De sportmotoren zijn dood? Lang leven de sportmotoren! Maak kennis met nu al de bruutste creatie van 2017; de Vyrus 986 M2.
Vyrus 986 M2; Specificaties
Poh, wat een ding he? Misschien eerst wat details over deze motorfiets vertellen. Het gaat namelijk om een straatlegale supersport, gebouwd in Italië. De krachtbron is Japans en komt uit een Honda CBR600RR (juist, die motor die inmiddels niet meer gemaakt).
Het is een motor die verschillende gedaantes kan aannemen. Zo kan je ‘m ombouwen met een racekit, en dat maakt de Vyrus 986 M2 geschikt voor de Moto2. Maar hij is dus ook beschikbaar in de straatlegale editie, inclusief kenteken. Tot slot is de 986 volledig naar eigen smaak aan te passen, iets dat we stiekem wel verwachten bij een exclusieve Italiaanse motorfabrikant.
Vyrus = Exclusieve Italiaanse motor
Over exclusief gesproken, er worden slechts 50 Vyrus 986 M2’s gebouwd. Maar mocht je zelf al een Honda CBR600RR in de schuur hebben staan en je bent er eigenlijk wel klaar mee, dan kun je ook een kit kopen en jouw eigen motor ombouwen tot een echte Vyrus. Leuk voor de echte doe-het-zelfer!
Bijzonder is, zoals Vyrus het zelf noemt, het Omega frame. Een soort O-vormige frame met aan de voorkant naafbesturing en aan de achterkant een traditionele achterbrug. Deze bijzondere manier van sturen zorgt ervoor dat zowel aan de voorkant als aan de achterkant dezelfde manier van demping is gebruikt. Dat zou de motor extreem stabiel moeten maken. Maar hoe het in de praktijk rijdt, durven we echt geen uitspraak te doen.
Wel is de motor extreem licht, 151 kilogram om precies te zijn. Dat komt door veelvuldig gebruik van carbon en andere exotische lichtgewicht materialen. Het schijnt zelfs dat met de racekit het gewicht nog verder omlaag gebracht kan worden. Ook zijn er een paar leuke opties beschikbaar zoals HP-uitlaten, Daarnaast zijn alle denkbare Brembo-remklauwen te monteren, ook diegene die in de Moto2 gebruikt worden.
Kopen
Het schijnt dat de Vyrus 986 M2 al beschikbaar is voor €25.000,-. Maar om daar helemaal zeker van te zijn kunt u het beste zelf even een offerte aanvragen bij de Italiaanse bouwer. Een Panigale of een Vyrus, dat wordt een lastige keuze!
De foto’s met de witte achtergrond is de Vyrus in de raceklare Moto2 vorm. De zwarte foto bovenaan is de straatlegale variant.