praktijkervaring.

Zoals gezegd is de buitenschaal volledig gemaakt van carbon. Dit zorgt ervoor dat deze helm inclusief scherm en vizier slechts 1150 gram weegt. Dat is echt ongekend licht. De buitenschaal komt overigens in twee maten. Standaard wordt de helm geleverd met een helder vizier en wordt er een Pinlock-lens meegeleverd in de doos (anti-beslaan). Binnenvoering is uitneembaar en wasbaar. Ook is diezelfde binnenvoering voorzien van Coolmax, een materiaal dat je koel moet houden. De helm komt met afneembare enduroklep. Ook is er rekening gehouden met brildragers door een uitsparing voor de brillenpootjes. Uitgebreide ventilatiekanalen vind je op de kin, voorhoofd en achterhoofd. Sluitsysteem werkt met behulp twee metalen D-ringen.Nishua Enduro Carbon review

Praktijk review

Tot dusver in een notendop de theorie over de Nishua Enduro Carbon helm. Hieronder vind je onze praktijkervaringen.

Pasvorm

Te beginnen bij de pasvorm van de helm. Een van de belangrijkste eigenschappen, aangezien je een helm soms uren achter elkaar moet dragen. Toch is het moeilijk om hier een universeel oordeel over te vellen. Dat komt door de vele verschillende hoofden die er zijn. Een helm die bij mij lekker zit hoeft niet bij iedereen comfortabel te zijn. Mijn ervaringen over de pasvorm van de Nishua Carbon waren echter zeer positief. De helm zit erg lekker (mede door dat hij zo licht is) en heeft een zeer fijne binnenvoering. Danzij de Coolmax-voering blijft de binnenvoering droog en comfortabel, ook als je transpireert.

Aerodynamica

Naast de pasvorm is ook de aerodynamica van een helm zeer belangrijk. Dit zorgt er mede voor hoeveel kracht er op je hoofd komt te staan bij het rijden met hogere snelheden. Opvallend aan de Nishua is natuurlijk zijn grote enduro-klep. Je zou zeggen dat deze veel wind vangt, wat niet ten gunste komt van de aerodynamica van de helm. Maar tijdens het testen viel dat ontzettend mee. Doordat er slimme gaten in de klep zijn aangebracht, kan de wind er gemakkelijk doorheen. Dit zorgt ervoor dat je de klep nauwelijks voelt zitten tijdens het rijden. Met twee knopjes aan de zijkant is de klep af te stellen, dit kan veel schelen mocht je toch last krijgen van de wind.

Verder heeft de voorkant van de helm een puntige vorm. Dit ziet er niet alleen cool uit, maar zorgt er ook voor dat de wind breekt, en langs de zijkant van de helm naar achter wordt gestuurd. Om er voor te zorgen dat de helm niet gaat liften is er aan de achterkant een plastic spoiler gemonteerd. Niet overdreven opzichtig en zeer functioneel. Met de aerodynamica is het dus dik in orde.Nishua Enduro Carbon review

Gezichtsveld

Wat mij nog meer opviel tijdens het maken van de review voor deze Nishua Carbon Enduro, is het enorme zichtveld. De helm is natuurlijk geïnspireerd op de crosshelmen, waarbij goed zicht zeer belangrijk is. Deze helm heeft een enorm vizier, dat zorgt voor lekker veel zicht. Vooral op verticaal vlak, aan de zijkanten loopt het vizier niet super ver door.

Ventilatie

Bij een enduro-helm gaat het allemaal om koel blijven. Serieus motorrijden kan een flinke inspanning zijn. Daarom is goede ventilatie belangrijk. En dat is precies hetgeen wat de Nishua je geeft. De grote ventilatieschachten op de kin zorgen voor een flinke dosis frisse lucht en ook het kanaal op het voorhoofd is goed. Deze is bovendien makkelijk te bedienen met handschoen aan. Mocht dat niet genoeg zijn kan je altijd het vizier open zetten. Enige nadeel is dat het vizier niet op een kiertje kan. Het is dicht, of een flink stuk geopend.Nishua Enduro Carbon review 3

Geluid

Voor de mensen die opzoek zijn naar de stilste helm ter wereld, dat is deze Nishua Carbon niet. Maar echt luidruchtig kan ik ‘m ook niet noemen. Zelf rij ik altijd met oordoppen, iets dat ik iedereen aanbeveel die zijn gehoor lief is. Met oordoppen in kan deze helm uren lang gedragen worden zonder gek te worden van het geruis. Prima dus!

Prijs

Ook qua prijs is er niks te klagen over de Nishua Enduro Carbon. Deze helm wordt door Louis voor €299 verkocht. Als je dat vergelijkt met de concurrentie, is dat een scherpe prijs. Zo is de Shark Explore-R in carbon 100 euro duurder. De AGV AX-8 in carbon is zelfs 150 euro duurder. Om maar niet te spreken over de Schuberth E1 (v.a. €570) en de Arai Tour X4 (ook v.a. €570). Goedkopere Enduro-helmen zijn er wel. Dan heb je bijvoorbeeld de Caberg Tourmax (€240, en niet verkrijgbaar in carbon). Qua gewicht is deze helm echter bijna een halve kilo zwaarder.

Eindconclusie Nishua Enduro Carbon test

Als je dit hierboven allemaal leest, lijkt er niks aan te merken te zijn op deze helm. En eigenlijk is dat ook zo. Jammer is wel dat de helm geen zonnevizier heeft. Er wordt enkel een helder vizier meegeleverd. Verder valt er eigenlijk niets op deze helm aan te merken. Zeker niet als je de prijs daarbij in je achterhoofd houdt. Ben je opzoek naar een extreem lichte, goed ventilerende, mooie en betaalbare helm? Zoek niet verder en koop deze.

Mocht je perse een zonnevizier willen en vind je carbon maar lelijk, dan is er ook nog de Nishua Enduro GT (€199).Nishua Enduro Carbon review

Gerelateerde artikels

About Author

Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.