Segoni Special: Italiaans vakmanschap in haar puurste vorm

0

Segoni Special, een Italiaans bedrijf dat motorfietsen bouwt en customized. Ontstaan uit passie, emotie en ongekende liefde voor motoren. Dit is vakmanschap in haar puurste vorm.

Afgelopen jaar werd de legende Segoni Special nieuw leven ingeblazen door de zoon van Giuliano Segoni, oprichter van het bedrijf in 1971. Het plan: de oude Segoni Special herbouwen, maar dan met de modernste technieken en de meest exotische materialen. En dat is behoorlijk gelukt, maak kennis hun eerste model, de Segni Special G800 Oro.

G800 Oro

Het eerste model van de Italiaanse motorbouwer is de G800 Oro. Een oogstrelende machine, opgetrokken uit hoogwaardige racematerialen als carbon en titanium. Het lijnenspel van de G800 verwijst terug naar het model uit 1974 en is niets minder dan een gestroomlijnde caferacer met oogstrelende details. De motor is gebouwd met enkel de beste materialen en onderdelen, waardoor het lijstje van specificaties best imponerend is.Segoni Special

Specificaties

We beginnen met het frame: gebouwd van molybdenum staal dat onder andere gebruikt wordt in raketmotoren (veel sterker, corrosiebestendiger en kan beter tegen temperatuurwisselingen dan gewoon staal). Alsof dat nog niet genoeg is, is het frame gecoat in 24 karaat goud. De swingarm is op zijn beurt gemaakt uit een stuk aluminium en weegt slechts 4,5 kilogram.

Het kappenomhulsel van de motor bestaat volledig uit één stuk hoogglanzend carbon en is afgewerkt met een subtiel goud en rood lijntje. Velgen zijn in bijpassende kleur meegespoten. Laat het designwerk maar aan de Italianen over. Zitten doe je trouwens op een fraai handgestikt zadel van vederzacht runderleer waar je het liefst de hele dag op blijft zitten.Segoni Special seat

Als er met de rechterpols een draaiende beweging gemaakt wordt komt de vier-in-lijn van Kawasaki’s Z800 tot leven. Met hoog opgetrokken wenkbrauwen zult u voorgaande zin nog eens overlezen, maar inderdaad een Japans motorblok in een 100% Italiaanse motorfiets. Hoe dat kan? We hebben ons laten vertellen dat hiervoor is gekozen uit eerbetoon aan de eerste Segoni uit 1974. Die werd destijds aangedreven door een K900 blok van datzelfde Kawasaki. Het blok is overzichtelijk, betrouwbaar en produceert een respectabele 113 pk. Decibellen worden opgewekt door de vier uitlaatpijpen van Arrow en doen meer denken aan de negende symfonie van Mozart dan aan het verbranden van het mengsel benzine en lucht.Segoni Special exhaust

Elektronische afstelling bleef niet ongemoeid en gebeurt nu onder de vleugels van Magneti Marelli. Juist, het zelfde bedrijf dat de elektronica regelt voor alle motoren uit de MotoGP. De dubbele M4 monoblocks van Brembo vormen een betrouwbaar anker voor als het Italiaanse paard onbedoeld op hol slaat (die kans is aanwezig). Met het inknijpen van de rechter stuurhendel wordt er met gepaste G-krachten een halt toegeroepen aan de magnifieke acceleratie .

Gewicht

Om nog even aan het gewicht te denken zijn er O.Z. racevelgen geplaatst, gevormd uit één stuk aluminium. Dat brengt het totaalgewicht van de motor op slechts 170 kilogram. Wat neer komt op een vermogen/gewichtsverhouding van 1,5 kg per 1 pk.Segoni Special tank

Prijs (wat een koopje)

Enthousiast geworden? Dat is mooi want we zien deze schone graag rondrijden op de Nederlandse wegen. Er zijn nog 18 exemplaren beschikbaar dus wees er snel bij. Oh en vergeet je zak met spaargeld niet, aan de Segoni hangt een prijskaartje van 58.000 euro. Bestellen kan via de website.

Mocht je nou wel enthousiast geworden zijn, maar geen zin hebben om op een veredelde Kawasaki rond te rijden? Customizen van jouw eigen motor doen de heren van Segoni ook onder de naam Segoni Corse. Dan weet je in ieder geval zeker dat er iets grandioos gebouwd gaat worden._AF_3819 _AF_3731 _AF_3741

Foto’s door: Alice Franchi

About Author

Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.

Leave A Reply