Premier Helmets is een van oorsprong Amerikaans bedrijf, dat tegenwoordig gevestigd is in Italië. Daar maken ze premium helmen, met een Italiaans oogje voor detail. De Premier Touran Carbon kregen we toegestuurd om eens te testen. En zodoende.
About Premier Helmets: de historie
Eind jaren ’50 werd Permier Helmets opgericht in het zonnige Californië. Toch bleek er meer kansen te liggen in de Europese markt en zo werd de productie en het ontwerp van de helmen verplaatst naar het enige Europese land dat hier geschikt voor is: Italië. Daar werd het merk verder opgebouwd. Van simpele jethelmen tot high-end racehelmen. Grote namen als Franki Chili, Ruben Xaus, Troy Bayliss en Marc Marquez raceten met de helmen van Premier.
Vandaag de dag heeft Premier een uitgebreide collectie, waarbij een sprekend Italiaans design en een vleugje retro het recept zijn voor iedere nieuwe helm die Premier ontwikkeld.
Premier Touran Carbon
De helm die we kregen om eens stevig aan de tand te voelen heet de Premier Touran Carbon. De Touran is een sportieve motorhelm die verkrijgbaar is in diverse kleurstellingen. Wij kozen voor de helm met alleen een blanke laklaag, waardoor de carbonvezels goed zichtbaar zijn. De Premier Touran is standaard voorzien van zonnevizier en pinlockvizier. Adviesprijs van deze Touran Carbon is €359,-. Wil je ‘m zonder carbon is ie €299,- en in het matzwart wordt een prijs van €279,- geadviseerd.
In de doos
De Premier helm wordt geleverd in een doos die niet veel afwijkt van ieder andere helmendoos. Aan de zijkant van de binnenkant vind ik twee langwerpige piepschuim platen. In het midden de helm, keurig verpakt in een stoffen hoes. Het pinlock vizier wordt er los bijgeleverd zodat deze naar eigen keuze gemonteerd kan worden. Hier later meer over. Tot slot vind ik nog een klein boekwerkje over waarschuwingen betreft het gebruik van het product. Niet echt interessant. Ook is er een papiertje meegeleverd waarin wordt verteld dat de helm online geregisseerd kan worden. Dit zou extra voordelen hebben. Heb ik niet gedaan.
Magisch: het design
Wauw, wat een helm. Bij het uitpakken wordt ik direct enthousiast. Ik zie meteen dat hier Italiaanse ontwerpers mee bezig zijn geweest. Compact, gestroomlijnd en goed afgewerkt. Alles wat je verwacht van een helm in deze prijscategorie. En ja ik geef het toe, ik heb een zwak voor fraaie producten (zie mijn Ducati Monster). Toevallig zijn deze vaak van Italiaanse komaf. Maar eerlijk, een mooie helm vind iedereen belangrijk toch? Dus dat doet deze Premier Touran erg goed. Deze carbon-versie is enkel afgewerkt met een blanke laklaag, waardoor de afwerking van de buitenschaal goed te zien is.
Helmschaal: vederlicht carbon
Naast het design is ook het gewicht een absoluut pluspunt van deze helm. Met 1300 gram is mijn carbon-versie extreem licht. En dat merk je zeker. Tijdens het rijden had ik nauwelijks het idee dat er een helm op mijn kop zat. Een erg prettige ervaring. De Touran wordt trouwens standaard geleverd met een buitenschaal die bestaat uit een mix van dyneema, carbon en aramide.
De binnenschaal is van EPS (polystyreenschaal) en is in twee maten uitgebracht. Dat komt ten goede van de pasvorm. Hoewel deze bij ieder hoofd anders ervaren zal worden ben ik erg te spreken over het comfort van de helm. Hij zit gewoon erg lekker, ook na een paar uur rijden.
Complimenten voor:
Waterdicht: afgelopen periode heeft het nogal eens geregend in Nederland. Tijd genoeg om ook de condities in slecht weer te analyseren. Conclusie: uitstekend. Komt niks doorheen en het vizier is zo gevormd dat als deze op een kier staat, er geen regen naar binnen komt.
Aërodynamica: de enorme spoilers achterop de helm zitten er niet voor de sier. De lucht wordt perfect langs de helm heen gevoerd waardoor nekspieren à la Arnold Schwarzenegger niet vereist zijn.
Pinlock: Het vizier is Pinlock prepaird, en dat betekent dat het mogelijk is om er een Pinlock-vizier in te zetten. Hier mee wordt eigenlijk een dubbel vizier gecreëerd en is het beslaan in vochtige omstandigheden voorgoed verleden tijd. Het mooie is dat het Pinlock-vizier al is meegeleverd in de doos, waardoor je zelf kan kiezen wanneer je ‘m er in zet.
Draagcomfort: de Premier Touran is een comfortabele helm. De binnenschaal moest even wennen aan mijn hoofdvorm, maar eenmal gevormd voelt de binnenkant aan als een soort hoofdkussen. Top dus.
Communicatiesysteem: Eerder dit jaar mocht ik ook de nieuwe Cardo Scala Rider Smartpack testen. Dat deed ik met behulp van deze helm. In Premier een uitgebreide collectie is te lezen dat het communicatiesysteem binnen een half uur geïnstalleerd was. Dat is dus goed te doen in deze helm.
Rijervaring: veel windruis
Er zit echter één grote maar aan deze helm. Hij is niet bepaald stil. Ik heb het gevoel dat ik constant in de uitlopers van een tornado aan het rijden ben. Op korte stukken gaat het wel, maar langer dan een half uur rijden wordt het gesuis echt storend. Oordoppen helpen zeker, maar het windgeluid blijft wel hoorbaar. Misschien moeten de heren van Premier toch maar een keer bij Schuberth op de koffie, daar valt namelijk nog genoeg van te leren op het gebied van geluidreductie.
Wellicht heeft het iets te maken met de dunne carbon buitenschaal, maar om eerlijk te zijn interesseert de oorzaak mij niet zoveel. Dit moet gewoon beter kunnen.
Conclusie
Deze helm maakt indruk met zijn super strakke design. Ook zijn draagcomfort is uitstekend. Maar het overmatige windgeruis blijft voor mij wat onwennig. Voor een adviesprijs van €359,- mag je naar mijn optiek meer verwachten. Vind je het niet erg om met oordoppen te rijden en is carbon een pre? Dan is dit een van de dikste helmen die op dit moment beschikbaar is.
Kopen? Matzwart is ongeveer €219, de carbonversie kost €309,-.