2017 is een memorabel jaar voor de motorwereld. Zowel Ducati als BMW lieten hun engineers op topniveau presteren. Beiden kwamen met een verbluffend resultaat. We zetten de BMW HP4 RACE en de Ducati 1299 Superleggera naast elkaar zodat jij een weloverwogen keuze kan maken!
Ducati 1299 Superleggera
Te beginnen met het Italiaanse beest. De 1299 Superleggera is de opvolger van de 1199 Superleggera. Een motor die moest laten zien waar de knappe koppen uit Bologna toe in staat waren, als ze carte-blanche kregen. Het bleek een ongekend succes. Tijd voor een update dus.
Vrij vertaald betekent Superleggera superlicht. Een magische naam die de zintuigen extra doet prikkelen. Maar het is niet alleen een naam, het is ook een filosofie. Want als je minder gewicht hebt, heb je minder kracht nodig om de boel op gang te brengen. De ultieme manier om harder te gaan, zonder je motorblok te hoeven uitpersen.
Specificaties
Dat ‘superlicht’ is aardig gelukt. De 1299 Superleggera is namelijk voorzien van carbon, heel veel carbon. Wielen, achterbrug, subframe, kappen en monocoque frame zijn allemaal van het exotische goedje gemaakt. In het motorblok werd veelvuldig gebruikt gemaakt van titanium. Alles om gewicht te besparen. Al met al komt het totaal gewicht op 167 kilogram rijklaar.
Het superquadro motorblok produceert nu 215 pk. De enorme L-twin heeft een cilinderinhoud van 1.285cc en produceert 146 Nm aan koppel. Er is ook een titanium Akrapovic uitlaatlijn (circuit-only) beschikbaar, die goed is voor 5 extra pk’tjes en een gewichtsverlies van 4 kilogram.
De lange lijst elektronische snufjes die gemonteerd zitten op de 1299 Superleggera is ongekend. We noemen een paar toppers:
- Quickshifter up/down
- Slidecontrol (bepaalt de hoek waarmee je kan sliden)
- Wheeliecontrol (zo kan je maximaal gasgeven)
- Powerlaunch (hiermee wordt je letterlijk afgeschoten)
- Engine brake control (bepalen hoe hard de motor afremt)
Dan moeten we het nog even hebben over de demping. Dit gebeurt met spullen van Ohlins. Aan de voorkant is een Öhlins FL 936 voorvork gemonteerd. Deze is rechtstreeks afkomstig uit de World Superbike en weegt 1.35 kilogram minder dan die op de Panigale R. Achter is een Öhlins TTX36 gemonteerd, ook uit de WSBK. Remmen doe met je met dubbele 330mm remschijven in combinatie M50 monoblocks. Stoppies maken kan met één vinger.
Al met al is de 1299 Superleggera straatlegaal, je mag er dus gewoon mee naar je kantoorbaan tuffen. Er worden 500 stuks gebouwd met een prijskaart van €88.000,- per stuk. (zie hier de Superleggera in actie)
BMW HP4 RACE
Goed, dan is het de beurt aan de BMW HP4. Op de motorbeurs in Milaan afgelopen jaar zagen we al een Carbon Concept. Uiteindelijk werd dit op 19 april officieel de BMW HP4 RACE. Wat ze in Italië kunnen, kunnen wij in Duitsland ook dachten ze bij BMW. De HP4 RACE is namelijk de meest extreme motorfiets die de Beierse fabrikant ooit gebouwd heeft.
Specificaties
Te beginnen bij het vermogen. Dat is namelijk precies gelijk als dat van de 1299 Superleggera. Beiden hebben 215 pk aan boord. Echter heeft de BMW een vier-in-lijn motorblok, waardoor het koppel iets lager ligt. De HP4 moet het doen met 120 Nm, terwijl de Ducati 146 Nm aan boord heeft.
Naast het vermogen, is ook het gewicht bij de HP4 zeer belangrijk. Er werd net als bij de Superleggera een groot beroep gedaan op carbon. Wielen, frame en kappen zijn allemaal van het extreem lichte materiaal gemaakt. Daarnaast werd er ook veel aluminium gebruikt om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Het totale gewicht komt uit op 171 kilogram rijklaar. Dat is precies 3 kilo meer dan de Superleggera.
Qua elektronica is de HP4 rijk uitgerust. Hij heeft onder andere:
- Quickshifter up/down
- Wheelie control
- Traction control
- Launch control
- Engine brake control
- Pitlane limiter
Grote verschil met de Superleggera is de pitlane limiter en de slide control. Dat eerste heeft alleen de BMW, de laatste alleen de Ducati.
Ook op de demping is niet bespaard. Aan de voorkant is een FGR 300 upside-down voorvork van Öhlins gemonteerd. Aan de achterkant zien we een TTX36 GP schokbreker. Beide exemplaren worden in de Superbike en in de MotoGP (niet bij BMW, want die doen daar niet mee) gebruikt. De remmen die gebruikt worden op de HP4 zijn nog exclusiever dan die op de Superleggera. De Brembo GP4 PR monoblockremklauwen komen rechtstreeks uit de Superbike en schijnen in combinatie met de 320mm grote remschijven verbluffende prestaties te leveren.
Tot slot de oplage en het prijskaartje. Waar er van de Ducati 500 gebouwd worden, zien we bij BMW een totaaloplage van 750 stuks. Ook is de BMW met €80.000,- iets goedkoper geprijsd dan zijn Italiaanse collega. Daarnaast is de BMW NIET STRAATLEGAAL, waardoor hij helaas niet als vervoersmiddel gebruikt mag worden. Dat mag bij de Superleggera weer wel. (meer foto’s van de HP4)
Superleggera vs HP4; welke wordt het?
Tot dusver de verschillen op een rij. In theorie lijken beide motoren behoorlijk op elkaar. In de praktijk zal het motorkarakter een wereld van verschil zijn. Wordt het Duitse degelijkheid of Italiaanse charme? Laat het weten!