Uitgebreid getest: 2 delig leren motorpak van Furygan

1

Hoe is het om met een leren pak op de motor te rijden? Wat is de juiste pasvorm en voor welke weersomstandigheden is zo’n leren overal geschikt? Allemaal vragen waar we in dit artikel achter gaan komen. Van Furygan kregen wij de compleet nieuwe Brutale Evo III motorjas in combinatie met bijpassende Veloce motorbroek toegestuurd om deze te testen. Een mooie gelegenheid om gelijk bovenstaande vragen onder handen te nemen.

Furygan Brutale Evo III leren motorjas

Even een korte introductie van de Brutale Evo 3, de leren motorjas waarmee we de test hebben gedaan. Dit is een jas die de mix maakt tussen sportieve pasvorm en de meer urban/streetfighter look. Qua maatvoering zit deze jas gewoon zoals een tweedelig leren combi hoort te zitten. Goed strak, licht voorovergebogen en voorgevormd in sportieve zithouding. Het uiterlijk is simpel maar bruut gehouden. Niet die schreeuwerige poespas, maar gewoon zwart met de herkenbare Furygan logo’s. Wat betreft specificaties is de Brutale ready to race. De jas is opgebouwd uit 1,4mm dik rundleer. Zachte maar effectieve D3O protectie in ellebogen en schouders zijn standaard, rugprotector is optioneel. Cruciale delen van de jas zijn 3 keer gestikt om scheuren te voorkomen. De jas is uitgevoerd met uitneembare thermovoering zodat rijden tijdens koude dagen ook aangenaam blijft.

Adviesprijs van de Furygan Brutale Evo 3 is €371,86
Furygan Brutale Evo III

Furgan Veloce leren motorbroek

Met de Brutale Evo III kan de Furygan Veloce motorbroek gecombineerd worden. Qua stijl en functionaliteit sluiten deze twee producten goed op elkaar aan. De leren broek is net als de jas uitgerust met 1.4mm dik rundleer. Stiksels zijn extra versterkt. Op de kuiten en in het kruis is de broek uitgerust met rekbaar cordura. Dit is een slijtvaste, maar comfortabele stof die er voor moet zorgen dat de broek op deze delen lekker zit. Fijne en flexibele D30 knie- en heupprotectie worden mee geleverd. Tot slot is de Veloce uitgerust me kneesliders, waardoor je met deze broek direct door kan richting het circuit.

Met behulp van een rits aan de bovenkant van de broek kunnen de twee delen van het motorpak met elkaar verbonden worden. In tegenstelling tot de Brutale, heeft deze Veloce broek geen uitneembare thermovoering.

Adviesprijs van de Furygan Veloce leren motorbroek is €247,90.
Furygan Veloce motorbroek

Furygan AFS-19 racehandschoen

Om het helemaal af te maken droegen we tijdens de test de topper van handschoenenlijn van Furygan; de vernieuwde AFS-19. Deze langere zomerhandschoenen zijn eigenlijk perfect bij het dragen van een leren motorpak. Dit omdat de handschoen vol met bescherming zit, die je handen optimaal moeten beschermen tijdens de extreme omstandigheden van het circuit. Cool aan de AFS-19 is de flexibiele hardparts op de knokkel van de handschoenen. Doordat deze alleen aan de voorkant is vastgezet aan de handschoen, is een vuist maken met deze handschoenen aan heel eenvoudig. De harde knokkelbescherming hoeft daarom niet mee te buigen met je hand, maar blijft gewoon rechtop staan.

Adviesprijs van de Furygan AFS-19 motorhandschoen is €99,13.


In de praktijkCB500F Burnout

Genoeg over de theorie, hoe houdt het Furygan motorpak zich in de praktijk? Een leren motorpak is gemaakt om strak te zitten, het leer moet voelen als een tweede huid. Het kan even duren voordat je aan dit gevoel gewend bent, helemaal als je nooit eerder een sportieve leren motorkleding droeg. Ook ik moest flink wennen aan dit gevoel. Je zit helemaal omsloten en vrij bewegen lijkt ineens onmogelijk geworden. Toch geeft dit ook een gevoel van veiligheid. Ik betrapte mijzelf erop al flink aan het gas te hangen. Knietje naar buiten, ellebogen naar binnen ging ik bochtje in, bochtje uit. Het was net Valentino Rossi die in een nieuw Furygan-pak door de straten van Utrecht scheurde.

Meer productreviews lees je hier

Brutale Evo III jas

De Evo III heeft een mooie afwerking en erg soepel leer. De jas is voorzien van twee buitenzakken en een binnenzak. Eigenlijk zit alles wat je in deze zakken propt in de weg, juist omdat het leer zo strak op je huid zit. Buitenzakken zijn moeilijk te beheren omdat de mouwen zo zijn gevormd dat ze niet ver naar binnen kunnen draaien. Vanwege mijn lichaamslengte en gewicht (195cm bij 70kg) was het kiezen van de juiste maat nog even lastig. Het werd een S’je. Grote nadeel was dat hierdoor de mouwlengte een paar centimeter te kort kwam. Verder zit de Brutale zoals een sportief leren jas hoort te zitten. Strak en voorgevormd in racepositie.Furygan Brutale Evo III

Veloce broek

De Veloce motorbroek sluit met behulp van een rits aan de bovenkant aan op de jas. De rekbare stof aan de rits zorgt ervoor dat het aan elkaar ritsen redelijk gemakkelijk gaat. Net als bij de jas is de Veloce broek eigenlijk iets te kort voor mij. De sluiting is gedaan met behulp van vier drukknopen en een rits. Tot dusver zitten de drukknopen er nog aan, iets dat ik eigenlijk niet verwacht had. In het kruis en bij de enkels zit geen leer, maar uittrekbare stof. Dit zorgt ervoor dat het mannelijk lid zich nog kan voorzien van voldoende bloedtoevoer. Heren met dikke enkels hoeven de Veloce niet te laten liggen, aangezien dit deel gewoon mee rekt.

Enige nadeel van deze broek: er zit geen thermovoering bij. Dus wanneer je bij koudere temperaturen gaat rijden  zijn vooral je benen de pineut. De jas is namelijk wel voorzien van een (uitstekende) thermovoering.

AFS-19 handschoenen

De AFS-19 handschoenen zijn erg fijn. Ze zijn wat langer waardoor de mouwlengte van de jas wordt gecompenseerd. De meebuigende knokkelbescherming zijn ook erg chill. Semi geperforeerd leer zorgt ervoor dat de handschoen goed ventileert, maar niet te koud is bij minder zomerse temperaturen. Het leer is erg dun en soepel waardoor het gevoel met het stuur optimaal is.

Comfort

Wie denkt dat hij een leren motorpak koopt voor het comfort, komt bedrogen uit. Dit is niet comfortabel! Maar wel gruwelijk vet. Naar mijn mening is zo’n leren pak nog steeds het stoerste wat een motorrijder kan aantrekken. De protectie waarmee dit Furygan pak is uitgerust zijn trouwens wel heel chill. De D30 stukken zijn flexibel, dun maar toch CE2 gekeurd.Furygan AFS-19 motorhandschoen

Aankleden

Ook in de praktijk ervaren. Voor het aan en uittrekken van een leren combi kan je rustig een kwartier uittrekken. En dat zonder te overdrijven. Om dit proces te vergemakkelijken adviseer ik het gebruik van onderkleding. Als je wat getranspireerd hebt kan de binnenvoering blijven plakken aan je huid. Zo wordt het uittrekken van je pak echt een drama. Onderkleding voorkomt dit en laat het leer lekker over je armen en benen glijden.

Weer

Op de eerste dag dat ik het pak ging testen, was het precies die ene dag dat het 30 graden was in Nederland. De jas en de broek zijn niet geperforeerd waardoor het rijden bij deze temperaturen ronduit verschrikkelijk is. Zo’n leren motorpak is dan echt veel te warm.

Twee weken later had ik mijn eerste ervaring met de regen. Hoewel bij de specificaties staat dat het pak met een waterdichte coating is behandeld, bleef ik niet droog. Vooral het kruis liet als eerste water door. Dus ook in de regen krijgt dit pak (of ieder leren pak) van mij een negatief rijadvies.

Tot slot heb ik ook nog even gereden tijdens temperaturen die zich nauwelijks boven het vriespunt bevonden. Met de thermovoering, thermo-onderkleding en nog een extra windstopper ging ik op pad. Om vervolgens 45 minuten later volledig verkleumd aan te komen op de eindbestemming. Rijden in koude omstandigheden bleek ook weinig succesvol.

Maar toch, alle andere dagen waarbij het droog is en de temperatuur tussen de 10 en 25 graden schommelt is het rijden in dit Furygan motorplak geweldig. Ventilatie is dan gewoon goed, lichaamstemperatuur blijft aangenaam en het leer gaat steeds meer naar je lichaam staan.Praktijktest Furygan leren motorpak

Veiligheid

Over misschien wel het belangrijkste van het motorpak kan ik eigenlijk niks zeggen: de veiligheid. Dat komt namelijk omdat ik (nog) niet ben gevallen met het pak. Toch stellen de specificaties van de kleding me aardig gerust. Het leer is net zo dik als bij professionele racepakken, de slijtvastheid is geoptimaliseerd en de protectiestukken zijn van hoogstaande kwaliteit. Misschien was het wel deze gedachte die er voor zorgde dat ik harder en platter door de bocht durfde. Het veilige gevoel is in ieder geval prominent aanwezig.


Pasvorm leren motorpak

Mocht je zelf opzoek zijn naar een nieuw leren motorpak, dan heb ik een paar tips voor je wat betreft pasvorm. Zoals al blijkt uit bovenstaand artikel moet een leren pak echt strak zitten. Het is als een tweede huid. Het leer is een natuurproduct en gaat zich nog vormen naar jou lichaam. Hoe langer je het pak draagt, hoe meer het jou vorm krijgt. Koop het pak daarom eerder een maatje kleiner dan je in eerste instantie zou zeggen.

Onderhoud leren motorpakleather-treatment

Daarnaast heb ik ook nog wat tips over het onderhoud van een leren motorpak. Want dat vergt nog wel wat aandacht. Standaard is het pak vanuit de fabriek ingespoten met waterafstotende spray. Ik adviseer je het pak af en toe opnieuw in te sprayen. Niet zozeer om het leer waterdicht te maken (dat lukt je toch niet), maar meer om het vuil niet in het leer te laten trekken.

Als je het goed wilt doen moet je na iedere rit het pak even schoonmaken met een vochtig doekje en water. Daarnaast heeft het leer af en toe een beetje vettigheid nodig, waardoor het soepel en fris blijft. Doe dit als je merkt dat het leer wat droger wordt. Have a safe trip!

Prachtige foto’s zijn gemaakt door Mandy van WeWantAdventure

Gerelateerde artikels

About Author

Ik ben Laurens, 23 jaar en trotse eigenaar van de website waar je nu van leest. En tevens trotse eigenaar van een Ducati Monster 900 die slechts een jaartje jonger is dan ikzelf.

1 reactie

  1. Zeer zorgvuldig en grondig uitgevoerde test. Daarnaast zeer informatief beschreven met veel extra informatie.
    Complimenten. Ik heb nu reeds een aantal van jouw verhalen gelezen en dat is met groot plezier en in de wetenschap dat het zeer nuttig en zeer informatief zal zijn.

Leave A Reply