Het Australische PGM bouwt eerste productie motor met een 2-liter V8 motorblok. Maak kennis met deze brute PGM V8.
Met de PGM V8 wilde brein achter het concept, Paul Maloney, de eerste productie motor met een V8 motorblok gaan bouwen die speciaal ontwikkeld is voor een motorfiets. Dus geen Chevy V8 blok in een versterkt frame, maar helemaal vanaf nul beginnen. Om zo een motorfiets te bouwen met extreme performance, bestaande uit extreme materialen en voorzien van een extreem motorblok.
334 paardenkrachten
Goed even wat feitjes: 334 pk, 214 Nm, 242 kg rijklaar, 1996cc V8 motorblok en een topsnelheid van onbekend. Dankzij de enorme berg aan koppel wordt de motor nagenoeg vanuit iedere versnelling en bij ieder toerental gelanceerd bij het opendraaien van de gashendel. Zodra de toerenteller 12,800 rpm aangeeft, weet je dat alle 334 paarden losgelaten worden op het achterwiel. Of het in de praktijk ook mogelijk om al het vermogen zonder jezelf ondersteboven te rijden ook te benutten? We hebben geen idee, maar het gevoel van eindeloos veel vermogen moet onbeschrijflijk zijn.
242 kilogram totaal gewicht
Niet alleen het vermogen (dat net zo veel is als dat van een Porsche Cayman GTS uit 2014) is bijzonder aan de PGM. Ook het gewicht is in combinatie met zo’n groot motorblok als een V8 ongekend laag. Ter vergelijking: de Kawasaki Ninja H2 weegt 238kg, maar is voorzien van een 1000 cc vier-in-lijn blok met supercharger.
Hoe dat kan? Carbon kappenset en spatborden, aluminium krukassen, aluminium achterbrug, titanium uitlaatsysteem, en aluminium gesmede velgen.
Premium en exclusief
Om al dat geweld onder controle te houden is de motor voorzien van uitstekende Brembo GP4 monoblocks, in combinatie met dubbele 320 mm remschijven voor, en een P4 momoblock van Brembo achter. Demping wordt gedaan door volledig instelbare vering van het Zweedse Öhlins. Uitlaten zijn door Akrapovic speciaal ontwikkeld om zo het V8 motorblok optimaal te laten ademen. De motor wordt volledig met de hand gebouwd en is zeer exclusief. Niet alleen vanwege de exotische materialen, het extreme vermogen en het tijdrovende bouwprocces, maar ook vanwege het prijskaartje. $180.000,- Amerikaanse Dollars moeten er voor de PGM V8 neergelegd worden. Bestellen? Dat kan hier!