We hebben vaker exclusieve motorfietsen gezien. Handgebouwd met exotische materialen en voorzien van uitzonderlijke specificaties. Nu is er een nieuwe hyper exclusieve superbike, uit ons eigen Nederland. Maak kennis met de baanbrekende VanderHeide motorfiets.
Gebroeders Van der Heide
Nederland is een ondernemend land. Een land waar dromen worden nagejaagd. We kennen allemaal de namen Spyker en Donkervoort. Exclusieve automerken van Nederlandse bodem waar we stiekem allemaal best trots op zijn. De gebroeders Rolf en Sjors Van der Heide voelden ook de behoefte om iets bijzonders te doen, iets baanbrekend. De droom om een eigen motorfiets te bouwen werd gecombineerd met de inspiratie die Rolf haalde uit zijn werkervaring. Hij werkte onder andere voor Spyker en Carver en specialiseerde zich in het gebruik van het extreem lichte carbon. Dit resulteerde in het idee een exclusieve en ultra geavanceerde superbike te bouwen.
VanderHeide Motorcycles
En zo ontstond de oprichting van het bedrijf VanderHeide Motorcycles. Vervolgens werd er vijf jaar lang gewerkt aan de ontwikkeling van de eerste echte motorfiets. Te beginnen met het ontwerp. Nederlandse ontwerper Michiel van den Brink zorgde voor de eerste schetsen, later werd er door de broers een compleet een 1:1 model van klei gemaakt. Deze werd letterlijk bijgeschaafd tot aan perfectie. Het ontwerp werd vervolgens digitaal gemaakt om zo verder te bouwen aan de eerste VanderHeide. Rolf van der Heide werd verantwoordelijk voor de technische uitvoering van het project, broer Sjors nam de organisatorische taak op zich.
Carbon
Een van de dingen die dit stukje Nederlandse vakmanschap zo bijzonder maakt is het veelvuldig gebruik van carbon. Dan hebben we het niet over een carbon spatbordje of over een tankcover van het exclusieve materiaal. Nee, deze VanherHeide motorfiets is nagenoeg volledig van carbon opgebouwd. Het monocoque frame, de achterbrug, de voorvork, de wielen en uiteraard de volledige buitenschaal, allemaal carbon. Leuk detail; voor deze motor werd het zelfde soort carbon gebruikt als bij de Pagani Huyra. Resultaat: een drooggewicht van 165 kg in racesetting en 175 kg in straatlegale setting.
Vering
Naast het veelvuldig gebruik van carbon, is er nog iets aan deze motor dat de aandacht verdient. Dat is het ophangsysteem. Aan de voorkant zien we een dubbele wishbone, met het binnenwerk van de Öhlins TTX 36 veer. Volgens de heren zelf heeft dit systeem bijna dezelfde eigenschappen als die van een gewone Upside Down voorvork, maar met een veel minder ‘duikend’ effect tijdens het remmen. Dat betekend harder en later remmen, dus snellere rondetijden.
Ook opvallend is de voor- en achterdemper, die in een rechte lijn tegenover elkaar zijn geplaatst. Op deze manier heffen ze elkaars krachten op. Een constructie die in autoracerij al vrij gangbaar is, maar nog nooit eerder in een motor werd toegepast. VanderHeide besloot daarom direct het ophangsysteem te patenteren. Slim!
Specificaties
Goed, wat kunnen we nog meer van deze machine zeggen? Er ligt een Aprilia V4 motorblok in, goed voor 201 pk op het achterwiel. Mocht je alleen willen gaan racen kan ook het Superbike-blok van Aprilia geleverd worden. Deze heeft 230 pk aan boord. Daarnaast hebben we 17″ 5-spaaks velgen, uiteraard van carbon. We hebben een handgemaakt zadel van fijn rundleder. Cockpit is uitgerust met full-color TFT LCD scherm. Tot slot hebben we nog een setje HP Corse uitlaten, die er voor gaan zorgen dat iedereen met zijn fototoestel gereed staat als jij langs komt rijden.
Prijs
Je wil ‘m hebben he? Wij ook. Er is echter nog één klein obstakeltje te overwinnen. Dat is het prijskaartje van €150.000,-. Goed, mocht dat nou geen probleem zijn (dat kunnen we ons zeker voorstellen bij zo’n gaaf ding) dan moet je even snel zijn met bestellen. Er gaan er namelijk maar 25 gebouwd worden. Deze 25 kunnen wel volledig gepersonaliseerd worden. Zelfs het chassis wordt op lengte en gewicht van de bereider afgesteld.
Even hier klikken voor het contactformulier, dan heb jij binnenkort de bruutste motor (van Nederlandse komaf) ooit gebouwd in de garage staan.
2 reacties
Deel Twee van het designproces staat nu ook online: http://www.ateliervandenbrink.com/single-post/2016/09/05/VanderHeide-carbon-fiber-motorcycle—Design-process—Part-II
Hallo motorfans! Michiel van den Brink hier.
Ik heb een artikel geschreven dat jullie wel interessant zullen vinden. Het is een geïllustreerd verslag van het designproces.
Deel 1: http://www.ateliervandenbrink.com/#!VanderHeide-carbon-fiber-motorcycle-Design-process-Part-I/ab76g/57c405adc750095fcaa1093c
Enjoy!
Deel 2 volgt binnenkort en daarin zal ik laten zien en omschrijven hoe het 1:1 kleimodel tot stand is gekomen.