‘S wereldse beste motorontwerper zijn laatste werk: Tamburini T12

0

Ducati 916, MV Agusta F4, Bimota DB1. Zomaar wat namen uit de lijstje werken van Massimo Tamburini. Zonder twijfel de beste motorontwerper die we deze wereld ooit gezien heeft. Twee jaar geleden kwam Tamburini te overlijden, waardoor zijn lijst van adembenemende motorfietsen tot een einde kwam. Maar niet voordat we een ode hebben gebracht aan zijn laatste model. Maak kennis met de Tamburini T12 Massimo.

BMW S1000RR

Tamburini bouwde zijn laatste creatie op basis van de BMW S1000RR. Een van de snelste straatlegale superbikes van het moment. Maar volgens Tamburini nog lang niet snel genoeg. Hij bouwde de S1000RR om tot een pure racemachine waarin verlichting, richtingaanwijzers, kentekenplaat en standaard geen dienst meer doen.   Alle onnodige poespas wordt vakkundig van de BMW verwijderd, waardoor een gewichtsbesparing van ruim 25 kilogram gerealiseerd wordt.

Lichter dan licht

Maar ook onder de kap vind een transformatie plaats. Het traditionele plaatwerk moest wijken voor lichtere carbon exemplaren. Het nieuwe subframe is nu van het exotische magnesium, net als de gesmede wielen. De benzinetank werd verplaatst naar onder het zadel om zo het zwaartepunt van de motor zo laag mogelijk te krijgen. Mocht je denken dat daar de standaard benzinetank voor is gebruikt; mooi niet! In de T12 wordt de brandstof bewaard in een carbon variant. Een gewichtsbesparing waar je vrouw jaloers op kan zijn! De motor weegt slechts 154 kilogram droog (rijklaar is dat ongeveer 20 kilo erbij).Massimo-Tamburini-T12-studio-11

Powerrrrr

De standaard BWM S1000RR wordt geleverd met een vier-in-lijn 1000cc motorblok. De krachtbron perst een slordige 200pk op het achterwiel. Een knap kunstje van de Beierse ingenieurs. Maar er zit meer potentie in het blok. Dat bewees Tamburini met zijn laatste project. Het vermogen van zijn T12 is namelijk opgeschroefd naar een dikke 230pk.

En wat nog meer?

Er is extreem veel aangepast aan de S1000RR. Kort gezegd is geen boutje ongemoeid gelaten. Een van de mooiste aanpassingen is het trellisframe dat zich onder het carbon omhulsel ontpopt. Het frame is volledig custom én uniek. Het resulteert in een stijver chassis en dus een beter weggedrag. Ook bijzonder is de enkelzijdige achterbrug waarmee de T12 is uitgerust. Het zes-spaakse achterwiel komt daardoor lekker bloot te zitten; en dat is genieten!Massimo-Tamburini-T12-action-10

Kleine dingetjes als (op de MotoGP gebaseerde) Öhlins vering en Brembo remklauw- en schijven zijn onder al dit geweld nog nauwelijks noemenswaardig.Massimo-Tamburini-T12-studio-16

Arrow uitlaat

Een van de absolute hoogtepunten van de Tamburini T12 Massimo is de custom-made Arrow uitlaat. De einddemper (voor zover aanwezig) is fraai weggewerkt in de zijkant van de machine. Dat doet ons een beetje denken aan de 1299 Panigale van Ducati.Massimo-Tamburini-T12-studio-04

Geschikt of geschift?

Wauw, dit is werkelijk een van meest geavanceerde en tevens mooiste motoren die we ooit voorbij hebben zien komen. Dat maakt de Tamburini T12 Massimo een absolute droommotor. Maar misschien is dat ook wel de enige functie van deze brute machine. Hij is wordt niet toegelaten op de openbare weg en is daarom eigenlijk alleen geschikt voor privécollecties van de rijken der aarden. Dat is jammer, want deze motor is veel te schoon en veel te bijzonder om te worden weggestopt in de garage ergens diep in de zandbak van een oliestaat. Dan maar in een openbaar museum? Nee dat ook niet, want we willen deze maniak in actie zien, we willen ‘m horen, we willen ‘m ruiken. We willen ‘m zien werken!

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan: deze schone is van jouw voor een schamel bedrag van €300.000,-. Wees er snel bij want op is op. Hoeveel er precies gebouwd gaan worden is onbekend, maar als je interesse hebt (dat heb je sowieso), kijk dan even HIERMassimo-Tamburini-T12-studio-05

Video

Daarom hebben we een klein filmpje. Dit is voorlopig waar we het mee moeten doen.

About Author

Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.

Leave A Reply