Luxe, stijl, comfort en klasse. Maar dan op twee wielen, bij welke motorfiets kom je dan uit? Juist, deze J. K. Henderson uit 1930.
In 2010 kocht Frank Westfall deze Henderson in zichtbaar mindere goede staat dan nu. Maar na vier jaar sleutelen is de vier-in-lijn klassieker mooier dan origineel. Met de aangepaste lijnen, lak, lampen en zadel is art-deco creatie van Westfall aardig goed gelukt.
Zodra je tegenwoordig een motorfiets met stijl zoekt kom je al snel uit bij een omgebouwde caferacer. Maar voor de heren die naast hun Rolls Royce met chauffeur ook graag iets op twee wielen in de garage zien staan, is er toch weinig beschikbaar.
Tot nu, want deze Henderson is enige echte Rolls Royce op twee wielen. Gelukkig is Westfall geen CEO van een miljoenenbedrijf waardoor de fiets wel met enige regelmaat door de straten van Syracuse, New York ploft. . De stokoude Henderson wordt dus gelukkig voldoende naar buiten gerold voor een toertochtje over het Amerikaanse platteland. De bouwer Westfall is dan ook een echte motorliefhebber met een scherp oog voor detail.
Het dikke leren zadel vormt zich als een troon in een ridderzaal. Het overzichtelijke dashbord geeft alle benodigde informatie weer in klassiek ronde klokjes, afgewerkt met een blinkend randje chroom. Schakelen doe je traditioneel met een pook, afgewerkt met tropisch hardhout. De smalle uitlaten geven de fiets de statige cruiser-uitstraling.
Het enige nadeel aan de Henderson? Je moet de dikke vier-in-lijn wel zelf aantrappen, maar dat heeft ook wel weer zijn charmes, als het lukt natuurlijk! Wie moet deze heerlijke cruiser in productie gaan nemen?
foto’s: silodrome.com
1 reactie
mijn Henderson is van 1926 met dat kleine gereedschapkistje op de tank, corbin speedometer en witte
balloontyres. hij start slecht. heeft iemand ervaring met een zenith carburateur ? groetjes